Waymo patenteert sponsmobiel voor veiligheid voetgangers
Waymo heeft een nieuw wagenontwerp gepatenteerd dat de zwakke weggebruiker moet beschermen. Door een soort sponseffect is het chassis van deze wagens minder robuust bij crashes met voetgangers en fietsers. Bestuurders in autonome wagens zijn al veilig(er) omdat die auto’s communiceren met andere wagens om botsingen te vermijden, maar nu heeft het dochterbedrijf van Alphabet (dat ook Google overkoepelt) een manier bedacht om ook voetgangers te beschermen.
Hoe steekt het ontwerp precies in elkaar? In de wagen worden allerlei sensoren aangebracht, die objecten en personen aan de buitenkant detecteren. Het harnas van de wagen wordt zachter als de sensoren in contact komen met een voetganger of fietser. Wordt een andere wagen opgemerkt, dan blijft de auto hard: veiligheid van de bestuurder komt immers op de eerste plaats. Detecteert hij een voetganger, dan wordt het chassis zachter. Zo moet de impact van botsingen met zwakke weggebruikers beperkt worden.
In de bovenstaande afbeelding wordt meer duidelijk wat Waymo voor ogen heeft. De horizontale lijnen (die de druk bepalen) geven de hardheid aan van het chassis van de wagen. Als een sensor een object of persoon waarneemt, dan worden deze lijnen al dan niet gebogen om de impact van een crash te verzachten.
Of Waymo concrete plannen heeft om een dergelijke wagen op de markt te brengen, is niet duidelijk. Er is ook geen weet van tests die bewijzen dat dit systeem het leven van voetgangers kan redden.
Waymo heeft een nieuw wagenontwerp gepatenteerd dat de zwakke weggebruiker moet beschermen. Door een soort sponseffect is het chassis van deze wagens minder robuust bij crashes met voetgangers en fietsers. Bestuurders in autonome wagens zijn al veilig(er) omdat die auto’s communiceren met andere wagens om botsingen te vermijden, maar nu heeft het dochterbedrijf van Alphabet (dat ook Google overkoepelt) een manier bedacht om ook voetgangers te beschermen.
Hoe steekt het ontwerp precies in elkaar? In de wagen worden allerlei sensoren aangebracht, die objecten en personen aan de buitenkant detecteren. Het harnas van de wagen wordt zachter als de sensoren in contact komen met een voetganger of fietser. Wordt een andere wagen opgemerkt, dan blijft de auto hard: veiligheid van de bestuurder komt immers op de eerste plaats. Detecteert hij een voetganger, dan wordt het chassis zachter. Zo moet de impact van botsingen met zwakke weggebruikers beperkt worden.
In de bovenstaande afbeelding wordt meer duidelijk wat Waymo voor ogen heeft. De horizontale lijnen (die de druk bepalen) geven de hardheid aan van het chassis van de wagen. Als een sensor een object of persoon waarneemt, dan worden deze lijnen al dan niet gebogen om de impact van een crash te verzachten.
Of Waymo concrete plannen heeft om een dergelijke wagen op de markt te brengen, is niet duidelijk. Er is ook geen weet van tests die bewijzen dat dit systeem het leven van voetgangers kan redden.