Test

Dit is een popup

Tesla-rivaal Henri Fisker verliest superbatterij

Henri Fisker, een ex-partner van Elon Musk, sleutelt voor de tweede keer aan een Tesla-rivaal en botst voor de tweede keer op obstakels.

Tesla-uitdager EMotion zal een stuk minder spectaculair zijn dan aanvankelijk aangekondigd. De elektrische wagen van legendarische autodesigner Henri Fisker moest 640 kilometer op één batterijlading afleggen met dank aan revolutionaire nieuwe technologie. Die technologie ontwikkelde hij in samenwerking met Nanotech Energy, maar aan die samenwerking komt nu een einde.

De batterij moest oorspronkelijk bestaan uit een combinatie van traditionele lithium-ion-technologie met supergeleiders vervaardigd uit grafeen. Dat moest voor snellere laadtijden en een hogere capaciteit zorgen. Jammer genoeg voor Fisker zal de technologie niet tijdig klaar zijn om gebruikt te worden in zijn nieuwe wagen.

Het nieuwe bedrijfje van de man, Fisker Inc, kijkt daarom naar LG. Een batterijpak intern ontwikkeld door LG Chem zou de EMotion dezelfde capaciteiten kunnen geven als de samenwerking met Nanotech Energy. “We werkten gelijktijdig aan andere batterij-opties omdat we een volledig gecertifieerde batterij klaar wilden hebben tegen 2019”, claimt Fisker.

Voorlopig maakt de man zich sterk dat zijn wagen nog op schema zit voor een lancering eind 2019. Het is niet de eerste keer dat Henri Fisker zich aan een Tesla-uitdager waagt. Als designer van de Aston Martin DB9 en de BMW Z8 was hij de eerste keuze van Elon Musk voor de ontwikkeling van de Tesla Model S. Hij leverde echter nooit een goed ontwerp af voor Musk, stapte op en lanceerde prompt de Fisker Karma: een beeldschone uitdager voor de nog te ontwerpen Model S. Die wagen flopte grandioos waardoor het bedrijf erachter vrijwel onmiddellijk overkop ging.

Of Fisker meer succes zal boeken met de EMotion, is nog maar de vraag. Musk is er met Tesla als enige in geslaagd om in de recente geschiedenis een groot autobedrijf uit de grond te stampen, en zelfs hij heeft nog moeite met het produceren van wagens op grote schaal. Velen probeerden al een Tesla-concurrent te maken, maar het lukte nog niemand.

Tesla-uitdager EMotion zal een stuk minder spectaculair zijn dan aanvankelijk aangekondigd. De elektrische wagen van legendarische autodesigner Henri Fisker moest 640 kilometer op één batterijlading afleggen met dank aan revolutionaire nieuwe technologie. Die technologie ontwikkelde hij in samenwerking met Nanotech Energy, maar aan die samenwerking komt nu een einde.

De batterij moest oorspronkelijk bestaan uit een combinatie van traditionele lithium-ion-technologie met supergeleiders vervaardigd uit grafeen. Dat moest voor snellere laadtijden en een hogere capaciteit zorgen. Jammer genoeg voor Fisker zal de technologie niet tijdig klaar zijn om gebruikt te worden in zijn nieuwe wagen.

Het nieuwe bedrijfje van de man, Fisker Inc, kijkt daarom naar LG. Een batterijpak intern ontwikkeld door LG Chem zou de EMotion dezelfde capaciteiten kunnen geven als de samenwerking met Nanotech Energy. “We werkten gelijktijdig aan andere batterij-opties omdat we een volledig gecertifieerde batterij klaar wilden hebben tegen 2019”, claimt Fisker.

Voorlopig maakt de man zich sterk dat zijn wagen nog op schema zit voor een lancering eind 2019. Het is niet de eerste keer dat Henri Fisker zich aan een Tesla-uitdager waagt. Als designer van de Aston Martin DB9 en de BMW Z8 was hij de eerste keuze van Elon Musk voor de ontwikkeling van de Tesla Model S. Hij leverde echter nooit een goed ontwerp af voor Musk, stapte op en lanceerde prompt de Fisker Karma: een beeldschone uitdager voor de nog te ontwerpen Model S. Die wagen flopte grandioos waardoor het bedrijf erachter vrijwel onmiddellijk overkop ging.

Of Fisker meer succes zal boeken met de EMotion, is nog maar de vraag. Musk is er met Tesla als enige in geslaagd om in de recente geschiedenis een groot autobedrijf uit de grond te stampen, en zelfs hij heeft nog moeite met het produceren van wagens op grote schaal. Velen probeerden al een Tesla-concurrent te maken, maar het lukte nog niemand.

Connected Caremotionfiskertesla

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!