Europa wil eenduidige droneregels tegen 2019
De Europese Commissie heeft een blauwdruk klaar om het gebruik van drones te reguleren met internationale wetgeving voor alle EU-lidstaten. Die eenduidige wetgeving zou tegen 2019 klaar moeten zijn en bouwt verder op enkele standaarden die in november vorig jaar reeds uiteen werden gezet.
Vandaag is de regulering van drones een nationale zaak voor elke lidstaat afzonderlijk. Daardoor moet je in België bijvoorbeeld aan andere regels voldoen dan in Nederland om met een zelfde soort drone te kunnen vliegen. (Drie keer raden waar de regels het minst doordacht zijn.) De nieuwe Europese wetgeving moet een gemeenschappelijk raamwerk voor heel Europa creëren voor de “U-space”, ofwel het luchtruim tot een hoogte van 150 meter.
De U-space zal worden beheerd door een verkeerscontrolesysteem dat vergelijkbaar is met het huidige systeem om luchtverkeer te regelen. Dat systeem moet voor een groot deel worden geautomatiseerd met behulp van e-identification en geo-fencing, zodat ook autonome drones toegang hebben tot de informatie.
De European Aviation Safety Agency (EASA) werkt samen met EU-lidstaten en de drone-industrie om nieuwe veiligheidsregels op te stellen die zo omvangrijk mogelijk zijn. De Europese Commissie zal verder instaan voor de financiering van de integratie van drones in het bestaande luchtvaartsysteem en er wordt een groep van experts verzameld die zich over toekomstige beleidssuggesties zal buigen.
Europa gelooft dat een gedeeld framework voor dronewetgeving in heel de Unie een economisch voordeel oplevert. “De EU moet een voortrekkersrol in de wereld aannemen met de ontwikkeling van het juiste framework om deze markt te doen bloeien, door de voordelen ervan voor belangrijke economische sectoren te ontsluiten,” aldus Violeta Bulc, Europees commissaris voor Transport, in een verklaring.
De Europese Commissie heeft een blauwdruk klaar om het gebruik van drones te reguleren met internationale wetgeving voor alle EU-lidstaten. Die eenduidige wetgeving zou tegen 2019 klaar moeten zijn en bouwt verder op enkele standaarden die in november vorig jaar reeds uiteen werden gezet.
Vandaag is de regulering van drones een nationale zaak voor elke lidstaat afzonderlijk. Daardoor moet je in België bijvoorbeeld aan andere regels voldoen dan in Nederland om met een zelfde soort drone te kunnen vliegen. (Drie keer raden waar de regels het minst doordacht zijn.) De nieuwe Europese wetgeving moet een gemeenschappelijk raamwerk voor heel Europa creëren voor de “U-space”, ofwel het luchtruim tot een hoogte van 150 meter.
De U-space zal worden beheerd door een verkeerscontrolesysteem dat vergelijkbaar is met het huidige systeem om luchtverkeer te regelen. Dat systeem moet voor een groot deel worden geautomatiseerd met behulp van e-identification en geo-fencing, zodat ook autonome drones toegang hebben tot de informatie.
De European Aviation Safety Agency (EASA) werkt samen met EU-lidstaten en de drone-industrie om nieuwe veiligheidsregels op te stellen die zo omvangrijk mogelijk zijn. De Europese Commissie zal verder instaan voor de financiering van de integratie van drones in het bestaande luchtvaartsysteem en er wordt een groep van experts verzameld die zich over toekomstige beleidssuggesties zal buigen.
Europa gelooft dat een gedeeld framework voor dronewetgeving in heel de Unie een economisch voordeel oplevert. “De EU moet een voortrekkersrol in de wereld aannemen met de ontwikkeling van het juiste framework om deze markt te doen bloeien, door de voordelen ervan voor belangrijke economische sectoren te ontsluiten,” aldus Violeta Bulc, Europees commissaris voor Transport, in een verklaring.