Muziekstreaming in opmars, uitbetalingen variëren extreem
2016 was een goed jaar voor het streamen van muziek. Dat blijkt uit een rapport van Recording Industry Association of America (RIAA), een handelsorganisatie die de Amerikaanse muziekindustrie vertegenwoordigt. In een blogpost op het online publishing platform Medium verduidelijkt de associatie zijn cijfers.
Het afspelen van muziek via diensten zoals Spotify en Apple Music was voor het eerst verantwoordelijk voor het grootste deel van de muzikale koek. Andere vormen van verkoop, zoals fysieke albums en downloads, haalden samen maar 49% van de muziekopbrengsten.
Muziekindustrie in opmars
Vorig jaar brachten de streamingdiensten samen 7,7 miljard dollar binnen, wat 11 procent meer is dan in 2015. Een enorme evolutie als je weet dat dat in 2011 slechts 9 procent was. De Amerikaanse muziekindustrie herstelt zich dus, ook al zijn de opbrengsten nog steeds maar de helft van wat de Verenigde Staten in 1999 binnenhaalden.
Bijna 213 miljoen Amerikanen betalen om via de online-diensten muziek te beluisteren. Spotify is daarbij de grootste met 50 miljoen klanten wereldwijd, gevolgd door Apple Music met 20 miljoen gebruikers.
Terwijl we vroeger voorspelden dat deze diensten de doodsteek zouden geven aan de muziekindustrie, blijkt streaming dus een positief effect te hebben op het muzikale landschap. Geen enkele creatieve nijverheid heeft de internetrevolutie zo sterk omarmd. Maar liefst 78% van liedjes worden online verdeeld. Daarmee laat het de game-industrie (57%) en de film- en tv-industrie (40%) ver achter zich.
Desondanks blijft het afwachten hoe het geluidslandschap zich zal uittekenen in de volgende jaren. De CD- en downloadverkoop blijft namelijk elk jaar dalen, en het blijft afwachten of de groei van streamingdiensten voldoende is om deze daling op te vangen. Zo blijft het zorgwekkend dat muzikanten pas na duizend clicks op YouTube een dollar krijgen, terwijl Apple en Spotify 7 dollar betalen voor hetzelfde aantal streams.
2016 was een goed jaar voor het streamen van muziek. Dat blijkt uit een rapport van Recording Industry Association of America (RIAA), een handelsorganisatie die de Amerikaanse muziekindustrie vertegenwoordigt. In een blogpost op het online publishing platform Medium verduidelijkt de associatie zijn cijfers.
Het afspelen van muziek via diensten zoals Spotify en Apple Music was voor het eerst verantwoordelijk voor het grootste deel van de muzikale koek. Andere vormen van verkoop, zoals fysieke albums en downloads, haalden samen maar 49% van de muziekopbrengsten.
Muziekindustrie in opmars
Vorig jaar brachten de streamingdiensten samen 7,7 miljard dollar binnen, wat 11 procent meer is dan in 2015. Een enorme evolutie als je weet dat dat in 2011 slechts 9 procent was. De Amerikaanse muziekindustrie herstelt zich dus, ook al zijn de opbrengsten nog steeds maar de helft van wat de Verenigde Staten in 1999 binnenhaalden.
Bijna 213 miljoen Amerikanen betalen om via de online-diensten muziek te beluisteren. Spotify is daarbij de grootste met 50 miljoen klanten wereldwijd, gevolgd door Apple Music met 20 miljoen gebruikers.
Terwijl we vroeger voorspelden dat deze diensten de doodsteek zouden geven aan de muziekindustrie, blijkt streaming dus een positief effect te hebben op het muzikale landschap. Geen enkele creatieve nijverheid heeft de internetrevolutie zo sterk omarmd. Maar liefst 78% van liedjes worden online verdeeld. Daarmee laat het de game-industrie (57%) en de film- en tv-industrie (40%) ver achter zich.
Desondanks blijft het afwachten hoe het geluidslandschap zich zal uittekenen in de volgende jaren. De CD- en downloadverkoop blijft namelijk elk jaar dalen, en het blijft afwachten of de groei van streamingdiensten voldoende is om deze daling op te vangen. Zo blijft het zorgwekkend dat muzikanten pas na duizend clicks op YouTube een dollar krijgen, terwijl Apple en Spotify 7 dollar betalen voor hetzelfde aantal streams.