Wifi zorgt voor framerateproblemen bij Nintendo Switch
Zelda: Breath of the Wild is momenteel met voorsprong het beste spel dat beschikbaar is voor de Nintendo Switch. De game van Nintendo wordt wereldwijd onthaald met positieve reacties en 89 procent van de Switch-eigenaars heeft het spel aangeschaft, waardoor er in totaal 1,34 miljoen exemplaren van Zelda zijn verkocht.
Dalende framerate
Jammer genoeg is niet alles rozengeur en maneschijn. Op willekeurige momenten in het spel zakt de framerate drastisch. Op het eerste zicht is dit een vreemd fenomeen, aangezien framerates zich normaal gezien consequent voordoen in regio’s waar veel details getoond moeten worden. Aangezien dit bij Zelda: Breath of the Wild niet het geval is, lijkt er een ander probleem aan de hand te zijn.
Switch-eigenaar JunkRabbit lijkt een verklaring te hebben gevonden voor de willekeurige framerateproblemen. De lezer van NintendoLife zegt de wifi van zijn Switch te hebben uitgeschakeld, waarna bij hem enkel nog in detailrijke omgevingen in Zelda: Breath of the Wild de framerate zakt. “Ik geloof dat de problemen niet de schuld zijn van het spel, maar van de Switch die periodisch probeert te verbinden met wifi wanneer er geen netwerk beschikbaar is. Dit zou normaal gezien op de achtergrond moeten gebeuren, maar heeft blijkbaar een impact het spel,” schrijft hij.
[related_article id=”212387″]In de instellingen van de Nintendo Switch kan je een optie terugvinden voor het automatisch verbinden met netwerken. Door deze optie uit te schakelen, zorg je ervoor dat de framerate niet langer op willekeurige momenten daalt. Ook door je Switch in vliegtuigmodus te zetten, kan je het probleem van de baan helpen.
Volgens een anonieme bron van NintendoLife zou Nintendo op de hoogte zijn van het wifiprobleem. Nintendo zou aan een oplossing voor het probleem werken, dat hoogstwaarschijnlijk van de baan kan geholpen worden met een softwareupdate.
Dynamische resolutie
Deze oplossing zal jammer genoeg niet werken voor de periodische vertragingen wanneer de Switch is gedockt. Uit tests van Eurogamer blijkt dat Nintendo dynamisch de resolutie aanpast van Zelda: Breath of the Wild. Wanneer de limieten van de hardware onder druk worden gezet door een intensieve scène zal de resolutie automatisch lager worden. In handheldmodus heeft de console een resolutie van 1.280 bij 720 pixels, die daalt naar 1.152 bij 684 pixels. Wanneer de Switch gedockt is, is de standaardresolutie 1.600 bij 900 pixels en de lagere resolutie 1.440 bij 810 pixels.
De Switch toont met andere woorden in handheldmodus maximum 921.600 pixels, terwijl de console wanneer hij gedockt is 1.440.000 pixels moet tonen. Om de 1,56 keer meer pixels te kunnen tonen, wisselt de Switch van DDR4-1333- naar DDR4-1600-geheugen. Dit is echter slechts voldoende om voor 20 procent meer geheugenbandbreedte te zorgen. De kans dat de framerate kuren vertoont wanneer je de console hebt gedockt, is dan ook reëel. Zelfs wanneer de resolutie daalt zullen er nog 1,27 keer meer pixels getoond moeten worden dan het maximum in handeldmodus, waarvoor de hardware niet is voorzien.
Zelda: Breath of the Wild is momenteel met voorsprong het beste spel dat beschikbaar is voor de Nintendo Switch. De game van Nintendo wordt wereldwijd onthaald met positieve reacties en 89 procent van de Switch-eigenaars heeft het spel aangeschaft, waardoor er in totaal 1,34 miljoen exemplaren van Zelda zijn verkocht.
Dalende framerate
Jammer genoeg is niet alles rozengeur en maneschijn. Op willekeurige momenten in het spel zakt de framerate drastisch. Op het eerste zicht is dit een vreemd fenomeen, aangezien framerates zich normaal gezien consequent voordoen in regio’s waar veel details getoond moeten worden. Aangezien dit bij Zelda: Breath of the Wild niet het geval is, lijkt er een ander probleem aan de hand te zijn.
Switch-eigenaar JunkRabbit lijkt een verklaring te hebben gevonden voor de willekeurige framerateproblemen. De lezer van NintendoLife zegt de wifi van zijn Switch te hebben uitgeschakeld, waarna bij hem enkel nog in detailrijke omgevingen in Zelda: Breath of the Wild de framerate zakt. “Ik geloof dat de problemen niet de schuld zijn van het spel, maar van de Switch die periodisch probeert te verbinden met wifi wanneer er geen netwerk beschikbaar is. Dit zou normaal gezien op de achtergrond moeten gebeuren, maar heeft blijkbaar een impact het spel,” schrijft hij.
[related_article id=”212387″]In de instellingen van de Nintendo Switch kan je een optie terugvinden voor het automatisch verbinden met netwerken. Door deze optie uit te schakelen, zorg je ervoor dat de framerate niet langer op willekeurige momenten daalt. Ook door je Switch in vliegtuigmodus te zetten, kan je het probleem van de baan helpen.
Volgens een anonieme bron van NintendoLife zou Nintendo op de hoogte zijn van het wifiprobleem. Nintendo zou aan een oplossing voor het probleem werken, dat hoogstwaarschijnlijk van de baan kan geholpen worden met een softwareupdate.
Dynamische resolutie
Deze oplossing zal jammer genoeg niet werken voor de periodische vertragingen wanneer de Switch is gedockt. Uit tests van Eurogamer blijkt dat Nintendo dynamisch de resolutie aanpast van Zelda: Breath of the Wild. Wanneer de limieten van de hardware onder druk worden gezet door een intensieve scène zal de resolutie automatisch lager worden. In handheldmodus heeft de console een resolutie van 1.280 bij 720 pixels, die daalt naar 1.152 bij 684 pixels. Wanneer de Switch gedockt is, is de standaardresolutie 1.600 bij 900 pixels en de lagere resolutie 1.440 bij 810 pixels.
De Switch toont met andere woorden in handheldmodus maximum 921.600 pixels, terwijl de console wanneer hij gedockt is 1.440.000 pixels moet tonen. Om de 1,56 keer meer pixels te kunnen tonen, wisselt de Switch van DDR4-1333- naar DDR4-1600-geheugen. Dit is echter slechts voldoende om voor 20 procent meer geheugenbandbreedte te zorgen. De kans dat de framerate kuren vertoont wanneer je de console hebt gedockt, is dan ook reëel. Zelfs wanneer de resolutie daalt zullen er nog 1,27 keer meer pixels getoond moeten worden dan het maximum in handeldmodus, waarvoor de hardware niet is voorzien.