Faraday Future misleidt met computerbeelden en betaalt niet
Faraday Future komt meer in het nieuws met betalingsproblemen dan met zijn wagen en dat lijkt niet snel te zullen veranderen. De nieuwste rechtszaak voor wanbetaling aan het adres van de aspirant-Teslaconcurrent werpt bovendien nieuw licht op het promomateriaal van de door Chinees geld gesponsorde autobouwer.
Faraday Future klopte aan bij The Mill Group voor het maken van computergegenereerde beelden van zijn wagen. The Mill Group is een grote naam in de wagenindustrie. Alle grote fabrikanten kloppen er aan om hun promofilmpjes van spectaculaire beelden de voorzien. Denk aan een wagen die langs een wel erg idyllische weg door de meest exotische camerahoeken in beeld wordt gebracht. Vaak gaat het in zo’n promospotjes om CGI.
Misleidende reclame
Wat Faraday Future bestelde bij The Mill Group is onduidelijk, en dat is een eerste probleem. Bij Techcrunch merken ze terecht op dat het bedrijf het recht nog niet verdient heeft om CGI in te zetten. Als BMW of Audi aandraven met een veel te mooi spotje voor de nieuwe 5 of A4, dan weten we dat de digitale voorstelling van de auto representatief zal zijn voor de echte auto. Meer wel dan niet hebben we niet eens door dat het om CGI gaat.
Faraday Future heeft echter nog geen enkele wagen van een productieband laten rollen. Sterker nog, de productie van die band ligt stil. Door CGI te gebruiken zonder aan te tonen dat het een dergelijke wagen kan bouwen in massaproductie, en vervolgens niet te zeggen dat het om CGI gaat, krijg je als potentiële consument een vertekend beeld van wat Faraday Future echt al heeft klaargespeeld.
Miljoenenrekening
In het geval van het door problemen geplaagde bedrijf is CGI misschien de enige realistische optie om zijn wagen in de kijker te zetten. Veel goedkoper dan een extra prototype bouwen kan het volgens ons toch niet zijn: The Mill Group zou 1,8 miljoen dollar krijgen van FF voor zijn werk. Vandaag vereffende Faraday Future amper 20.000 dollar en dus trekt The Mill Group naar de rechter.
Vieze papieren
De CGI-expert mag zo aansluiten in een lange rij van toeleveranciers die in de clinch liggen met Faraday omwille van wanbetalingen. De kwaliteiten van de wagen terzijde blijven de financiële problemen zich opstapelen. Het geld dat het bedrijf wilde ophalen met een reserveringsronde voor zijn op CES voorgestelde FF 91 lijkt ook tegen te spreken. Business Insider claimt dat slechts 60 mensen effectief betaald hebben voor hun reservatie. Ze telden allemaal 5.000 dollar neet, goed voor amper 300.000 dollar. Faraday Future zelf ontkent het cijfer en claimt dat het om meer bestellingen gaat, maar weigert daar een cijfer op te plakken. Hoeveel het er ook zijn, het lijken er niet genoeg.
Tesla is het enige bedrijf dat zich recent kon ontpoppen tot een nieuw automerk. De uitdagingen om de markt binnen te stappen zijn enorm en ze zijn lang niet allemaal van technische aard. De FF 91 mag nog zo goed zijn, als Faraday Future zijn rekeningen niet kan vereffenen en zijn slechte imago niet kan oppoetsen, zal de wagen nooit van een fabrieksband rollen.
Faraday Future komt meer in het nieuws met betalingsproblemen dan met zijn wagen en dat lijkt niet snel te zullen veranderen. De nieuwste rechtszaak voor wanbetaling aan het adres van de aspirant-Teslaconcurrent werpt bovendien nieuw licht op het promomateriaal van de door Chinees geld gesponsorde autobouwer.
Faraday Future klopte aan bij The Mill Group voor het maken van computergegenereerde beelden van zijn wagen. The Mill Group is een grote naam in de wagenindustrie. Alle grote fabrikanten kloppen er aan om hun promofilmpjes van spectaculaire beelden de voorzien. Denk aan een wagen die langs een wel erg idyllische weg door de meest exotische camerahoeken in beeld wordt gebracht. Vaak gaat het in zo’n promospotjes om CGI.
Misleidende reclame
Wat Faraday Future bestelde bij The Mill Group is onduidelijk, en dat is een eerste probleem. Bij Techcrunch merken ze terecht op dat het bedrijf het recht nog niet verdient heeft om CGI in te zetten. Als BMW of Audi aandraven met een veel te mooi spotje voor de nieuwe 5 of A4, dan weten we dat de digitale voorstelling van de auto representatief zal zijn voor de echte auto. Meer wel dan niet hebben we niet eens door dat het om CGI gaat.
Faraday Future heeft echter nog geen enkele wagen van een productieband laten rollen. Sterker nog, de productie van die band ligt stil. Door CGI te gebruiken zonder aan te tonen dat het een dergelijke wagen kan bouwen in massaproductie, en vervolgens niet te zeggen dat het om CGI gaat, krijg je als potentiële consument een vertekend beeld van wat Faraday Future echt al heeft klaargespeeld.
Miljoenenrekening
In het geval van het door problemen geplaagde bedrijf is CGI misschien de enige realistische optie om zijn wagen in de kijker te zetten. Veel goedkoper dan een extra prototype bouwen kan het volgens ons toch niet zijn: The Mill Group zou 1,8 miljoen dollar krijgen van FF voor zijn werk. Vandaag vereffende Faraday Future amper 20.000 dollar en dus trekt The Mill Group naar de rechter.
Vieze papieren
De CGI-expert mag zo aansluiten in een lange rij van toeleveranciers die in de clinch liggen met Faraday omwille van wanbetalingen. De kwaliteiten van de wagen terzijde blijven de financiële problemen zich opstapelen. Het geld dat het bedrijf wilde ophalen met een reserveringsronde voor zijn op CES voorgestelde FF 91 lijkt ook tegen te spreken. Business Insider claimt dat slechts 60 mensen effectief betaald hebben voor hun reservatie. Ze telden allemaal 5.000 dollar neet, goed voor amper 300.000 dollar. Faraday Future zelf ontkent het cijfer en claimt dat het om meer bestellingen gaat, maar weigert daar een cijfer op te plakken. Hoeveel het er ook zijn, het lijken er niet genoeg.
Tesla is het enige bedrijf dat zich recent kon ontpoppen tot een nieuw automerk. De uitdagingen om de markt binnen te stappen zijn enorm en ze zijn lang niet allemaal van technische aard. De FF 91 mag nog zo goed zijn, als Faraday Future zijn rekeningen niet kan vereffenen en zijn slechte imago niet kan oppoetsen, zal de wagen nooit van een fabrieksband rollen.