Faraday Future stelt zijn eerste elektrische productiewagen voor
Faraday Future gooit de handdoek nog niet in de ring. Het bedrijf dat geplaagd wordt door financiële problemen en wegtrekkende toplui blijft rotsvast overtuigd van het eigen project. Gisteravond bevestigde het die boodschap met een eerste prototype van wat de belangrijkste Tesla-concurrent moet worden: de FF 91. Het is duidelijk waar de naam vandaan komt: het design werd overduidelijk bedacht in 1991.
“Je staat op het punt om de eerste dag van een nieuw tijdperk in mobiliteit mee te maken,” sprak designer Richard Kim. Het is meteen duidelijk welke concurrenten hij daarmee in het vizier neemt. De FF 91 is een SUV die sneller moet worden en het langer kan uithouden dan eender welk Tesla-model, of eender welke andere elektrische wagen.
Voorbijgestreefd
Kim omschrijft zijn project als ‘de meest geavanceerde technologie die in 2018 zal geproduceerd worden’. We moeten met andere woorden nog minstens een jaar wachten vooraleer Faraday Future een volwaardige speler op de automarkt zal worden. De kans is daardoor groot dat de geavanceerde technologie op dat moment al een stuk minder cutting edge zal zijn.
Toch blijft het opmerkelijk: een wagen zonder handvaten waarvan de deuren opengaan wanneer je in de buurt bent. Een echt dashboard is er niet, want alle informatie wordt geprojecteerd op de voorruit. Meerdere elektromotors die samen ruim duizend pk produceren, met een autonomie van 610 kilometer. Alle nodige sensoren zijn bovendien aanwezig om de wagen in de nabije toekomst zelfrijdend te maken.
Met een prijskaartje van 180.000 dollar, met een voorschot van 5.000 dollar, zal de FF 91 niet voor iedereen zijn. Dat maakt ook het design duidelijk: elk aspect van de wagen schreeuwt ‘kijk naar mij’. Onopvallend door de stad navigeren zal er alvast niet bij zijn. Het blijft daarnaast afwachten of er veel geïnteresseerden zullen zijn die willen investeren in een wagen die er mogelijk nooit komt.
Eigen concurrentie
Faraday Future zit namelijk niet alleen met het probleem van een tekort aan geld; het overgebleven management legt zijn eieren blijkbaar niet in een enkele mand. Jia Yueting is namelijk de grote geldschieter – en de facto de grote baas – van Faraday Future, maar hij is ook CEO van LeEco, een bedrijf dat gekend staat om zijn early adopting-smartphones en andere slimme objecten zoals fietsen.
Laat LeEco nu ook net dit jaar een eigen Tesla-uitdager voorstellen op technologiebeurs CES in Las Vegas. De LeSee Pro ziet er niet alleen een pak sportiever uit dan de FF 91, het design is ook veel conventioneler. Daarnaast investeert Yueting ook grote bedragen in het Californische Lucid Motors; een bedrijf dat eveneens een elektrische en autonome wagen zal voorstellen op CES. Yueting lijkt zich zo al voor te bereiden op eventuele flops.
Ten slotte mogen we ook niet vergeten dat de FF 91 allesbehalve lijkt op de veelbelovende sportwagen waar Faraday Future vorig jaar de aandacht mee wist op te eisen. In de plaats stelde het een wagen voor die duidelijk gericht is op de Amerikaanse markt.
Faraday Future gooit de handdoek nog niet in de ring. Het bedrijf dat geplaagd wordt door financiële problemen en wegtrekkende toplui blijft rotsvast overtuigd van het eigen project. Gisteravond bevestigde het die boodschap met een eerste prototype van wat de belangrijkste Tesla-concurrent moet worden: de FF 91. Het is duidelijk waar de naam vandaan komt: het design werd overduidelijk bedacht in 1991.
“Je staat op het punt om de eerste dag van een nieuw tijdperk in mobiliteit mee te maken,” sprak designer Richard Kim. Het is meteen duidelijk welke concurrenten hij daarmee in het vizier neemt. De FF 91 is een SUV die sneller moet worden en het langer kan uithouden dan eender welk Tesla-model, of eender welke andere elektrische wagen.
Voorbijgestreefd
Kim omschrijft zijn project als ‘de meest geavanceerde technologie die in 2018 zal geproduceerd worden’. We moeten met andere woorden nog minstens een jaar wachten vooraleer Faraday Future een volwaardige speler op de automarkt zal worden. De kans is daardoor groot dat de geavanceerde technologie op dat moment al een stuk minder cutting edge zal zijn.
Toch blijft het opmerkelijk: een wagen zonder handvaten waarvan de deuren opengaan wanneer je in de buurt bent. Een echt dashboard is er niet, want alle informatie wordt geprojecteerd op de voorruit. Meerdere elektromotors die samen ruim duizend pk produceren, met een autonomie van 610 kilometer. Alle nodige sensoren zijn bovendien aanwezig om de wagen in de nabije toekomst zelfrijdend te maken.
Met een prijskaartje van 180.000 dollar, met een voorschot van 5.000 dollar, zal de FF 91 niet voor iedereen zijn. Dat maakt ook het design duidelijk: elk aspect van de wagen schreeuwt ‘kijk naar mij’. Onopvallend door de stad navigeren zal er alvast niet bij zijn. Het blijft daarnaast afwachten of er veel geïnteresseerden zullen zijn die willen investeren in een wagen die er mogelijk nooit komt.
Eigen concurrentie
Faraday Future zit namelijk niet alleen met het probleem van een tekort aan geld; het overgebleven management legt zijn eieren blijkbaar niet in een enkele mand. Jia Yueting is namelijk de grote geldschieter – en de facto de grote baas – van Faraday Future, maar hij is ook CEO van LeEco, een bedrijf dat gekend staat om zijn early adopting-smartphones en andere slimme objecten zoals fietsen.
Laat LeEco nu ook net dit jaar een eigen Tesla-uitdager voorstellen op technologiebeurs CES in Las Vegas. De LeSee Pro ziet er niet alleen een pak sportiever uit dan de FF 91, het design is ook veel conventioneler. Daarnaast investeert Yueting ook grote bedragen in het Californische Lucid Motors; een bedrijf dat eveneens een elektrische en autonome wagen zal voorstellen op CES. Yueting lijkt zich zo al voor te bereiden op eventuele flops.
Ten slotte mogen we ook niet vergeten dat de FF 91 allesbehalve lijkt op de veelbelovende sportwagen waar Faraday Future vorig jaar de aandacht mee wist op te eisen. In de plaats stelde het een wagen voor die duidelijk gericht is op de Amerikaanse markt.