Blackberry smijt zich op zelfrijdende wagens
Samen met de Canadese premier Justin Trudeau onthulde Blackberry gisteren een nieuwe vestiging: een kersvers onderzoekscentrum dat gewijd zal zijn aan het ontwikkelen van software voor zelfrijdende wagens. Het bedrijf hoopt zich als marktleider te kunnen opwerken in de toekomstige markt. Het heeft daarvoor alvast een goede troef in handen: dochterbedrijf QNX. Dat ontwikkelt nu al veelgebruikte software voor voertuigen. “Onze innovatieve verwezenlijkingen op het vlak van mobiele beveiliging en onze huidige leiderspositie in voertuigsoftware geven ons de ideale uitrusting om de markt te domineren voor embedded intelligence in de auto’s van de toekomst,” stelt Blackberry CEO John Chen.
QNX
QNX is een belangrijke leverancier van infotainment-systemen voor wagens. Het QNX-platform bevindt zich in meer dan 60 miljoen voertuigen van 20 verschillende automakers. Bekendste afnemer van de software van QNX is Ford, het vormt de basis voor diens Sync-dashboard. Die situatie is wat Blackberry ook voor ogen heeft nu het de sector van de zelfrijdende wagens betreedt. Het wil zich niet bezig houden met de programmeren van algoritmes voor artificiële intelligentie of met machine learning; het wil een fundament leveren waar anderen op kunnen voortwerken. “Wat QNX doet is het voorzien van de infrastructuur die nodig is om geavanceerde algoritmes te bouwen en om data van sensoren op een betrouwbare manier te verwerken,” zegt Sebastien Fischmeister in een interview met Reuters. Fishmeister is een academicus van de universiteit van Waterloo (Canada) die al sinds 2009 samenwerkt met het bedrijf.
Blackberry en de universiteit hebben vorige maand de toestemming gekregen van de Canadese regering om zelfrijdende software te testen op publieke wegen in de staat Ontario, waar het hoofdkwartier van QNX gevestigd is. Die tests zullen met Ford Lincoln-modellen gebeuren. Blackberry heeft een overeenkomst met Ford om samen te werken aan een vloot van autonome taxi’s die in 2021 marktklaar moeten zijn, een deal die gelijkaardig is aan wat Google waarschijnlijk met Chrysler heeft beklonken. Volgens QNX CEO John Wall voert het bedrijf ondertussen gesprekken met meerdere autobouwers rond hetzelfde type van samenwerking.
TLC
Blackberry heeft de laatste jaren moeilijk gehad. Het kreeg zijn smartphone-afdeling maar niet terug van de grond, ondanks zijn gunstige positie als pionier in de beginjaren van de slimme telefoon. Het eens aanzienlijke aandeel in de smartphonemarkt van het bedrijf kwijnde weg, en ook een late reddingsoperatie met behulp van Android kon geen soelaas bieden. Eind september gooide het definitief de handdoek in de ring en kondigde het aan dat het stopt met de productie van smartphonehardware. Dat betekent niet het einde van de Blackberry-telefoon: sinds deze week is bekend dat het Chinese TLC de rechten op het merk heeft gekocht en van plan is om meer toestellen onder de Blackberry-vlag uit te brengen.
Samen met de Canadese premier Justin Trudeau onthulde Blackberry gisteren een nieuwe vestiging: een kersvers onderzoekscentrum dat gewijd zal zijn aan het ontwikkelen van software voor zelfrijdende wagens. Het bedrijf hoopt zich als marktleider te kunnen opwerken in de toekomstige markt. Het heeft daarvoor alvast een goede troef in handen: dochterbedrijf QNX. Dat ontwikkelt nu al veelgebruikte software voor voertuigen. “Onze innovatieve verwezenlijkingen op het vlak van mobiele beveiliging en onze huidige leiderspositie in voertuigsoftware geven ons de ideale uitrusting om de markt te domineren voor embedded intelligence in de auto’s van de toekomst,” stelt Blackberry CEO John Chen.
QNX
QNX is een belangrijke leverancier van infotainment-systemen voor wagens. Het QNX-platform bevindt zich in meer dan 60 miljoen voertuigen van 20 verschillende automakers. Bekendste afnemer van de software van QNX is Ford, het vormt de basis voor diens Sync-dashboard. Die situatie is wat Blackberry ook voor ogen heeft nu het de sector van de zelfrijdende wagens betreedt. Het wil zich niet bezig houden met de programmeren van algoritmes voor artificiële intelligentie of met machine learning; het wil een fundament leveren waar anderen op kunnen voortwerken. “Wat QNX doet is het voorzien van de infrastructuur die nodig is om geavanceerde algoritmes te bouwen en om data van sensoren op een betrouwbare manier te verwerken,” zegt Sebastien Fischmeister in een interview met Reuters. Fishmeister is een academicus van de universiteit van Waterloo (Canada) die al sinds 2009 samenwerkt met het bedrijf.
Blackberry en de universiteit hebben vorige maand de toestemming gekregen van de Canadese regering om zelfrijdende software te testen op publieke wegen in de staat Ontario, waar het hoofdkwartier van QNX gevestigd is. Die tests zullen met Ford Lincoln-modellen gebeuren. Blackberry heeft een overeenkomst met Ford om samen te werken aan een vloot van autonome taxi’s die in 2021 marktklaar moeten zijn, een deal die gelijkaardig is aan wat Google waarschijnlijk met Chrysler heeft beklonken. Volgens QNX CEO John Wall voert het bedrijf ondertussen gesprekken met meerdere autobouwers rond hetzelfde type van samenwerking.
TLC
Blackberry heeft de laatste jaren moeilijk gehad. Het kreeg zijn smartphone-afdeling maar niet terug van de grond, ondanks zijn gunstige positie als pionier in de beginjaren van de slimme telefoon. Het eens aanzienlijke aandeel in de smartphonemarkt van het bedrijf kwijnde weg, en ook een late reddingsoperatie met behulp van Android kon geen soelaas bieden. Eind september gooide het definitief de handdoek in de ring en kondigde het aan dat het stopt met de productie van smartphonehardware. Dat betekent niet het einde van de Blackberry-telefoon: sinds deze week is bekend dat het Chinese TLC de rechten op het merk heeft gekocht en van plan is om meer toestellen onder de Blackberry-vlag uit te brengen.