Tesla stopt met gratis Superchargers
Tesla voert na vier jaar een belangrijke aanpassing door aan zijn netwerk van snelladers. Gebruik van dat Supercharger-netwerk was tot nu toe gratis voor alle klanten, maar dat verandert vanaf 1 januari 2017. Wie volgend jaar een nieuwe Model S of Model X koopt, zal moeten betalen voor gebruik van de Superchargers.
Bestaande klanten blijven wel genieten van het gratis aanbod voor de levensduur van hun wagen. Ook wie nu nog een Tesla bestelt, zal niet moeten betalen voor het gebruik van de snelladers, op voorwaarde dat de wagen voor 1 april 2017 wordt uitgeleverd. Wie reeds een pre-order op de Model 3 heeft geplaatst, zal dus wel onder het nieuwe regime vallen. De eerste modellen van die Tesla voor de massa zullen in het beste geval pas eind 2017 worden uitgeleverd, als Elon Musk zich aan de deadline kan houden.
Toch zet Tesla nieuwe kopers niet helemaal in de kou. Wie na 1 januari 2017 een elektrische wagen van de fabrikant koopt, krijgt elk jaar gratis credits voor 400 kWh (ruwweg 1.600 km), pas daarna wordt een kost in rekening gebracht. Tesla heeft nog niet bekendgemaakt hoeveel die som precies zal bedragen, maar zegt dat het “minder zal zijn dan de prijs voor het vullen van een gelijkaardige benzinewagen”. Het exacte bedrag kan wel variëren per regio en over tijd, afhankelijk van de elektriciteitsprijzen.
In een reactie aan The Verge laat een woordvoerder van de autobouwer weten dat het levenslang gratis snelladen voor auto’s die voor januari 2017 werden verkocht, kan worden overgedragen van eigenaar op eigenaar.
Noodzaak
De beslissing om het Supercharger-netwerk niet langer volledig gratis aan alle klanten aan te bieden, is niet ingegeven uit winstbejag. “Ons Supercharger-netwerk zal nooit een winstpost zijn”, stelt het bedrijf in zijn blogpost. Het is daarentegen een pure noodzaak en bewijs dat Tesla – en de industrie van elektrische wagens in het algemeen – volwassen wordt. Het gebruik van die snelladers kost immers erg veel geld aan elektriciteit. Het geld dat de fabrikant wint door minder gratis elektriciteit aan te bieden, zal onder meer gebruikt worden voor het verbeteren van het Supercharger-netwerk.
Met de onthulling van de Model 3 uitte Tesla een duidelijke ambitie om van luxemerk te transformeren in een massaproduct. Dat betekent ten eerste dat het zijn productie flink moet opschroeven – het bedrijf mikt op 500.000 auto’s per jaar – maar ook dat het Supercharger-netwerk verder moet worden uitgebreid. In België staan er momenteel maar 30 Superchargers, verspreid over vier stations.
Door een klein bedrag te vragen, kan Tesla het gebruik van de Superchargers bovendien beter onder controle houden. Hoewel de autobouwer zijn snelladers altijd voor gebruik bij lange reizen heeft geadverteerd, maken heel wat Tesla-gebruikers er ook gebruik van voor hun dagelijkse oplaadbeurt, in plaats van de wagen thuis aan het stopcontact te hangen. Dat zorgt voor lange wachtrijen bij drukke stations, iets wat alleen maar zal toenemen als meer Tesla’s de baan op gaan.
Tesla voert na vier jaar een belangrijke aanpassing door aan zijn netwerk van snelladers. Gebruik van dat Supercharger-netwerk was tot nu toe gratis voor alle klanten, maar dat verandert vanaf 1 januari 2017. Wie volgend jaar een nieuwe Model S of Model X koopt, zal moeten betalen voor gebruik van de Superchargers.
Bestaande klanten blijven wel genieten van het gratis aanbod voor de levensduur van hun wagen. Ook wie nu nog een Tesla bestelt, zal niet moeten betalen voor het gebruik van de snelladers, op voorwaarde dat de wagen voor 1 april 2017 wordt uitgeleverd. Wie reeds een pre-order op de Model 3 heeft geplaatst, zal dus wel onder het nieuwe regime vallen. De eerste modellen van die Tesla voor de massa zullen in het beste geval pas eind 2017 worden uitgeleverd, als Elon Musk zich aan de deadline kan houden.
Toch zet Tesla nieuwe kopers niet helemaal in de kou. Wie na 1 januari 2017 een elektrische wagen van de fabrikant koopt, krijgt elk jaar gratis credits voor 400 kWh (ruwweg 1.600 km), pas daarna wordt een kost in rekening gebracht. Tesla heeft nog niet bekendgemaakt hoeveel die som precies zal bedragen, maar zegt dat het “minder zal zijn dan de prijs voor het vullen van een gelijkaardige benzinewagen”. Het exacte bedrag kan wel variëren per regio en over tijd, afhankelijk van de elektriciteitsprijzen.
In een reactie aan The Verge laat een woordvoerder van de autobouwer weten dat het levenslang gratis snelladen voor auto’s die voor januari 2017 werden verkocht, kan worden overgedragen van eigenaar op eigenaar.
Noodzaak
De beslissing om het Supercharger-netwerk niet langer volledig gratis aan alle klanten aan te bieden, is niet ingegeven uit winstbejag. “Ons Supercharger-netwerk zal nooit een winstpost zijn”, stelt het bedrijf in zijn blogpost. Het is daarentegen een pure noodzaak en bewijs dat Tesla – en de industrie van elektrische wagens in het algemeen – volwassen wordt. Het gebruik van die snelladers kost immers erg veel geld aan elektriciteit. Het geld dat de fabrikant wint door minder gratis elektriciteit aan te bieden, zal onder meer gebruikt worden voor het verbeteren van het Supercharger-netwerk.
Met de onthulling van de Model 3 uitte Tesla een duidelijke ambitie om van luxemerk te transformeren in een massaproduct. Dat betekent ten eerste dat het zijn productie flink moet opschroeven – het bedrijf mikt op 500.000 auto’s per jaar – maar ook dat het Supercharger-netwerk verder moet worden uitgebreid. In België staan er momenteel maar 30 Superchargers, verspreid over vier stations.
Door een klein bedrag te vragen, kan Tesla het gebruik van de Superchargers bovendien beter onder controle houden. Hoewel de autobouwer zijn snelladers altijd voor gebruik bij lange reizen heeft geadverteerd, maken heel wat Tesla-gebruikers er ook gebruik van voor hun dagelijkse oplaadbeurt, in plaats van de wagen thuis aan het stopcontact te hangen. Dat zorgt voor lange wachtrijen bij drukke stations, iets wat alleen maar zal toenemen als meer Tesla’s de baan op gaan.