Test

Dit is een popup

Legendarische autodesigner toont Tesla-concurrent

Designer Henrik Fisker tweette pas de eerste beelden van zijn nieuwe elektrische wagen. De mooie auto moet de Tesla Model S overtreffen, al zijn de doelstellingen wel erg ambitieus.

fisker emotion

Henrik Fisker toont via Twitter de eerste foto’s van wat zijn nieuwse elektrische bolide moet worden. De EMotion ziet er strak en sportief uit, en krijgt theoretische specificaties mee die zo kunnen opboksen tegen de Tesla. Voor we daar verder op ingaan, verdient het figuur van Fisker zelf een korte opfrissing.

De man

Henrik Fisker is een Deense autodesigner met een palmares om u tegen te zeggen. Hij werkte onder andere voor BMW, Aston Martin maar ook Tesla. Wie een beetje op de hoogte is van de geschiedenis van Tesla, kent Henri Fisker als de man die Elon Musk in eerste instantie de opdracht gaf om de Model S te ontwikkelen. Fisker kreeg zo toegang tot de ontwikkeling van de Model S. Hij leverde Tesla nooit een goed design af, vertrok er en kondigde plots een eigen beeldschone concurrent voor de Model S aan: de ironisch genoemde Fisker Karma.

De daaropvolgende rechtszaak pleitte Fisker vrij maar karma leek aan de kant van Musk en de zijnen te staan. De in 2011 voltooide Fisker Karma zag er mooi uit maar was een technologische ramp. De onbetrouwbare wagen had de neiging in brand te vliegen en alsof dat niet genoeg was ging ook de leverancier van de batterijen kopje onder. Fiskers bedrijf zelf volgde niet veel later.

https://twitter.com/FiskerOfficial/status/793132090321539072

De wagen

Nu is het Deense designgenie dus terug met de EMotion. De wagen zelf moet in 2017 officieel aan het publiek voorgesteld worden en zou een bereik hebben van maar liefst 600 kilometer. Dat dankzij splinternieuwe batterijen, die de ontwikkelingsfase aan de universiteit van Californië nog niet voorbij zijn. De sportief ogende wagen gaat opnieuw de Tesla achterna, en moet ondanks zijn strakke design een ruime achterbank bieden.

Bovendien zijn de nodige tot de verbeelding sprekende functies van de partij. Denk daarbij aan vleugeldeuren en de mogelijkheid om volledig autonoom te rijden. Waar die laatste technologie vandaan moet komen, verklapte Fisker nog niet. Wanneer de wagen klaar moet zijn voor productie, is evenmin duidelijk.

Ambitie

We zijn natuurlijk grote fan van een beetje gezonde concurrentie, maar zijn bijzonder voorzichtig na het fiasco met de Karma. Een splinternieuwe wagen met technologie vers uit het labo klinkt interessant, maar er zijn redenen waarom autobouwers traditioneel voor beproefde technologie kiezen. Kijken we naar Tesla, dan zien we een bedrijf dat destijds bijna ten onder ging na de introductie van de Model S en de bijhorende problemen. Hoge ambities zijn mooi, maar als Fiskers ze opnieuw niet kan waarmaken denken we dat er weinig mensen het geduld zullen hebben om te wachten op oplossingen, terwijl een Model S vandaag wel zonder problemen verkrijgbaar is.

fisker emotion

Henrik Fisker toont via Twitter de eerste foto’s van wat zijn nieuwse elektrische bolide moet worden. De EMotion ziet er strak en sportief uit, en krijgt theoretische specificaties mee die zo kunnen opboksen tegen de Tesla. Voor we daar verder op ingaan, verdient het figuur van Fisker zelf een korte opfrissing.

De man

Henrik Fisker is een Deense autodesigner met een palmares om u tegen te zeggen. Hij werkte onder andere voor BMW, Aston Martin maar ook Tesla. Wie een beetje op de hoogte is van de geschiedenis van Tesla, kent Henri Fisker als de man die Elon Musk in eerste instantie de opdracht gaf om de Model S te ontwikkelen. Fisker kreeg zo toegang tot de ontwikkeling van de Model S. Hij leverde Tesla nooit een goed design af, vertrok er en kondigde plots een eigen beeldschone concurrent voor de Model S aan: de ironisch genoemde Fisker Karma.

De daaropvolgende rechtszaak pleitte Fisker vrij maar karma leek aan de kant van Musk en de zijnen te staan. De in 2011 voltooide Fisker Karma zag er mooi uit maar was een technologische ramp. De onbetrouwbare wagen had de neiging in brand te vliegen en alsof dat niet genoeg was ging ook de leverancier van de batterijen kopje onder. Fiskers bedrijf zelf volgde niet veel later.

https://twitter.com/FiskerOfficial/status/793132090321539072

De wagen

Nu is het Deense designgenie dus terug met de EMotion. De wagen zelf moet in 2017 officieel aan het publiek voorgesteld worden en zou een bereik hebben van maar liefst 600 kilometer. Dat dankzij splinternieuwe batterijen, die de ontwikkelingsfase aan de universiteit van Californië nog niet voorbij zijn. De sportief ogende wagen gaat opnieuw de Tesla achterna, en moet ondanks zijn strakke design een ruime achterbank bieden.

Bovendien zijn de nodige tot de verbeelding sprekende functies van de partij. Denk daarbij aan vleugeldeuren en de mogelijkheid om volledig autonoom te rijden. Waar die laatste technologie vandaan moet komen, verklapte Fisker nog niet. Wanneer de wagen klaar moet zijn voor productie, is evenmin duidelijk.

Ambitie

We zijn natuurlijk grote fan van een beetje gezonde concurrentie, maar zijn bijzonder voorzichtig na het fiasco met de Karma. Een splinternieuwe wagen met technologie vers uit het labo klinkt interessant, maar er zijn redenen waarom autobouwers traditioneel voor beproefde technologie kiezen. Kijken we naar Tesla, dan zien we een bedrijf dat destijds bijna ten onder ging na de introductie van de Model S en de bijhorende problemen. Hoge ambities zijn mooi, maar als Fiskers ze opnieuw niet kan waarmaken denken we dat er weinig mensen het geduld zullen hebben om te wachten op oplossingen, terwijl een Model S vandaag wel zonder problemen verkrijgbaar is.

Connected Caremotionfiskertesla

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!