Enorme New Glenn-raket gaat SpaceX beconcurreren
Jeff Bezos stal met Blue Origin eind 2015 een primeur van SpaceX. De kleine New Shepard-raket landde toen na een succesvolle lancering vlekkeloos terug op de begane grond. SpaceX zou hetzelfde pas een maand later verwezenlijken. Zowel SpaceX als Blue Origin mogen sinds die historische landing heel wat extra succesvolle raketlandingen op hun palmares schrijven, maar het bedrijf van de Amazon-baas is niet echt concurrentie voor SpaceX. Musk en zijn Falcon 9 zijn orbitale raketten, New Shepard kan geen vracht in een baan om de aarde brengen waardoor de raket veel kleiner is, veel trager vliegt en dus ook met veel minder moeite terug kan landen.
New Glenn
Bezos plant echter niet om voor altijd een niveau lager te spelen dan Musk. Met de voorstelling van de New Glenn toont de man dat hij grootse ambities heeft. Waar New Shepard zijn naam krijgt van Alan Shepard, de eerste Amerikaan in de ruimte, is New Glenn genoemd naar John Glenn, de eerste Amerikaan die een baan om de aarde aflegde.
Blue Origin’s next step…meet New Glenn #NewGlenn #GradatimFerociter pic.twitter.com/p4gICKZRfi
— Jeff Bezos (@JeffBezos) September 12, 2016
New Glenn wordt nog volop ontwikkeld, maar een illustratie van Blue Origin toont duidelijk hoe groot de nieuwe raket zal zijn. De booster is zelfs in zijn laagste configuratie een stuk hoger dan de Falcon Heavy en de Delta IV Heavy. De eerste trap krijgt zeven BE-4-motoren mee, die momenteel nog in ontwikkeling zijn. Blue Origin werkt al aan de BE-4-motoren voor United Launch Alliance, die ze wil gebruiken in de Vulcan. De motoren moeten iets meer dan 1.700 ton aan stuwkracht leveren, significant meer dan de 930 ton die de Delta IV Heavy vandaag voor de dag kan leggen maar iets minder dan de 2.200 ton van de 27 Merlin 1D-motoren van de Falcon 9 Heavy.
Landing
De grote en vooral dikke New Glenn zal in eerste instantie in twee configuraties vliegen. De eerste telt twee rakettrappen met daarop een al dan niet bemande capsule. Zo moet de raket mensen en vracht naar een baan om de aarde brengen. Een tweede configuratie krijgt een extra bovenste trap en moet instaat zijn om vracht voorbij Low Earth Orbit te schieten.
Blue Origin wil dat New Glenn net als New Shepard herbruikbaar is. De grote eerste trap moet met andere woorden ook veilig terug keren naar de aarde na de lancering. Bezos hoopt dat New Glenn nog dit decennium de ruimte in gaat. We zijn benieuwd of Bezos de lessen van de kleine New Shepard kan vertalen naar succesvolle landingen met de veel grotere New Glenn. Wij hopen in ieder geval van wel: een beetje concurrentie voor SpaceX kan de innovatie in de ruimtevaart enkel ten goede komen.
Jeff Bezos stal met Blue Origin eind 2015 een primeur van SpaceX. De kleine New Shepard-raket landde toen na een succesvolle lancering vlekkeloos terug op de begane grond. SpaceX zou hetzelfde pas een maand later verwezenlijken. Zowel SpaceX als Blue Origin mogen sinds die historische landing heel wat extra succesvolle raketlandingen op hun palmares schrijven, maar het bedrijf van de Amazon-baas is niet echt concurrentie voor SpaceX. Musk en zijn Falcon 9 zijn orbitale raketten, New Shepard kan geen vracht in een baan om de aarde brengen waardoor de raket veel kleiner is, veel trager vliegt en dus ook met veel minder moeite terug kan landen.
New Glenn
Bezos plant echter niet om voor altijd een niveau lager te spelen dan Musk. Met de voorstelling van de New Glenn toont de man dat hij grootse ambities heeft. Waar New Shepard zijn naam krijgt van Alan Shepard, de eerste Amerikaan in de ruimte, is New Glenn genoemd naar John Glenn, de eerste Amerikaan die een baan om de aarde aflegde.
Blue Origin’s next step…meet New Glenn #NewGlenn #GradatimFerociter pic.twitter.com/p4gICKZRfi
— Jeff Bezos (@JeffBezos) September 12, 2016
New Glenn wordt nog volop ontwikkeld, maar een illustratie van Blue Origin toont duidelijk hoe groot de nieuwe raket zal zijn. De booster is zelfs in zijn laagste configuratie een stuk hoger dan de Falcon Heavy en de Delta IV Heavy. De eerste trap krijgt zeven BE-4-motoren mee, die momenteel nog in ontwikkeling zijn. Blue Origin werkt al aan de BE-4-motoren voor United Launch Alliance, die ze wil gebruiken in de Vulcan. De motoren moeten iets meer dan 1.700 ton aan stuwkracht leveren, significant meer dan de 930 ton die de Delta IV Heavy vandaag voor de dag kan leggen maar iets minder dan de 2.200 ton van de 27 Merlin 1D-motoren van de Falcon 9 Heavy.
Landing
De grote en vooral dikke New Glenn zal in eerste instantie in twee configuraties vliegen. De eerste telt twee rakettrappen met daarop een al dan niet bemande capsule. Zo moet de raket mensen en vracht naar een baan om de aarde brengen. Een tweede configuratie krijgt een extra bovenste trap en moet instaat zijn om vracht voorbij Low Earth Orbit te schieten.
Blue Origin wil dat New Glenn net als New Shepard herbruikbaar is. De grote eerste trap moet met andere woorden ook veilig terug keren naar de aarde na de lancering. Bezos hoopt dat New Glenn nog dit decennium de ruimte in gaat. We zijn benieuwd of Bezos de lessen van de kleine New Shepard kan vertalen naar succesvolle landingen met de veel grotere New Glenn. Wij hopen in ieder geval van wel: een beetje concurrentie voor SpaceX kan de innovatie in de ruimtevaart enkel ten goede komen.