Test

Dit is een popup

Oprichter TomTom deelt toekomstvisie voor zijn bedrijf

TomTom wordt 25 jaar en ZDNet wist een interview te strikken met de mede-oprichter van het bedrijf. Een ideaal moment om te polsen naar de toekomstplannen van TomTom.

tomtom-go-5100-world-lifetime-maps-traffic-5-worldwide-gps-navigation (Small)

TomTom viert dit jaar zijn vijfentwintigste verjaardag. Het bedrijf heeft een rijke geschiedenis in de navigatie-industrie en waagt zich ondertussen eveneens op de markt van fitnesstrackers en sporthorloges. Hoe ziet de toekomst van TomTom er volgens Peter Frans Pauwels, één van de oprichters van TomTom, uit?

“We hebben altijd geweten dat we navigatietoestellen slechts voor een bepaalde duur zouden kunnen verkopen,” begint Pauwels aan zijn verhaal. “Daarom hebben we ons van meet af aan eveneens tot de B2B-markt toegespitst.” Met dit laatste doelt Pauwels onder andere op zijn navigatiesoftware die veelvuldig in wagens wordt gebruikt. Ook biedt het bedrijf al enige tijd een B2B-variant aan van de TomTom Curfer, welke bijvoorbeeld door vrachtwagenbedrijven wordt gebruikt om het rijgedrag van hun chauffeurs in de gaten te houden.

Autonome wagens

TomTom CurferPauwels denkt dat er in de toekomst drie segmenten zijn waarbinnen TomTom zich verder kan profileren. “Auto’s worden steeds slimmer en in de toekomst zullen wagens autonoom kunnen rijden. Hiervoor is de nodige navigatietechnologie vereist,” legt Pauwels uit. “Om deze reden hebben we het Gentse bedrijf Teleatlas opgekocht. Hierdoor zijn we één van drie bedrijven die in het bezit is van een wereldomvattende kaart. Google is een ander bedrijf dat dit kan aanbieden.”

Verder ziet TomTom toekomst in smart cities. “Dankzij onze bestaande toestellen en software bezitten we een hoop informatie over het bewegingspatroon van mensen. Deze informatie kan door steden worden ingezet om het verkeer beter te managen,” aldus Pauwels.

Een laatste markt waarbinnen TomTom zich de komende jaren in wil profileren, is deze van sensoren. Het bedrijf biedt nu al fitnesstrackers aan die je hartslag kunnen meten en met de TomTom Touch kan je je lichaamssamenstelling laten analyseren. Door nieuwe en betere sensoren kan dit gamma worden uitgebreid, al wil Pauwels niet onmiddellijk in de gezondheidszorg stappen. “Hiervoor is een volledig andere expertise nodig,” besluit de medeoprichter van TomTom.

De hele ZDNet-redactie is op IFA aanwezig. Lees hier al het technologienieuws, rechtstreeks vanop de beurs.

tomtom-go-5100-world-lifetime-maps-traffic-5-worldwide-gps-navigation (Small)

TomTom viert dit jaar zijn vijfentwintigste verjaardag. Het bedrijf heeft een rijke geschiedenis in de navigatie-industrie en waagt zich ondertussen eveneens op de markt van fitnesstrackers en sporthorloges. Hoe ziet de toekomst van TomTom er volgens Peter Frans Pauwels, één van de oprichters van TomTom, uit?

“We hebben altijd geweten dat we navigatietoestellen slechts voor een bepaalde duur zouden kunnen verkopen,” begint Pauwels aan zijn verhaal. “Daarom hebben we ons van meet af aan eveneens tot de B2B-markt toegespitst.” Met dit laatste doelt Pauwels onder andere op zijn navigatiesoftware die veelvuldig in wagens wordt gebruikt. Ook biedt het bedrijf al enige tijd een B2B-variant aan van de TomTom Curfer, welke bijvoorbeeld door vrachtwagenbedrijven wordt gebruikt om het rijgedrag van hun chauffeurs in de gaten te houden.

Autonome wagens

TomTom CurferPauwels denkt dat er in de toekomst drie segmenten zijn waarbinnen TomTom zich verder kan profileren. “Auto’s worden steeds slimmer en in de toekomst zullen wagens autonoom kunnen rijden. Hiervoor is de nodige navigatietechnologie vereist,” legt Pauwels uit. “Om deze reden hebben we het Gentse bedrijf Teleatlas opgekocht. Hierdoor zijn we één van drie bedrijven die in het bezit is van een wereldomvattende kaart. Google is een ander bedrijf dat dit kan aanbieden.”

Verder ziet TomTom toekomst in smart cities. “Dankzij onze bestaande toestellen en software bezitten we een hoop informatie over het bewegingspatroon van mensen. Deze informatie kan door steden worden ingezet om het verkeer beter te managen,” aldus Pauwels.

Een laatste markt waarbinnen TomTom zich de komende jaren in wil profileren, is deze van sensoren. Het bedrijf biedt nu al fitnesstrackers aan die je hartslag kunnen meten en met de TomTom Touch kan je je lichaamssamenstelling laten analyseren. Door nieuwe en betere sensoren kan dit gamma worden uitgebreid, al wil Pauwels niet onmiddellijk in de gezondheidszorg stappen. “Hiervoor is een volledig andere expertise nodig,” besluit de medeoprichter van TomTom.

De hele ZDNet-redactie is op IFA aanwezig. Lees hier al het technologienieuws, rechtstreeks vanop de beurs.

businessIFA 2016tomtom

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!