Test

Dit is een popup

Instagram kan meten hoe depressief je bent

Helpt een slim algoritme in de toekomst een depressie te voorkomen? Als het van onderzoekers van Harvard afhangt wel.

nexus2cee_0107-Huawei-Facebook-Google-Instagram-Twitter_thumb

[related_article id=”184518″]Een groep onderzoekers van Harvard en de universiteit van Vermont is erin geslaagd een algoritme te schrijven dat kan raden of iemand depressief is, aan de hand van zijn of haar Instagram-account. Met behulp van machine learning en een goeie 150 accounts zouden ze met een zekerheid van 70 procent kunnen raden hoe iemand zich voelt, zo schrijft Engadget.

Om die conclusie te bekomen, gebruiken de onderzoekers iemands afbeeldingen, de kleuren die daarin gebruikt worden en de onderschriften die ermee gepaard gaan. 43.950 afbeeldingen werden gebruikt om het algoritme te testen, waarbij het met relatief succes wist te zeggen wie reeds een depressie had, en wie op een mentale neergang afstevende.

De wetenschappers maakten zich sterk dat hun algoritme een belangrijk onderdeel zou kunnen gaan uitmaken van het sociale netwerk. Mentale problemen zouden immers tijdig kunnen opgespoord worden, en gebruikers zouden via hun smartphone aanmoedigingen kunnen krijgen om hulp te zoeken wanneer een depressie in een vroeg stadium wordt opgemerkt.

Uit de paper van het team blijkt nog dat mensen met neerslachtige gevoelens vaker gebruik maken van blauwachtige of zwart-witfilters. Mensen die zich goed in hun vel voelen, zouden dan weer vaker opteren voor warme kleuren die iets vrolijk uitstralen.

nexus2cee_0107-Huawei-Facebook-Google-Instagram-Twitter_thumb

[related_article id=”184518″]Een groep onderzoekers van Harvard en de universiteit van Vermont is erin geslaagd een algoritme te schrijven dat kan raden of iemand depressief is, aan de hand van zijn of haar Instagram-account. Met behulp van machine learning en een goeie 150 accounts zouden ze met een zekerheid van 70 procent kunnen raden hoe iemand zich voelt, zo schrijft Engadget.

Om die conclusie te bekomen, gebruiken de onderzoekers iemands afbeeldingen, de kleuren die daarin gebruikt worden en de onderschriften die ermee gepaard gaan. 43.950 afbeeldingen werden gebruikt om het algoritme te testen, waarbij het met relatief succes wist te zeggen wie reeds een depressie had, en wie op een mentale neergang afstevende.

De wetenschappers maakten zich sterk dat hun algoritme een belangrijk onderdeel zou kunnen gaan uitmaken van het sociale netwerk. Mentale problemen zouden immers tijdig kunnen opgespoord worden, en gebruikers zouden via hun smartphone aanmoedigingen kunnen krijgen om hulp te zoeken wanneer een depressie in een vroeg stadium wordt opgemerkt.

Uit de paper van het team blijkt nog dat mensen met neerslachtige gevoelens vaker gebruik maken van blauwachtige of zwart-witfilters. Mensen die zich goed in hun vel voelen, zouden dan weer vaker opteren voor warme kleuren die iets vrolijk uitstralen.

depressiefilterharvardinstagramonderzoekWetenschap

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!