Nieuwe Audi-modellen tellen af naar groen licht
Audi lanceert een nieuw softwareplatform dat het mogelijk zal maken voor sommige wagens om een klokje op het dashboard te tonen dat aangeeft hoe lang je voor een rood licht zal staan. Audi stelt dat de software beschikbaar zal zijn bij de Q7, A4 en A4 Allroad modellen uit 2017 en bij zijn debuut in een handvol steden zal werken, al wil het nog niet prijsgeven welke steden dat precies zullen zijn.
Het nieuws laat zien dat de mogelijkheden van connected cars in sneltempo uitbreiden, ook al is het in eerste instantie op beperkte schaal. Het grootste obstakel is de toegang hebben tot de juiste informatie. De software moet data kunnen ophalen van het netwerk dat de verkeerslichten centraal beheert, om in real-time info te kunnen geven hierover. Niet elke stad of regio beschikt echter over een dergelijke beheerssysteem. Bovendien is er daarnaast ook het probleem dat Audi’s platform met de software van verschillende steden moet kunnen communiceren, die niet altijd dezelfde programma’s gebruiken.
Audi’s slimme platform kan dus enkel relevant worden wanneer tegelijkertijd steden meer investeren in slimme software voor hun infrastructuur. Die evolutie naar smart cities staat nu nog in zijn kinderschoenen, maar krijgt een fikse boost door de vooruitgang in de ontwikkeling van het Internet of Things (IoT). Zo experimenteert men in Antwerpen momenteel met een groot IoT-proeflab waaraan elke stadbewoner kan deelnemen.
Audi lanceert een nieuw softwareplatform dat het mogelijk zal maken voor sommige wagens om een klokje op het dashboard te tonen dat aangeeft hoe lang je voor een rood licht zal staan. Audi stelt dat de software beschikbaar zal zijn bij de Q7, A4 en A4 Allroad modellen uit 2017 en bij zijn debuut in een handvol steden zal werken, al wil het nog niet prijsgeven welke steden dat precies zullen zijn.
Het nieuws laat zien dat de mogelijkheden van connected cars in sneltempo uitbreiden, ook al is het in eerste instantie op beperkte schaal. Het grootste obstakel is de toegang hebben tot de juiste informatie. De software moet data kunnen ophalen van het netwerk dat de verkeerslichten centraal beheert, om in real-time info te kunnen geven hierover. Niet elke stad of regio beschikt echter over een dergelijke beheerssysteem. Bovendien is er daarnaast ook het probleem dat Audi’s platform met de software van verschillende steden moet kunnen communiceren, die niet altijd dezelfde programma’s gebruiken.
Audi’s slimme platform kan dus enkel relevant worden wanneer tegelijkertijd steden meer investeren in slimme software voor hun infrastructuur. Die evolutie naar smart cities staat nu nog in zijn kinderschoenen, maar krijgt een fikse boost door de vooruitgang in de ontwikkeling van het Internet of Things (IoT). Zo experimenteert men in Antwerpen momenteel met een groot IoT-proeflab waaraan elke stadbewoner kan deelnemen.