Thuisrobot Jibo komt ondanks belofte niet naar Europa
Jibo, de intrigerende sociale robot voor je huis, komt ondanks eerdere beloftes niet naar Europa. Verrassend, aangezien menig Europeaan het project aanvankelijk wel gesteund heeft.
De sociale thuisrobot Jibo ziet er fantastisch uit, en dat overhaalde mensen wereldwijd om flink te investeren in een prototype via Indiegogo. Jibo moet een soort geavanceerde Google-assistent worden. De schattige robot zou een ideale artificieel intelligente thuiscompagnon zijn die zowel butlertaken op zich kan nemen als kan entertainen. De makers laten nu plots weten dat de robot toch niet beschikbaar zal zijn buiten de VS en Canada. Dt weet Techcrunch. De beslissing zet veel kwaad bloed, niet in het minst omdat ze niet gebaseerd is op nieuwe informatie en dan ook rijkelijk laat komt.
Flauwe excuses
Wie niet in Noord Amerika woont en wel investeerde in het project, krijgt zijn geld gelukkig terug. In een e-mail aan de gedupeerden laten de makers van Jibo weten dat de robot “niet naar hun standaarden” zal functioneren in andere regio’s. Daarmee bedoelen de ontwikkelaars dat de robot niet zo goed zal werken, onder andere omdat het moeilijk zou zijn om de stemherkenning waarmee Jibo werkt te verzoenen met Engels met een accent.
Verder speelt de locatie van de servers een rol. Het brein van Jibo staat in de VS en dat brengt een volgens de makers te hoge latency met zich mee bij gebruik aan de andere kant van de oceaan. Natuurlijk zijn er ook privacyproblemen. Jibo zal mensen herkennen met gezichts- en spraakherkenning, en die data mag niet zomaar naar de VS versluisd worden.
Kwade gebruikers
Geen enkel probleem is echter nieuw. Persoonsdata over de contintentsgrenzen heen kopiëren is sowieso een heikel punt, en dat servers aan de andere kant van de wereld voor latencyproblemen zorgen, behoort een ontwikkelaar toch ook te weten. Uiteraard heeft een dergelijk product, voorgesteld aan de hele wereld, een wereldwijde serverinfrastructuur nodig om te functioneren. Dat de fabrikant twee jaar met hun geld aan de haal ging en daar nu zonder goede reden niets voor in de plaats geef, kan op weinig begrip rekenen. Gebruikers verwijten Jibo amateurisme dan wel kwade wil.
https://twitter.com/Samir_Madani/status/763160247863275524
Op termijn lijkt Jibo de deur wel te willen openhouden voor een trip naar Europa, maar concrete plannen bestaan niet. Een dergelijk fiasco werpt een negatief licht op het hele crowdfundingverhaal. Het is al bij al niet moeilijk voor ontwikkelaars in spe om enthousiastelingen te ronselen via een platform als Indiegogo. Een leuk marketingfilmpje volstaat meestal. Als beloftes jaren later gebroken worden, kan je als contributeur weinig doen.
Jibo, de intrigerende sociale robot voor je huis, komt ondanks eerdere beloftes niet naar Europa. Verrassend, aangezien menig Europeaan het project aanvankelijk wel gesteund heeft.
De sociale thuisrobot Jibo ziet er fantastisch uit, en dat overhaalde mensen wereldwijd om flink te investeren in een prototype via Indiegogo. Jibo moet een soort geavanceerde Google-assistent worden. De schattige robot zou een ideale artificieel intelligente thuiscompagnon zijn die zowel butlertaken op zich kan nemen als kan entertainen. De makers laten nu plots weten dat de robot toch niet beschikbaar zal zijn buiten de VS en Canada. Dt weet Techcrunch. De beslissing zet veel kwaad bloed, niet in het minst omdat ze niet gebaseerd is op nieuwe informatie en dan ook rijkelijk laat komt.
Flauwe excuses
Wie niet in Noord Amerika woont en wel investeerde in het project, krijgt zijn geld gelukkig terug. In een e-mail aan de gedupeerden laten de makers van Jibo weten dat de robot “niet naar hun standaarden” zal functioneren in andere regio’s. Daarmee bedoelen de ontwikkelaars dat de robot niet zo goed zal werken, onder andere omdat het moeilijk zou zijn om de stemherkenning waarmee Jibo werkt te verzoenen met Engels met een accent.
Verder speelt de locatie van de servers een rol. Het brein van Jibo staat in de VS en dat brengt een volgens de makers te hoge latency met zich mee bij gebruik aan de andere kant van de oceaan. Natuurlijk zijn er ook privacyproblemen. Jibo zal mensen herkennen met gezichts- en spraakherkenning, en die data mag niet zomaar naar de VS versluisd worden.
Kwade gebruikers
Geen enkel probleem is echter nieuw. Persoonsdata over de contintentsgrenzen heen kopiëren is sowieso een heikel punt, en dat servers aan de andere kant van de wereld voor latencyproblemen zorgen, behoort een ontwikkelaar toch ook te weten. Uiteraard heeft een dergelijk product, voorgesteld aan de hele wereld, een wereldwijde serverinfrastructuur nodig om te functioneren. Dat de fabrikant twee jaar met hun geld aan de haal ging en daar nu zonder goede reden niets voor in de plaats geef, kan op weinig begrip rekenen. Gebruikers verwijten Jibo amateurisme dan wel kwade wil.
https://twitter.com/Samir_Madani/status/763160247863275524
Op termijn lijkt Jibo de deur wel te willen openhouden voor een trip naar Europa, maar concrete plannen bestaan niet. Een dergelijk fiasco werpt een negatief licht op het hele crowdfundingverhaal. Het is al bij al niet moeilijk voor ontwikkelaars in spe om enthousiastelingen te ronselen via een platform als Indiegogo. Een leuk marketingfilmpje volstaat meestal. Als beloftes jaren later gebroken worden, kan je als contributeur weinig doen.