Test

Dit is een popup

iPhone SE redt verkoopscijfers maar keldert winst

Met de SE ging Apple in tegen zijn eigen filosofie. Die tactiek rendeerde, al verlaagt die ook de winstmarges.

iphone-se-2

[related_article id=”182496″]Het tweede en derde kwartaal net voor de lancering van een nieuwe generatie iPhones doet de verkoop van Apple nooit goed. Wie een nieuw model wilt, wacht immers tot de allernieuwste toestellen er zijn. De iPhone 7 wordt voorgesteld op 7 september, wat betekent dat de afgelopen maanden een horrorverhaal konden zijn voor Apple. De iPhone SE heeft een bloedbad echter vermeden.

Met de SE ging de fruitproducent in tegen een filosofie die nog rest sedert het Steve Jobs-tijdperk: het afleveren van hoogwaardige luxeproducten waarop gigantische winstmarges worden behaald. Toch behoedde die tactiek het bedrijf ervan slechtere cijfers neer te zetten in voorgaande, vergelijkbare periodes. Terwijl de algemene verkoop daalde met 15 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, had de situatie er veel slechter uit kunnen zien.

In de VS betekende de iPhone SE een mooie 5,1 procent van alle verkochte smartphonemodellen, met een 15,1 procent voor de iPhone 6s en 6s Plus. Samsungs Galaxy S7 volgt op 14,1 procent. In het Verenigd Koninkrijk deed de SE het pas echt goed, met een eerste plaats qua marktaandeel aan 9,2 procent. De nummer twee in het VK staat ook op naam van Apple: de iPhone 6d met 9,2 procent. In Duitsland kon het bedrijf voor het eerst in jaren zelfs nog eens groeien.

[related_article id=”179033″]Winstmarges dalen

Het verloochenen van een goedbewaakte filosofie legt Apple geen windeieren, maar het betekent wel dat de winstmarges iets dalen. Op de SE maakt het bedrijf namelijk 38 procent minder winst, in vergelijking met de topmodellen. Aangezien de iPhones te boek staan als modellen met de allerhoogste winstmarges op de markt is dat natuurlijk een daling die Apple wel aankan. Te meer aangezien de SE gefabriceerd wordt met behulp van onderdelen op overschot.

iphone-se-2

[related_article id=”182496″]Het tweede en derde kwartaal net voor de lancering van een nieuwe generatie iPhones doet de verkoop van Apple nooit goed. Wie een nieuw model wilt, wacht immers tot de allernieuwste toestellen er zijn. De iPhone 7 wordt voorgesteld op 7 september, wat betekent dat de afgelopen maanden een horrorverhaal konden zijn voor Apple. De iPhone SE heeft een bloedbad echter vermeden.

Met de SE ging de fruitproducent in tegen een filosofie die nog rest sedert het Steve Jobs-tijdperk: het afleveren van hoogwaardige luxeproducten waarop gigantische winstmarges worden behaald. Toch behoedde die tactiek het bedrijf ervan slechtere cijfers neer te zetten in voorgaande, vergelijkbare periodes. Terwijl de algemene verkoop daalde met 15 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, had de situatie er veel slechter uit kunnen zien.

In de VS betekende de iPhone SE een mooie 5,1 procent van alle verkochte smartphonemodellen, met een 15,1 procent voor de iPhone 6s en 6s Plus. Samsungs Galaxy S7 volgt op 14,1 procent. In het Verenigd Koninkrijk deed de SE het pas echt goed, met een eerste plaats qua marktaandeel aan 9,2 procent. De nummer twee in het VK staat ook op naam van Apple: de iPhone 6d met 9,2 procent. In Duitsland kon het bedrijf voor het eerst in jaren zelfs nog eens groeien.

[related_article id=”179033″]Winstmarges dalen

Het verloochenen van een goedbewaakte filosofie legt Apple geen windeieren, maar het betekent wel dat de winstmarges iets dalen. Op de SE maakt het bedrijf namelijk 38 procent minder winst, in vergelijking met de topmodellen. Aangezien de iPhones te boek staan als modellen met de allerhoogste winstmarges op de markt is dat natuurlijk een daling die Apple wel aankan. Te meer aangezien de SE gefabriceerd wordt met behulp van onderdelen op overschot.

applebusinessiphone sekwartaalcijferssamsung galaxy s7steve jobswinst

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!