Nederlandse rechtbank dwingt Apple tot terugbetalen nieuwe iPhone
Wanneer je smartphone er binnen de garantieperiode de brui aangeeft en door de fabrikant als onherstelbaar wordt bestempeld, krijg je vaak een refurbished toestel als vervanging. Een Nederlandse rechter is van mening dat dit niet conform de wet is.
Garantie
Een Nederlandse vrouw kocht in december 2014 een iPhone 6 Plus voor 799 euro. Nadat het toestel in augustus 2015 niet meer wilde starten, ging de vrouw te rade bij Apple. Het bedrijf slaagde er niet in om de iPhone te herstellen en bood daarom een refurbished toestel aan. De Nederlandse ging hier echter niet mee akkoord, aangezien ze een nieuw toestel wilde.
De vrouw ontbond de verkoopovereenkomst, waarna Apple 799 euro eiste. De ongedaanmakingsverplichtingen bij een ontbinding zeggen immers dat Apple het aankoopbedrag van het toestel moet terugbetalen. Volgens het bedrijf was er in dit geval echter sprake van een onevenwicht, aangezien zij een ‘waardeloze’ telefoon ontvingen. De vrouw ging wederom niet akkoord met de redenering van Apple en stapte naar de rechtbank.
Nieuw toestel
De kantonrechter van Amsterdam heeft ondertussen geoordeeld in het voordeel van de vrouw. Hierbij verwijst de rechtbank naar een arrest van het Europese Hof van Justitie uit 2008. “Dat de consument, die de verkoopprijs heeft betaald en zijn contractuele verbintenis dus correct heeft uitgevoerd, een nieuw goed ontvangt ter vervanging van het niet-conforme goed, levert geen ongerechtvaardigde verrijking op,” werd toen geoordeeld.
Apple dient daarom het volledige bedrag van 799 euro te vergoeden aan de Nederlandse vrouw. Ook de proceskosten zijn voor de rekening van het bedrijf.
Wanneer je smartphone er binnen de garantieperiode de brui aangeeft en door de fabrikant als onherstelbaar wordt bestempeld, krijg je vaak een refurbished toestel als vervanging. Een Nederlandse rechter is van mening dat dit niet conform de wet is.
Garantie
Een Nederlandse vrouw kocht in december 2014 een iPhone 6 Plus voor 799 euro. Nadat het toestel in augustus 2015 niet meer wilde starten, ging de vrouw te rade bij Apple. Het bedrijf slaagde er niet in om de iPhone te herstellen en bood daarom een refurbished toestel aan. De Nederlandse ging hier echter niet mee akkoord, aangezien ze een nieuw toestel wilde.
De vrouw ontbond de verkoopovereenkomst, waarna Apple 799 euro eiste. De ongedaanmakingsverplichtingen bij een ontbinding zeggen immers dat Apple het aankoopbedrag van het toestel moet terugbetalen. Volgens het bedrijf was er in dit geval echter sprake van een onevenwicht, aangezien zij een ‘waardeloze’ telefoon ontvingen. De vrouw ging wederom niet akkoord met de redenering van Apple en stapte naar de rechtbank.
Nieuw toestel
De kantonrechter van Amsterdam heeft ondertussen geoordeeld in het voordeel van de vrouw. Hierbij verwijst de rechtbank naar een arrest van het Europese Hof van Justitie uit 2008. “Dat de consument, die de verkoopprijs heeft betaald en zijn contractuele verbintenis dus correct heeft uitgevoerd, een nieuw goed ontvangt ter vervanging van het niet-conforme goed, levert geen ongerechtvaardigde verrijking op,” werd toen geoordeeld.
Apple dient daarom het volledige bedrag van 799 euro te vergoeden aan de Nederlandse vrouw. Ook de proceskosten zijn voor de rekening van het bedrijf.