Rolls-Royce wil autonome vrachtschepen ontwikkelen
Rolls-Royce is één van de drijvende krachten achter het Advanced Autonomous Waterborne Applications-initiatief (AAWA). Het project van 6,6 miljoen euro werd vorig jaar gestart om een nieuwe generatie van schipoplossingen te ontwikkelen. Het uiteindelijke doel van de maker van luxewagens is het ontwikkelen van autonome schepen.
In een whitepaper doet de autofabrikant zijn plannen en verwezenlijkingen uit de doeken. Volgens Rolls-Royce zullen er tegen 2020 schepen bestaan die vanop afstand bestuurd kunnen worden. Autonome schepen zullen binnen twintig jaar een realiteit zijn.
“Het is geen kwestie van of, maar wanneer. De technologie die nodig is om op afstand bestuurbare en autonome schepen te maken, bestaat al. Het AAWA-project test combinaties van sensoren in verschillende omstandigheden in Finland en heeft een gesimuleerd controlesysteem voor autonome schepen gecreëerd. Dit laat ons toe het gedrag van het volledige communicatiesysteem uit te testen,” zegt Oskar Levander van Rolls-Royce.
Autonome schepen zouden op verschillende vlakken voordelen kunnen bieden. Zo zullen er niet een brug en leefruimtes nodig zijn, waardoor er meer ruimte is voor vracht. Ook zullen de schepen veiliger en efficiënter zijn. Jammer genoeg betekenen autonome vrachtschepen wel de vermindering van banen.
Rolls-Royce is één van de drijvende krachten achter het Advanced Autonomous Waterborne Applications-initiatief (AAWA). Het project van 6,6 miljoen euro werd vorig jaar gestart om een nieuwe generatie van schipoplossingen te ontwikkelen. Het uiteindelijke doel van de maker van luxewagens is het ontwikkelen van autonome schepen.
In een whitepaper doet de autofabrikant zijn plannen en verwezenlijkingen uit de doeken. Volgens Rolls-Royce zullen er tegen 2020 schepen bestaan die vanop afstand bestuurd kunnen worden. Autonome schepen zullen binnen twintig jaar een realiteit zijn.
“Het is geen kwestie van of, maar wanneer. De technologie die nodig is om op afstand bestuurbare en autonome schepen te maken, bestaat al. Het AAWA-project test combinaties van sensoren in verschillende omstandigheden in Finland en heeft een gesimuleerd controlesysteem voor autonome schepen gecreëerd. Dit laat ons toe het gedrag van het volledige communicatiesysteem uit te testen,” zegt Oskar Levander van Rolls-Royce.
Autonome schepen zouden op verschillende vlakken voordelen kunnen bieden. Zo zullen er niet een brug en leefruimtes nodig zijn, waardoor er meer ruimte is voor vracht. Ook zullen de schepen veiliger en efficiënter zijn. Jammer genoeg betekenen autonome vrachtschepen wel de vermindering van banen.