Google DeepMind leert voetballen alvorens het kan lopen
Stel, je zet een baby op een voetbalveld die zijn eerste stappen nog niet achter de rug heeft gehad. Dat is de gruwelijke uitdaging waaraan DeepMind, Googles artificiële intelligentie (AI)-algoritmes, wordt onderworpen. In een voetbalwedstrijd gebruikt DeepMind een virtuele spin om niet alleen te bewegen, maar ook meteen te scoren.
Lukaku skills
In onderstaand filmpje zie je DeepMind aan het werk. Hoewel het spelletje heel eenvoudig lijkt, komt er enorm veel bij kijken. In de eerste plaats moeten Googles AI-algoritmes al uitvissen hoe de bewegingsmechanismen van de virtuele spin werken. Daarna moet DeepMind ook nog eens inzicht krijgen in het spel zelf. Het is dan ook een wonderbaarlijke prestatie als we het spinnetje in het filmpje effectief als een ware Lukaku doelpunten zien maken.
Het zogenaamde Reinforcement Learining van Googles algoritmes is de techniek die wordt toegepast. Door falen en succes leert DeepMind zichzelf nieuwe dingen aan. Het kan bovendien gebruik van zijn eerdere ervaringen alvorens het aan een nieuwe uitdaging begint. Die combinatie is de sterkte van DeepMind aldus Google
Robotarmen en benen
Het bedrijf legt verder uit wat voor één van de achterliggende doeleneinden is van het voetbalspel met de spin. Het voetbalspel weerspiegelt op wat Google wil uitvoeren aan de hand van robotica. Het is de bedoeling dat Googles AI een robotarm of been kan laten bewegen vanuit het niets. Daarbij moet het ook nog eens in staat zijn om complexere taken uit te voeren aan de hand van de ‘ledematen’.
Dat DeepMind al even aan het gamen geslagen was, raakte eerder al bekend. Zo moest het al zijn mannetje staan in 50 klassieke Atari-spelletjes. Daarvoor haalde DeepMind nog het nieuws nadat het de wereldkampioen van het Chinese spel Go had verslagen.
https://www.youtube.com/watch?v=XTAx-DwAHp4
Stel, je zet een baby op een voetbalveld die zijn eerste stappen nog niet achter de rug heeft gehad. Dat is de gruwelijke uitdaging waaraan DeepMind, Googles artificiële intelligentie (AI)-algoritmes, wordt onderworpen. In een voetbalwedstrijd gebruikt DeepMind een virtuele spin om niet alleen te bewegen, maar ook meteen te scoren.
Lukaku skills
In onderstaand filmpje zie je DeepMind aan het werk. Hoewel het spelletje heel eenvoudig lijkt, komt er enorm veel bij kijken. In de eerste plaats moeten Googles AI-algoritmes al uitvissen hoe de bewegingsmechanismen van de virtuele spin werken. Daarna moet DeepMind ook nog eens inzicht krijgen in het spel zelf. Het is dan ook een wonderbaarlijke prestatie als we het spinnetje in het filmpje effectief als een ware Lukaku doelpunten zien maken.
Het zogenaamde Reinforcement Learining van Googles algoritmes is de techniek die wordt toegepast. Door falen en succes leert DeepMind zichzelf nieuwe dingen aan. Het kan bovendien gebruik van zijn eerdere ervaringen alvorens het aan een nieuwe uitdaging begint. Die combinatie is de sterkte van DeepMind aldus Google
Robotarmen en benen
Het bedrijf legt verder uit wat voor één van de achterliggende doeleneinden is van het voetbalspel met de spin. Het voetbalspel weerspiegelt op wat Google wil uitvoeren aan de hand van robotica. Het is de bedoeling dat Googles AI een robotarm of been kan laten bewegen vanuit het niets. Daarbij moet het ook nog eens in staat zijn om complexere taken uit te voeren aan de hand van de ‘ledematen’.
Dat DeepMind al even aan het gamen geslagen was, raakte eerder al bekend. Zo moest het al zijn mannetje staan in 50 klassieke Atari-spelletjes. Daarvoor haalde DeepMind nog het nieuws nadat het de wereldkampioen van het Chinese spel Go had verslagen.
https://www.youtube.com/watch?v=XTAx-DwAHp4