Test

Dit is een popup

Blue Origin kaapt ruimteprijzen weg: nieuw NASA-contract

Het ruimtevaartbedrijf van Amazon-oprichter Jeff Bezos zet een succesvol jaar voort met een nieuw NASA-contract. Ruimtetoerisme komt erg dichtbij.

blue origin new shepard

Blue Origin werd bij het begin van de huidige eeuw, twee jaar voor Elon Musks SpaceX, al opgericht door de grote baas van onlinewinkel Amazon. Toch duurde het tot eind vorig jaar voor het grote publiek het ruimtevaartbedrijf leerde kennen. Toen slaagde Blue Origin erin om als eerste een, zij het suborbitale, ruimtevlucht af te ronden met een geslaagde verticale landing, waardoor de raketonderdelen herbruikt kunnen worden.

In januari organiseerde Bezos vervolgens de allereerste rondleiding in het complex van zijn bedrijf, wat Blue Origin op wereldwijde media-aandacht trakteerde. Een unicum van het bedrijf dat normaal erg geheimzinnig doet over zijn plannen, ontwikkeling en mislukte pogingen.

Bemand ruimtetoerisme

Deze vooruitgang is ook de NASA niet ontgaan, die het bedrijf nu trakteert op een contract ter waarde van 45 miljoen dollar. Daarmee wordt Blue Origin de zesde partner van het ‘Suborbital Reusable Launch Vehicle Flight and Payload Integration Services program’. Het komt er dan op neer dat de New Shepard-raketten nieuwe technologie gaan testen tijdens hun suborbitale vluchten.

Op termijn moet deze New Shepard ook bemande vluchten kunnen uitvoeren. Eén van de hoofddoelen bij het ontwikkelen van deze raket was dan ook het toegankelijk maken van ruimtereizen voor zij die het kunnen betalen.

Ten slotte werkt het bedrijf momenteel ook naarstig voor aan zijn BE-4 motoren. Die moeten er voor zorgen dat de Amerikaanse ruimtevaart nier langer afhankelijk is van Russische motoren. Het project staat al in de steigers sinds 2011 en wordt verwacht tegen 2019 gebruiksklaar te zijn.

blue origin new shepard

Blue Origin werd bij het begin van de huidige eeuw, twee jaar voor Elon Musks SpaceX, al opgericht door de grote baas van onlinewinkel Amazon. Toch duurde het tot eind vorig jaar voor het grote publiek het ruimtevaartbedrijf leerde kennen. Toen slaagde Blue Origin erin om als eerste een, zij het suborbitale, ruimtevlucht af te ronden met een geslaagde verticale landing, waardoor de raketonderdelen herbruikt kunnen worden.

In januari organiseerde Bezos vervolgens de allereerste rondleiding in het complex van zijn bedrijf, wat Blue Origin op wereldwijde media-aandacht trakteerde. Een unicum van het bedrijf dat normaal erg geheimzinnig doet over zijn plannen, ontwikkeling en mislukte pogingen.

Bemand ruimtetoerisme

Deze vooruitgang is ook de NASA niet ontgaan, die het bedrijf nu trakteert op een contract ter waarde van 45 miljoen dollar. Daarmee wordt Blue Origin de zesde partner van het ‘Suborbital Reusable Launch Vehicle Flight and Payload Integration Services program’. Het komt er dan op neer dat de New Shepard-raketten nieuwe technologie gaan testen tijdens hun suborbitale vluchten.

Op termijn moet deze New Shepard ook bemande vluchten kunnen uitvoeren. Eén van de hoofddoelen bij het ontwikkelen van deze raket was dan ook het toegankelijk maken van ruimtereizen voor zij die het kunnen betalen.

Ten slotte werkt het bedrijf momenteel ook naarstig voor aan zijn BE-4 motoren. Die moeten er voor zorgen dat de Amerikaanse ruimtevaart nier langer afhankelijk is van Russische motoren. Het project staat al in de steigers sinds 2011 en wordt verwacht tegen 2019 gebruiksklaar te zijn.

blue originelon muskjeff bezosnew shepardruimtevaartspacexWetenschap

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!