Google geeft meer power aan zoek-app voor iOS
Zoekreus Google maakte in oktober bekend dat het met een nieuwe verbetering komt voor Androids Google-app. Accelerated Mobile Pages (AMP) is een open-source-project met als doel webpagina’s sneller te doen laden. Nu laat het bedrijf weten dat het zijn AMP ook op iOS uitbrengt.
Afhakende gebruikers
AMP levert in de eerste plaats een snelheidswinst op voor gebruikers. Met een minimum aan dataverbruik worden video’s, graphics, animaties en ook advertenties sneller geladen. Vooral dat laatste is natuurlijk een heel belangrijke zaak voor de zoekgigant:
“Uitgevers van over de hele wereld gebruiken mobiele websites om lezers te bereiken, zo stelt de Google heel correct vast in zijn blogpost van oktober. “Toch kan de ervaring vaak echt te wensen over laten. Elke keer dat het te lang duurt alvorens een webpagina laadt, verliest zo’n uitgever een lezer, en inkomsten uit advertenties. Adverteerders krijgen het ook moeilijk om de aandacht te trekken als lezers afhaken wanneer een webpagina te lang laadt ”, zo stelt Google.
6,5 miljoen uur bespaard
AMP werkt via een nieuw open-source framework, AMP HTML genaamd. Dat zorgt ervoor dat webpagina’s letterlijk lichter worden om te laden. Voor de ontwikkeling van AMP ging Google een samenwerking aan met merken als Twitter, Pinterest, Chartbeat, LinkedIn en WordPress.
Volgens Google zou de snelheidswinst voor iOS-gebruikers allemaal samen geteld zo’n 6,5 miljoen uur per jaar opleveren. Naast het toevoegen van AMP voegt het bedrijf ook Google Now-kaarten met hoogtepunten uit het sportnieuws toe.
Zoekreus Google maakte in oktober bekend dat het met een nieuwe verbetering komt voor Androids Google-app. Accelerated Mobile Pages (AMP) is een open-source-project met als doel webpagina’s sneller te doen laden. Nu laat het bedrijf weten dat het zijn AMP ook op iOS uitbrengt.
Afhakende gebruikers
AMP levert in de eerste plaats een snelheidswinst op voor gebruikers. Met een minimum aan dataverbruik worden video’s, graphics, animaties en ook advertenties sneller geladen. Vooral dat laatste is natuurlijk een heel belangrijke zaak voor de zoekgigant:
“Uitgevers van over de hele wereld gebruiken mobiele websites om lezers te bereiken, zo stelt de Google heel correct vast in zijn blogpost van oktober. “Toch kan de ervaring vaak echt te wensen over laten. Elke keer dat het te lang duurt alvorens een webpagina laadt, verliest zo’n uitgever een lezer, en inkomsten uit advertenties. Adverteerders krijgen het ook moeilijk om de aandacht te trekken als lezers afhaken wanneer een webpagina te lang laadt ”, zo stelt Google.
6,5 miljoen uur bespaard
AMP werkt via een nieuw open-source framework, AMP HTML genaamd. Dat zorgt ervoor dat webpagina’s letterlijk lichter worden om te laden. Voor de ontwikkeling van AMP ging Google een samenwerking aan met merken als Twitter, Pinterest, Chartbeat, LinkedIn en WordPress.
Volgens Google zou de snelheidswinst voor iOS-gebruikers allemaal samen geteld zo’n 6,5 miljoen uur per jaar opleveren. Naast het toevoegen van AMP voegt het bedrijf ook Google Now-kaarten met hoogtepunten uit het sportnieuws toe.