Test

Dit is een popup

Duurzame magnetische technologie maakt Hyperloop goedkoper

Een patent op een passief magnetisch zweven-techniek zou een groot deel van de voordien benodigde energie overbodig maken voor de supersonische Hyperloop-trein van Elon Musk.

Hyperloop

Hyperloop Transportations heeft een patent genomen op een technologie, passief magnetisch zweven genoemd, die een grote besparing op energiekosten moet opleveren. De techniek verschilt van wat gebruikt wordt bij bestaande magneettreinen en zou volgens het bedrijf goedkoper en veiliger zijn.

Zweven

In tegenstelling tot de standaard maglev (magnetic levitation) treinen, is het bij passief magnetisch zweven niet nodig om de tracks constant onder stroom te houden. Een speciale configuratie van draden in de rails wekt dankzij een fysische reactie zelf stroom op, met behulp van magneten. De Hyperloop-trein zou uitgerust worden met magneten gerangschikt in een zogenaamde Halbach array, dat een sterk magnetisch veld opwekt. Gecombineerd zorgen beide voorzieningen ervoor dat een voertuig zich al zwevend boven de rails kan voortbewegen, al heeft een dergelijke constructie tot nu toe nooit echt hoge snelheden gehaald, wat wel de bedoeling is met de Hyperloop.

Snelheidsduivel

[related_article id=”178159″]

“Een passief zweefsysteem zal de nood aan energiestations langs het Hyperloop-spoor wegnemen,” stelt Bibop Gresta, COO van Hyperloop Transportations. “Het zweven gebeurd enkel door beweging. Mocht er zich een kortsluiting voordoen, dan blijven de Hyperloop pods doorzweven en zullen ze enkel de grond raken als hun snelheid sterk verminderd is.”

Hoe Hyperloop Transportations het euvel met de snelheid zal oplossen, bewaart het momenteel nog als een geheim. Het bedrijf is niet de enige dat zich op Elon Musks alternatief voor de hogesnelheidstrein heeft gestort. Een serieuze concurrent onder de naam Hyperloop Technologies bereidt een eigen versie van het supersonische transportmiddel voor. De futuritische trein die Musk in gedachten heeft zou zo’n 1.300 km/u moeten halen.

Hyperloop

Hyperloop Transportations heeft een patent genomen op een technologie, passief magnetisch zweven genoemd, die een grote besparing op energiekosten moet opleveren. De techniek verschilt van wat gebruikt wordt bij bestaande magneettreinen en zou volgens het bedrijf goedkoper en veiliger zijn.

Zweven

In tegenstelling tot de standaard maglev (magnetic levitation) treinen, is het bij passief magnetisch zweven niet nodig om de tracks constant onder stroom te houden. Een speciale configuratie van draden in de rails wekt dankzij een fysische reactie zelf stroom op, met behulp van magneten. De Hyperloop-trein zou uitgerust worden met magneten gerangschikt in een zogenaamde Halbach array, dat een sterk magnetisch veld opwekt. Gecombineerd zorgen beide voorzieningen ervoor dat een voertuig zich al zwevend boven de rails kan voortbewegen, al heeft een dergelijke constructie tot nu toe nooit echt hoge snelheden gehaald, wat wel de bedoeling is met de Hyperloop.

Snelheidsduivel

[related_article id=”178159″]

“Een passief zweefsysteem zal de nood aan energiestations langs het Hyperloop-spoor wegnemen,” stelt Bibop Gresta, COO van Hyperloop Transportations. “Het zweven gebeurd enkel door beweging. Mocht er zich een kortsluiting voordoen, dan blijven de Hyperloop pods doorzweven en zullen ze enkel de grond raken als hun snelheid sterk verminderd is.”

Hoe Hyperloop Transportations het euvel met de snelheid zal oplossen, bewaart het momenteel nog als een geheim. Het bedrijf is niet de enige dat zich op Elon Musks alternatief voor de hogesnelheidstrein heeft gestort. Een serieuze concurrent onder de naam Hyperloop Technologies bereidt een eigen versie van het supersonische transportmiddel voor. De futuritische trein die Musk in gedachten heeft zou zo’n 1.300 km/u moeten halen.

hyperlooppassief magnetisch zweventransportWetenschap

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!