Iedereen kan piano spelen of drummen met virtual reality
Sean Kelly en Sam Shi, de bedenkers, menen dat vele mensen de kans niet krijgen om hun creativiteit niet te ontwikkelen. Dat kan komen omdat ze de financiële middelen niet bezitten om te leren musiceren – want zowel instrumenten als lessen zijn kostelijk – of omdat ze simpelweg de tijd niet vinden. Een VR-platform moet soelaas bieden.
Spiergeheugen
Met Teach-U kunnen leerling en leerkracht samenkomen in een virtuele omgeving. “Op internet zijn genoeg filmpjes en instructies te vinden om zelf muziek te leren maken, maar er gaat niets boven het geheugen van onze spieren,” zegt Kelly. Daarmee bedoelt hij dat we meer en sneller leren door te doen, dan door enkel te lezen. Een leerkracht de je kan begeleiden, kan even belangrijk zijn.
De studenten maken gebruik van een eenvoudige Google Cardboard en een infraroodsensor. De sensor moet handbewegingen registreren, die worden weergegeven op het scherm. Op die manier kan een leerling een instrument bespelen dat er eigenlijk niet is. De handbewegingen zijn naar verluidt niet eenvoudig om te leren, maar de voorstelling die ze gaven kwam tot stand na slechts twee dagen. Wie weet hoe handig en eenvoudig het concept kan worden als er tijd en geld in wordt gestoken.
Relevantie
[related_article id=”180018″]Teach-U zal alleszins niet het enige project zijn dat VR probeert in te zetten voor een breder doel dan spelletjes spelen. Met de Oculus Rift, HTC Vive en Playstation VR lijkt de technologie dit jaar te gaan doorbreken. Al deze toestellen hebben een duidelijke achilleshiel: ze kosten veel en hebben een nog veel kostelijkere computer nodig om vlot te kunnen werken. Projecten als Teach-U kunnen dan helpen om VR maatschappelijk relevant en goedkoper te maken.Sean Kelly en Sam Shi, de bedenkers, menen dat vele mensen de kans niet krijgen om hun creativiteit niet te ontwikkelen. Dat kan komen omdat ze de financiële middelen niet bezitten om te leren musiceren – want zowel instrumenten als lessen zijn kostelijk – of omdat ze simpelweg de tijd niet vinden. Een VR-platform moet soelaas bieden.
Spiergeheugen
Met Teach-U kunnen leerling en leerkracht samenkomen in een virtuele omgeving. “Op internet zijn genoeg filmpjes en instructies te vinden om zelf muziek te leren maken, maar er gaat niets boven het geheugen van onze spieren,” zegt Kelly. Daarmee bedoelt hij dat we meer en sneller leren door te doen, dan door enkel te lezen. Een leerkracht de je kan begeleiden, kan even belangrijk zijn.
De studenten maken gebruik van een eenvoudige Google Cardboard en een infraroodsensor. De sensor moet handbewegingen registreren, die worden weergegeven op het scherm. Op die manier kan een leerling een instrument bespelen dat er eigenlijk niet is. De handbewegingen zijn naar verluidt niet eenvoudig om te leren, maar de voorstelling die ze gaven kwam tot stand na slechts twee dagen. Wie weet hoe handig en eenvoudig het concept kan worden als er tijd en geld in wordt gestoken.