Test

Dit is een popup

Nvidia onthult eerste grafische kaarten met Pascal-architectuur

De nieuwe grafische kaarten van Nvidia zijn dubbel zo snel als zijn bestaande vlaggenschip en kosten bovendien een pak minder geld.

nvidia-geforce-gtx-1080-graphics-card

Nvidia heeft ten langen leste zijn eerste grafische kaarten gebaseerd op de Pascal-architectuur onthuld. De GTX 1080 en GTX 1070 krijgen een adviesprijs van 599 en 379 dollar respectievelijk en zijn een stuk efficiënter dan de bestaande grafische kaarten van het bedrijf.

Snelheid en efficiëntie

Zo zou de GTX 1080 met zijn 7,2 miljard transistoren maar liefst een rekenkracht van 9 TFLOPS hebben. Het bestaande vlaggenschip van Nvidia, de Titan X van duizend dollar, heeft, ondanks zijn 8 miljard transistoren, slechts een rekenkracht van 7 TFLOPS.

Dit lijkt een kleine verbetering te zijn, maar dankzij de efficiënte Pascal-architectuur haalt de GTX 1080 een kloksnelheid van 2144 MHz. Dit is dubbel zo snel als de GTX Titan X, welke een kloksnelheid van 1075 MHz heeft. Uit de demonstratie van Nvidia blijkt bovendien dat zijn nieuwe grafische kaart een temperatuur bereikt van net geen 20 graden. Hierdoor zal je zonder problemen de kaart kunnen overklokken.

nvidia-geforce-gtx-1080-graphics-card-efficiency-graph

In-game screenshots

Behalve indrukwekkende hardware onthulde Nvidia eveneens drie nieuwe softwarefuncties. In de eerste plaats voegt het bedrijf een gesofisticeerde tool voor in-game screenshots toe. Deze tool wordt rechtstreeks aan de game engine gekoppeld, waardoor je je door een bepaalde scene kan bewegen en het beeld kan roteren. Ook zal je de screenshots kunnen croppen en filters kunnen toepassen.

Nvidia VR Works Audio is de tweede nieuwe feature die het bedrijf voorstelde. Spelontwikkelaars kunnen dankzij deze functie audio aanpassen aan de fysieke ruimte die in hun spel wordt getoond. Realistische echo’s en andere geluidseffecten liggen hierdoor binnen handbereik.

[related_article id=”180020″]

Multi-Projection

De laatste nieuwe softwarefeature werd door Nvidia ‘Simultaneous Multi-Projection’ gedoopt. Deze nieuwe rendering pipeline zorgt ervoor dat tot 16 onafhankelijke gezichtspunten kunnen worden gerenderd. Dit is met name interessant voor gamers die een setup met drie monitors gebruiken.

Drie schermen worden doorgaans in een flauwe boog geplaatst, waardoor het beeld op de twee uiterste monitors er vervormd kan uitzien. In het verleden losten gamers dit op door drie verschillende grafische kaarten te gebruiken, maar de nieuwe feature maakt extra kaarten overbodig.

Ook voor virtual reality biedt de feature een hoop mogelijkheden. Een soortgelijke techniek kan immers gebruikt worden om VR-rendering te versnellen, aangezien een stereobeeld in één keer gerenderd kan worden. Dit verbetert de framerate drastisch.

nvidia-geforce-gtx-1080-graphics-card

Nvidia heeft ten langen leste zijn eerste grafische kaarten gebaseerd op de Pascal-architectuur onthuld. De GTX 1080 en GTX 1070 krijgen een adviesprijs van 599 en 379 dollar respectievelijk en zijn een stuk efficiënter dan de bestaande grafische kaarten van het bedrijf.

Snelheid en efficiëntie

Zo zou de GTX 1080 met zijn 7,2 miljard transistoren maar liefst een rekenkracht van 9 TFLOPS hebben. Het bestaande vlaggenschip van Nvidia, de Titan X van duizend dollar, heeft, ondanks zijn 8 miljard transistoren, slechts een rekenkracht van 7 TFLOPS.

Dit lijkt een kleine verbetering te zijn, maar dankzij de efficiënte Pascal-architectuur haalt de GTX 1080 een kloksnelheid van 2144 MHz. Dit is dubbel zo snel als de GTX Titan X, welke een kloksnelheid van 1075 MHz heeft. Uit de demonstratie van Nvidia blijkt bovendien dat zijn nieuwe grafische kaart een temperatuur bereikt van net geen 20 graden. Hierdoor zal je zonder problemen de kaart kunnen overklokken.

nvidia-geforce-gtx-1080-graphics-card-efficiency-graph

In-game screenshots

Behalve indrukwekkende hardware onthulde Nvidia eveneens drie nieuwe softwarefuncties. In de eerste plaats voegt het bedrijf een gesofisticeerde tool voor in-game screenshots toe. Deze tool wordt rechtstreeks aan de game engine gekoppeld, waardoor je je door een bepaalde scene kan bewegen en het beeld kan roteren. Ook zal je de screenshots kunnen croppen en filters kunnen toepassen.

Nvidia VR Works Audio is de tweede nieuwe feature die het bedrijf voorstelde. Spelontwikkelaars kunnen dankzij deze functie audio aanpassen aan de fysieke ruimte die in hun spel wordt getoond. Realistische echo’s en andere geluidseffecten liggen hierdoor binnen handbereik.

[related_article id=”180020″]

Multi-Projection

De laatste nieuwe softwarefeature werd door Nvidia ‘Simultaneous Multi-Projection’ gedoopt. Deze nieuwe rendering pipeline zorgt ervoor dat tot 16 onafhankelijke gezichtspunten kunnen worden gerenderd. Dit is met name interessant voor gamers die een setup met drie monitors gebruiken.

Drie schermen worden doorgaans in een flauwe boog geplaatst, waardoor het beeld op de twee uiterste monitors er vervormd kan uitzien. In het verleden losten gamers dit op door drie verschillende grafische kaarten te gebruiken, maar de nieuwe feature maakt extra kaarten overbodig.

Ook voor virtual reality biedt de feature een hoop mogelijkheden. Een soortgelijke techniek kan immers gebruikt worden om VR-rendering te versnellen, aangezien een stereobeeld in één keer gerenderd kan worden. Dit verbetert de framerate drastisch.

grafische kaartGTX 1080nvidiaontspanningpascal

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!