Test

Dit is een popup

SpaceX wil op Mars landen tegen 2018

Elon Musk hoopt ooit mensen naar Mars te brengen. Tegen 2018 hoopt hij met SpaceX een eerste stap te zetten.

red-dragon-landing-mars

We wisten al dat Elon Musks commerciële ruimtevaartorganisatie, SpaceX, grootste plannen had wat Mars betreft. Zo is het geen geheim dat het bedrijf droomt van een menselijke Marskolonie. Nu kondigt het ruimtebedrijf aan dat het alvast start met voorbereidingen voor dat hallucinante plan, zo weet The Verge.

Rode Draak

Als je een Marskolonie wil beginnen zijn er natuurlijk enorme hoeveelheden aan goederen nodig voor de opbouw. SpaceX wil onbemande cargoruimteschepen inzetten om materialen naar de Rode Planeet te transporteren. Maar daarvoor zal het eerst in staat moeten zijn om effectief zo’n ruimteschip aan de grond te zetten op Mars.

Tegen 2018 wil de Tesla-baas dat klaar spelen. Het uitverkoren ruimtetuig voor de job heet ‘Red Dragon’. Een aangepaste versie van SpaceX’ cargoschip dat vandaag al wordt ingezet om goederen te leveren van en naar het internationale ruimtestation ISS. De raketten die voor de lanceringskracht moeten zorgen, zijn de Falcon Heavy-raketten. Sterkere versies van de Falcon 9-raketten die SpaceX destijds voor het eerst naar het ISS wisten te brengen.

Propulsive landing

De nieuwe rode draak van Elon Musk is uitgerust met acht SuperDraco-motoren. Die hebben een speciale landingstechnologie aan boord, genaamd ‘propulsive landing’. Letterlijk ‘voortstuwend landen’ vertaald. De motoren zijn zo ontwikkeld dat ze in actie schieten tijdens de landing van een ruimtetuig om zo een tegenwerkende kracht te bieden tijdens het landen. Zo krijg je een soort van remmend effect.

Dergelijke landingsstijl is noodzakelijk als je een zwaar cargoruimtetuig aan de grond wil zetten op een planeet als Mars. Bij landingen op Aarde remt je ruimteschip al af door de hogere zwaartekracht alleen al. Mars’ atmosfeer heeft een zwaartekracht die slechts één honderdste bedraagt, vergeleken met die van de Aarde. Landen op Mars is dus echt wel tricky.

Veel werk

In tegenstelling tot NASA hebben ze bij SpaceX de technologie al wel onder de knie. De commerciële ruimtevaartorganisatie wil dus meteen aan de slag met de Red Dragon. Gisteren stelde SpaceX in bovenstaande tweet dat propulsive landing met de SuperDraco-motoren nog aan extra tests werd onderworpen.

Er moet in ieder geval nog veel gebeuren alvorens SpaceX effectief in staat zal zijn om zijn Red Dragon op Mars te parkeren. Demonstraties tonen wel dat propulsive landing als techniek functioneert, maar het ruimtebedrijf testte de techniek nog nooit uit in combinatie met zijn nieuwe ruimteschip.

Records

Het bedrijf wil nog niet kwijt hoeveel draken het precies op Mars zal loslaten, maar meer details zouden later nog volgen. Als de Dragon-missies een succes worden, vestigt SpaceX enkele mooie records. De Red Dragon zou het zwaarste object worden dat ooit op Mars landde, en tegelijk zou SpaceX het eerste commerciële ruimtebedrijf worden dat een object deed landen op een andere planeet.

red-dragon-landing-mars

We wisten al dat Elon Musks commerciële ruimtevaartorganisatie, SpaceX, grootste plannen had wat Mars betreft. Zo is het geen geheim dat het bedrijf droomt van een menselijke Marskolonie. Nu kondigt het ruimtebedrijf aan dat het alvast start met voorbereidingen voor dat hallucinante plan, zo weet The Verge.

Rode Draak

Als je een Marskolonie wil beginnen zijn er natuurlijk enorme hoeveelheden aan goederen nodig voor de opbouw. SpaceX wil onbemande cargoruimteschepen inzetten om materialen naar de Rode Planeet te transporteren. Maar daarvoor zal het eerst in staat moeten zijn om effectief zo’n ruimteschip aan de grond te zetten op Mars.

Tegen 2018 wil de Tesla-baas dat klaar spelen. Het uitverkoren ruimtetuig voor de job heet ‘Red Dragon’. Een aangepaste versie van SpaceX’ cargoschip dat vandaag al wordt ingezet om goederen te leveren van en naar het internationale ruimtestation ISS. De raketten die voor de lanceringskracht moeten zorgen, zijn de Falcon Heavy-raketten. Sterkere versies van de Falcon 9-raketten die SpaceX destijds voor het eerst naar het ISS wisten te brengen.

Propulsive landing

De nieuwe rode draak van Elon Musk is uitgerust met acht SuperDraco-motoren. Die hebben een speciale landingstechnologie aan boord, genaamd ‘propulsive landing’. Letterlijk ‘voortstuwend landen’ vertaald. De motoren zijn zo ontwikkeld dat ze in actie schieten tijdens de landing van een ruimtetuig om zo een tegenwerkende kracht te bieden tijdens het landen. Zo krijg je een soort van remmend effect.

Dergelijke landingsstijl is noodzakelijk als je een zwaar cargoruimtetuig aan de grond wil zetten op een planeet als Mars. Bij landingen op Aarde remt je ruimteschip al af door de hogere zwaartekracht alleen al. Mars’ atmosfeer heeft een zwaartekracht die slechts één honderdste bedraagt, vergeleken met die van de Aarde. Landen op Mars is dus echt wel tricky.

Veel werk

In tegenstelling tot NASA hebben ze bij SpaceX de technologie al wel onder de knie. De commerciële ruimtevaartorganisatie wil dus meteen aan de slag met de Red Dragon. Gisteren stelde SpaceX in bovenstaande tweet dat propulsive landing met de SuperDraco-motoren nog aan extra tests werd onderworpen.

Er moet in ieder geval nog veel gebeuren alvorens SpaceX effectief in staat zal zijn om zijn Red Dragon op Mars te parkeren. Demonstraties tonen wel dat propulsive landing als techniek functioneert, maar het ruimtebedrijf testte de techniek nog nooit uit in combinatie met zijn nieuwe ruimteschip.

Records

Het bedrijf wil nog niet kwijt hoeveel draken het precies op Mars zal loslaten, maar meer details zouden later nog volgen. Als de Dragon-missies een succes worden, vestigt SpaceX enkele mooie records. De Red Dragon zou het zwaarste object worden dat ooit op Mars landde, en tegelijk zou SpaceX het eerste commerciële ruimtebedrijf worden dat een object deed landen op een andere planeet.

elon muskfalcon heavyred dragonruimtevaartagentschapspacexWetenschap

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!