WhatsApp-kettingbrief verleidt gebruikers tot spammen
WhatsApp ontpopte zich in geen tijd van niche-communicatieplatform tot geduchte concurrent voor de sms. Met meer dan één miljard actieve gebruikers wereldwijd bereikt de superveilige berichtendienst iedereen, jong en oud. Dat daar misbruik van moet komen, kon je van ver zien aankomen.
Er gaat momenteel een nieuwe reeks spamberichten de ronde waarin de voorliefde van menig chatter voor emoticons wordt uitgebuit. Het bericht belooft gratis nieuwe romantische emoticons voor WhatsApp. Dat weet Radar. De reclame is in het Nederlands en belooft de nieuwe ventjes voor iedereen die het bericht dertien keer deelt. Klik je op de link (eventueel zonder delen), dan gaat de teller omlaag.
Achter de link (die enkel mobiel werkt), schuilen schijnbaar positieve reacties. Het hoeft niet te verrassen dat het hier om valse commentaren gaat. Wanneer je aan dertien zit, krijg je een downloadlink te zien. Die brengt je helaas niet naar de nieuwe emoticons, maar naar een spelletje. Radar scande de link en vond geen malware, op zich al een geluk voor de gedupeerde. De link zelf levert de makers van de kettingbrief wel een centje op per verkregen click, wat meteen ook verklaart waar het bericht vandaan komt.
Schadelijk is deze spam dus niet, vervelend wel. Des te meer omdat de makers geen spambots gebruiken, maar de goedgelovigheid van WhatsAppers inzetten om hun rommel te verspreiden. Krijg je het berichtje aan, maak de verzender dan even attent op zijn vergissing en verspreid het bericht vooral niet verder.
WhatsApp ontpopte zich in geen tijd van niche-communicatieplatform tot geduchte concurrent voor de sms. Met meer dan één miljard actieve gebruikers wereldwijd bereikt de superveilige berichtendienst iedereen, jong en oud. Dat daar misbruik van moet komen, kon je van ver zien aankomen.
Er gaat momenteel een nieuwe reeks spamberichten de ronde waarin de voorliefde van menig chatter voor emoticons wordt uitgebuit. Het bericht belooft gratis nieuwe romantische emoticons voor WhatsApp. Dat weet Radar. De reclame is in het Nederlands en belooft de nieuwe ventjes voor iedereen die het bericht dertien keer deelt. Klik je op de link (eventueel zonder delen), dan gaat de teller omlaag.
Achter de link (die enkel mobiel werkt), schuilen schijnbaar positieve reacties. Het hoeft niet te verrassen dat het hier om valse commentaren gaat. Wanneer je aan dertien zit, krijg je een downloadlink te zien. Die brengt je helaas niet naar de nieuwe emoticons, maar naar een spelletje. Radar scande de link en vond geen malware, op zich al een geluk voor de gedupeerde. De link zelf levert de makers van de kettingbrief wel een centje op per verkregen click, wat meteen ook verklaart waar het bericht vandaan komt.
Schadelijk is deze spam dus niet, vervelend wel. Des te meer omdat de makers geen spambots gebruiken, maar de goedgelovigheid van WhatsAppers inzetten om hun rommel te verspreiden. Krijg je het berichtje aan, maak de verzender dan even attent op zijn vergissing en verspreid het bericht vooral niet verder.