Draadloos oplaadsysteem bijna even efficiënt als laadpaal
Er wordt wereldwijd al enige tijd gewerkt aan draadloze oplaadsystemen voor elektrische wagens. Tot nu toe waren deze systemen jammer genoeg erg beperkt in hun mogelijkheden. Zo was de laadtijd erg lang en was het onmogelijk om deze oplaadsystemen te gebruiken voor grotere auto’s en vrachtwagens. Oak Ridge National Laboratory (ORNL) heeft echter een technologie ontwikkeld die komaf maakt met al deze problemen.
Hoge efficiëntie
ORNL is erin geslaagd het eerste draadloze oplaadsysteem van 20 kilowatt ter wereld te ontwikkelen. Om dit te verwezenlijken maakten de wetenschappers een unieke architectuur, waarmee een batterij via inductie met 90 procent efficiëntie kan worden opgeladen.
“We hebben enorme vooruitgang geboekt ten opzichte van de proof-of-conceptexperimenten van enkele jaren geleden,” zegt Madhu Chinthavali van ORNL. “We hebben nu een technologie die bijna klaar is om op de markt te brengen.”
[related_article id=”178989″]Toekomst
Momenteel werken de onderzoekers van ORNL aan een draadloos oplaadsysteem van 50 kilowatt. Hiermee evenaart de technologie het vermogen van snelladers. Een hoge oplaadsnelheid gecombineerd met het gemak van draadloos laden, zou de populariteit van elektrische wagens een boost kunnen geven. Bovendien is een hoger vermogen essentieel om het mogelijk te maken om grotere voertuigen, zoals bussen en vrachtwagens, op te laden.
Verder werkt ORNL aan technologie die het mogelijk moet maken om rijdende wagens op te laden. Deze oplossing kan ervoor zorgen dat elektrische auto’s worden opgeladen, terwijl ze zich nog steeds op de baan bevinden.
Er wordt wereldwijd al enige tijd gewerkt aan draadloze oplaadsystemen voor elektrische wagens. Tot nu toe waren deze systemen jammer genoeg erg beperkt in hun mogelijkheden. Zo was de laadtijd erg lang en was het onmogelijk om deze oplaadsystemen te gebruiken voor grotere auto’s en vrachtwagens. Oak Ridge National Laboratory (ORNL) heeft echter een technologie ontwikkeld die komaf maakt met al deze problemen.
Hoge efficiëntie
ORNL is erin geslaagd het eerste draadloze oplaadsysteem van 20 kilowatt ter wereld te ontwikkelen. Om dit te verwezenlijken maakten de wetenschappers een unieke architectuur, waarmee een batterij via inductie met 90 procent efficiëntie kan worden opgeladen.
“We hebben enorme vooruitgang geboekt ten opzichte van de proof-of-conceptexperimenten van enkele jaren geleden,” zegt Madhu Chinthavali van ORNL. “We hebben nu een technologie die bijna klaar is om op de markt te brengen.”
[related_article id=”178989″]Toekomst
Momenteel werken de onderzoekers van ORNL aan een draadloos oplaadsysteem van 50 kilowatt. Hiermee evenaart de technologie het vermogen van snelladers. Een hoge oplaadsnelheid gecombineerd met het gemak van draadloos laden, zou de populariteit van elektrische wagens een boost kunnen geven. Bovendien is een hoger vermogen essentieel om het mogelijk te maken om grotere voertuigen, zoals bussen en vrachtwagens, op te laden.
Verder werkt ORNL aan technologie die het mogelijk moet maken om rijdende wagens op te laden. Deze oplossing kan ervoor zorgen dat elektrische auto’s worden opgeladen, terwijl ze zich nog steeds op de baan bevinden.