Netflix lapt netneutraliteit aan zijn laars
Netflix geldt in de Verenigde Staten als een luide voorstander van netneutraliteit. In het verleden riep het de Federal Communications Commission (FCC) al meermaals op om het begrip ervan drastisch uit te breiden. Nu is de videodienst, niet voor het eerst, opnieuw betrapt op het overtreden van de regels rond de netneutraliteit.
Het verminderde daarbij de snelheid om films en series te streamen voor de klanten van mobiele operatoren Verizon en AT&T. Naar eigen zeggen deed Netflix dit om te voorkomen dat hun gebruikers extra kosten zouden moeten betalen omdat ze teveel streamen, maar in realiteit houdt dit argument geen steek: vele klanten van de operatoren hebben immers een abonnement met onbeperkt internet.
Zero Rating
Wanneer klanten gewag maakten van verminderde snelheden, legde Netflix de schuld ook steevast bij de operatoren. Het ontkende lange tijd dat het zelf achter de vertragingen zat, maar moest nu toch schuld bekennen na een onderzoek van een journalist in dienst van The Wall Street Journal, zegt Forbes.
Het is niet de eerste keer dat Netflix betrapt wordt met zijn handen in de snoeppot. Ook al is het bedrijf een voorstander van een breed begrip van netneutraliteit, zelf sloot het al geregeld contracten af die hier flagrant tegenin gingen. Zo was er vorig jaar nog het debacle in Australië, waarbij het zijn dienst kon aanbieden aan klanten van een internetoperator, zonder dat het internetverbruik voor de dienst werd aangerekend. Deze praktijk wordt zero rating genoemd.
Netflix beloofde vervolgens dat het dergelijke praktijken niet meer ging toepassen, omdat die inderdaad in strijd zijn met een neutraal internet. Om vervolgens een half jaar later hetzelfde te doen met een Amerikaanse operator.
Netflix geldt in de Verenigde Staten als een luide voorstander van netneutraliteit. In het verleden riep het de Federal Communications Commission (FCC) al meermaals op om het begrip ervan drastisch uit te breiden. Nu is de videodienst, niet voor het eerst, opnieuw betrapt op het overtreden van de regels rond de netneutraliteit.
Het verminderde daarbij de snelheid om films en series te streamen voor de klanten van mobiele operatoren Verizon en AT&T. Naar eigen zeggen deed Netflix dit om te voorkomen dat hun gebruikers extra kosten zouden moeten betalen omdat ze teveel streamen, maar in realiteit houdt dit argument geen steek: vele klanten van de operatoren hebben immers een abonnement met onbeperkt internet.
Zero Rating
Wanneer klanten gewag maakten van verminderde snelheden, legde Netflix de schuld ook steevast bij de operatoren. Het ontkende lange tijd dat het zelf achter de vertragingen zat, maar moest nu toch schuld bekennen na een onderzoek van een journalist in dienst van The Wall Street Journal, zegt Forbes.
Het is niet de eerste keer dat Netflix betrapt wordt met zijn handen in de snoeppot. Ook al is het bedrijf een voorstander van een breed begrip van netneutraliteit, zelf sloot het al geregeld contracten af die hier flagrant tegenin gingen. Zo was er vorig jaar nog het debacle in Australië, waarbij het zijn dienst kon aanbieden aan klanten van een internetoperator, zonder dat het internetverbruik voor de dienst werd aangerekend. Deze praktijk wordt zero rating genoemd.
Netflix beloofde vervolgens dat het dergelijke praktijken niet meer ging toepassen, omdat die inderdaad in strijd zijn met een neutraal internet. Om vervolgens een half jaar later hetzelfde te doen met een Amerikaanse operator.