Test

Dit is een popup

Nieuws

NASA stuurt je naar de maan in VR

Terwijl astronauten aan boord van het ISS met Microsofts Hololens spelen, kunnen stervelingen hier op aarde naar de maan en het ruimtestation teleporteren met de hulp van de Vive.

shutterstock_285636983

Virtual Reality blijft verbazen. Niet alleen de VR-brillen zelf doen menig mond open vallen, ook de bedrijven die VR omarmen verbazen. Dat NASA van augmented reality houdt, wisten we al. Aan boord van het ISS zweeft een Hololens van Microsoft. Die moet het onder andere eenvoudiger maken voor begeleiders op de grond om astronauten te helpen bij het uitvoeren van bepaalde taken.

NASA en de Vive

Hier op aarde gaat NASA voor een andere headset: HTC’s Vive Sam Machkovech van Arstechnica kwam een stand van de ruimtevaartorganisatie tegen op een beurs in Texas en hij ging er mee aan de slag. Momenteel heeft NASA twee demo’s klaar. In de eerste zweef je in een eerder rudimentaire versie van het ISS. Je kan rondwandelen (in zoverre de ruimte waarin je de Vive installeerde dat toelaat) en teleporteren naar andere delen van het ISS wanneer je letterlijk tegen de muren van de kamer loopt.

NASA bouwde het ISS met de Unreal 3-engine, die ook de basis vormt van heel veel traditionele spellen. Arstechnica rapporteert dat het geheel er nog wat ruw uitzag, maar desalniettemin de moeite is.

In een tweede demo stuurt NASA je naar de maan, waar je met behulp van een kleine simulator kan rondrijden in een maanbuggy. De ingenieurs achter het project zouden het maanlandschap helemaal waarheidsgetrouw hebben opgesteld, zodat je over heuvels en door kraters rijdt die echt op de maan terug te vinden zijn.[related_article id=”177577″]

Training en plezier

NASA zelf kijkt naar VR in het algemeen en de Vive in het specifiek om twee redenen. Eerst en vooral wil het virtual reality inzetten op zijn eigen astronauten te trainen. Een geavanceerder digitaal replica van het ISS kan daarbij helpen. Verder apprecieert de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie ook de kracht van VR om het brede publiek bij zijn activiteiten te betrekken.

De kans dat jij of ik binnenkort een retourtje Mars kunnen kopen, blijft vooralsnog gering. Wat astronauten ver boven onze hoofden uitspoken kan dan ook snel ontaarden in een ver-van-mijn-bed-show. Dat is een probleem voor NASA maar ook ESA, allebei krijgen ze hun geld immers via belastingen. De ruimtevaartorganisaties omarmen dezer dagen sociale media maar ook al VR. Zo kan je ook zonder Vive rondkijken op Mars of in het ISS. De 360°-video’s genomen door astronauten of, in het geval van Mars, Curiosity, zijn te bekijken via de Google Cardboard, de Gear VR of zonder headset gewoon via youtube.

Ook de geavanceerdere ervaringen zoals die met de Vive moeten in de toekomst commercieel beschikbaar worden. Wanneer het precies zo ver zal zijn wist NASA nog niet te zeggen maar wij denken in ieder geval dat dergelijke ervaringen erg belangrijk zijn voor het platform: ze laten consumenten toe om ervaringen te beleven die anders helaas onbereikbaar zijn.

shutterstock_285636983

Virtual Reality blijft verbazen. Niet alleen de VR-brillen zelf doen menig mond open vallen, ook de bedrijven die VR omarmen verbazen. Dat NASA van augmented reality houdt, wisten we al. Aan boord van het ISS zweeft een Hololens van Microsoft. Die moet het onder andere eenvoudiger maken voor begeleiders op de grond om astronauten te helpen bij het uitvoeren van bepaalde taken.

NASA en de Vive

Hier op aarde gaat NASA voor een andere headset: HTC’s Vive Sam Machkovech van Arstechnica kwam een stand van de ruimtevaartorganisatie tegen op een beurs in Texas en hij ging er mee aan de slag. Momenteel heeft NASA twee demo’s klaar. In de eerste zweef je in een eerder rudimentaire versie van het ISS. Je kan rondwandelen (in zoverre de ruimte waarin je de Vive installeerde dat toelaat) en teleporteren naar andere delen van het ISS wanneer je letterlijk tegen de muren van de kamer loopt.

NASA bouwde het ISS met de Unreal 3-engine, die ook de basis vormt van heel veel traditionele spellen. Arstechnica rapporteert dat het geheel er nog wat ruw uitzag, maar desalniettemin de moeite is.

In een tweede demo stuurt NASA je naar de maan, waar je met behulp van een kleine simulator kan rondrijden in een maanbuggy. De ingenieurs achter het project zouden het maanlandschap helemaal waarheidsgetrouw hebben opgesteld, zodat je over heuvels en door kraters rijdt die echt op de maan terug te vinden zijn.[related_article id=”177577″]

Training en plezier

NASA zelf kijkt naar VR in het algemeen en de Vive in het specifiek om twee redenen. Eerst en vooral wil het virtual reality inzetten op zijn eigen astronauten te trainen. Een geavanceerder digitaal replica van het ISS kan daarbij helpen. Verder apprecieert de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie ook de kracht van VR om het brede publiek bij zijn activiteiten te betrekken.

De kans dat jij of ik binnenkort een retourtje Mars kunnen kopen, blijft vooralsnog gering. Wat astronauten ver boven onze hoofden uitspoken kan dan ook snel ontaarden in een ver-van-mijn-bed-show. Dat is een probleem voor NASA maar ook ESA, allebei krijgen ze hun geld immers via belastingen. De ruimtevaartorganisaties omarmen dezer dagen sociale media maar ook al VR. Zo kan je ook zonder Vive rondkijken op Mars of in het ISS. De 360°-video’s genomen door astronauten of, in het geval van Mars, Curiosity, zijn te bekijken via de Google Cardboard, de Gear VR of zonder headset gewoon via youtube.

Ook de geavanceerdere ervaringen zoals die met de Vive moeten in de toekomst commercieel beschikbaar worden. Wanneer het precies zo ver zal zijn wist NASA nog niet te zeggen maar wij denken in ieder geval dat dergelijke ervaringen erg belangrijk zijn voor het platform: ze laten consumenten toe om ervaringen te beleven die anders helaas onbereikbaar zijn.

htcontspanningruimtevaartvirtual realityvivevrWetenschap

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!