Wifi op de trein komt tegen 2019
Altijd verbonden zijn is vandaag eerder een vereiste dan een wens. Wie niet continu zijn Twitter- en Facebook-meldingen kan opvolgen, hoort er per definitie niet meer bij. Digibesitas wordt steeds makkelijker aan te wakkeren en een dag zonder smartphone lijkt haast ondenkbaar/onleefbaar. Tegen 2019 komt ook de laatste barrière in zicht: wifi op die verduiveld saaie trein.
De eerste trein op het Europese vasteland reed in 1835 tussen Mechelen en Brussel. Ondanks de geschiedenis van innovatie hebben de Belgische spoorwegen al sinds jaar en dag een barslechte reputatie qua infrastructuur. De plannen van Ministers van Telecom en van Mobiliteit Alexander De Croo en Jacqueline Galant beloven beterschap.
Zo zou tegen 2019 het ganse Belgische spoornet voorzien moeten zijn van een wifi-verbinding. Geen sinecure, aangezien het een ingewikkeld process vergt om mobiele signalen om te zetten in wifisignalen. Spoorbaas Jo Cornu heeft daarom gevraagd aan De Croo om bij een nieuwe onderhandeling met telecomoperatoren daar rekening mee te houden. Vandaag vindt een eerste testrit plaats. Binnenkort start een testproject tussen Luik en Oostende, zo weet De Morgen.
Altijd verbonden zijn is vandaag eerder een vereiste dan een wens. Wie niet continu zijn Twitter- en Facebook-meldingen kan opvolgen, hoort er per definitie niet meer bij. Digibesitas wordt steeds makkelijker aan te wakkeren en een dag zonder smartphone lijkt haast ondenkbaar/onleefbaar. Tegen 2019 komt ook de laatste barrière in zicht: wifi op die verduiveld saaie trein.
De eerste trein op het Europese vasteland reed in 1835 tussen Mechelen en Brussel. Ondanks de geschiedenis van innovatie hebben de Belgische spoorwegen al sinds jaar en dag een barslechte reputatie qua infrastructuur. De plannen van Ministers van Telecom en van Mobiliteit Alexander De Croo en Jacqueline Galant beloven beterschap.
Zo zou tegen 2019 het ganse Belgische spoornet voorzien moeten zijn van een wifi-verbinding. Geen sinecure, aangezien het een ingewikkeld process vergt om mobiele signalen om te zetten in wifisignalen. Spoorbaas Jo Cornu heeft daarom gevraagd aan De Croo om bij een nieuwe onderhandeling met telecomoperatoren daar rekening mee te houden. Vandaag vindt een eerste testrit plaats. Binnenkort start een testproject tussen Luik en Oostende, zo weet De Morgen.