LG heeft de toekomst van smartphones in handen
Op de jaarlijkse technologische hoogmis Mobile World Congress wordt dit jaar brutaal gevochten tussen de talrijke merken. Haast iedereen heeft er zijn toptoestel aan de wereld getoond, meestal met een bijhorende epische presentatie in een decadente omgeving die ettelijke miljoenen moet kosten. Zware investeringen om een wauw-gevoel tevoorschijn te toveren, zodat journalisten van over de hele wereld lovende woorden neerpennen.
Elk jaar moet het grootser en straffer, met als toppunt Samsung dat dit jaar op elke stoel een VR-bril had klaarliggen om de persconferentie live te volgen. Een absoluut huzarenstukje dat ervoor zorgde dat er meer over de show werd geschreven dan over de Galaxy S7 zelf, met Mark Zuckerberg in de hoofdrol. Niet onlogisch, aangezien haast alles al uitgelekt was voordat de show nog moest beginnen.
Om zijn dominante positie vast te houden in de smartphonemarkt, moest de Samsung Galaxy S7 schitteren. De specificaties werden opgepompt, de camera opgeblonken, alles doet blijken dat dit de snelste en strafste smartphone van het pak zal worden gedurende de eerste jaarhelft. Enkel het design is amper veranderd, hier en daar een paar details, waardoor het wauw-gevoel wat wegblijft. Samsung heeft dringend een openbaring nodig om zijn marktaandeel in het premiumsegment op te krikken. LG daarentegen heeft het licht wel gezien.
Het verraste vrienden vijand met een modulaire LG G5. In tegenstelling tot Samsung bleven het aantal lekken binnen de perken, waardoor er meer een wauw-gevoel aanwezig was in de zaal. Het concept werd wereldwijd als lovend ontvangen, inclusief de slimme ‘vrienden’ die het plaatje compleet maken.
Wat LG heeft gedaan met de G5 moet je durven. Een vlaggenschip betekent grote volumes draaien, waardoor radicale ontwerpen meestal vermeden worden om problemen te voorkomen. De LG G5 is een sprong in het onbekende omdat niemand weet wat de uitbreidingen en de smartphone zal kosten. En dan heb ik het nog niet over de dubbele camera met extra breedhoeklens. Hoe briljant is dat? Indien LG een acceptabele prijs kiest in de lijn van de G3 destijds, 549 euro, dan is de kans op succes bijzonder groot.
Helaas heeft LG niet het marketingbudget van een mobiele grootmacht zoals Samsung, wat betekent dat LG geen schijn van kans heeft om ook maar noemenswaardige hap uit het marktaandeel te nemen. Het enige wat ik wel hoop, is dat de fabrikanten notitie nemen van het concept. Modulariteit is een plus, zeker wanneer je het toch nog in een sexy metalen unibody kan proppen. Verwacht alvast dit jaar nog klonen van dit concept met wilde ontwikkelingen, terwijl de grote merken volgend jaar in zullen spelen op deze tendens. Het is dankzij een flinke set ballen dat LG nu al met overtuiging MWC heeft gewonnen en de concurrentie opnieuw naar de tekentafel stuurt.
Ontdek al het nieuws van MWC 2016.
Op de jaarlijkse technologische hoogmis Mobile World Congress wordt dit jaar brutaal gevochten tussen de talrijke merken. Haast iedereen heeft er zijn toptoestel aan de wereld getoond, meestal met een bijhorende epische presentatie in een decadente omgeving die ettelijke miljoenen moet kosten. Zware investeringen om een wauw-gevoel tevoorschijn te toveren, zodat journalisten van over de hele wereld lovende woorden neerpennen.
Elk jaar moet het grootser en straffer, met als toppunt Samsung dat dit jaar op elke stoel een VR-bril had klaarliggen om de persconferentie live te volgen. Een absoluut huzarenstukje dat ervoor zorgde dat er meer over de show werd geschreven dan over de Galaxy S7 zelf, met Mark Zuckerberg in de hoofdrol. Niet onlogisch, aangezien haast alles al uitgelekt was voordat de show nog moest beginnen.
Om zijn dominante positie vast te houden in de smartphonemarkt, moest de Samsung Galaxy S7 schitteren. De specificaties werden opgepompt, de camera opgeblonken, alles doet blijken dat dit de snelste en strafste smartphone van het pak zal worden gedurende de eerste jaarhelft. Enkel het design is amper veranderd, hier en daar een paar details, waardoor het wauw-gevoel wat wegblijft. Samsung heeft dringend een openbaring nodig om zijn marktaandeel in het premiumsegment op te krikken. LG daarentegen heeft het licht wel gezien.
Het verraste vrienden vijand met een modulaire LG G5. In tegenstelling tot Samsung bleven het aantal lekken binnen de perken, waardoor er meer een wauw-gevoel aanwezig was in de zaal. Het concept werd wereldwijd als lovend ontvangen, inclusief de slimme ‘vrienden’ die het plaatje compleet maken.
Wat LG heeft gedaan met de G5 moet je durven. Een vlaggenschip betekent grote volumes draaien, waardoor radicale ontwerpen meestal vermeden worden om problemen te voorkomen. De LG G5 is een sprong in het onbekende omdat niemand weet wat de uitbreidingen en de smartphone zal kosten. En dan heb ik het nog niet over de dubbele camera met extra breedhoeklens. Hoe briljant is dat? Indien LG een acceptabele prijs kiest in de lijn van de G3 destijds, 549 euro, dan is de kans op succes bijzonder groot.
Helaas heeft LG niet het marketingbudget van een mobiele grootmacht zoals Samsung, wat betekent dat LG geen schijn van kans heeft om ook maar noemenswaardige hap uit het marktaandeel te nemen. Het enige wat ik wel hoop, is dat de fabrikanten notitie nemen van het concept. Modulariteit is een plus, zeker wanneer je het toch nog in een sexy metalen unibody kan proppen. Verwacht alvast dit jaar nog klonen van dit concept met wilde ontwikkelingen, terwijl de grote merken volgend jaar in zullen spelen op deze tendens. Het is dankzij een flinke set ballen dat LG nu al met overtuiging MWC heeft gewonnen en de concurrentie opnieuw naar de tekentafel stuurt.