Bug in Adobe Cloud verwijdert spontaan eerste map op je pc
Vorige week kreeg bedrijf Backblaze, verstrekker van cloudoplossingen, opeens te maken met talloze gebruikers die bepaalde data niet meer terugvonden. Vreemd genoeg werd het probleem niet door Backblaze zelf, maar door Adobe Creative Cloud veroorzaakt.
Door een bug in de laatste update van Adobe Creative Cloud voor OS X, werd data in de root directory verwijderd zonder dialoog of waarschuwing. Het ging telkens om de eerste map in alfabetische volgorde. Wanneer gebruikers de update installeerden – of wanneer de update automatisch geïnstalleerd werd – en daarna inlogden, werd de data zonder pardon gewist. Door stom toeval viel het probleem bij Backblaze-gebruikers vooral op omdat de root-map waar hun data wordt opgeslagen ‘.bzvol’ heet en dus veelal eerst in de root directory te vinden is. Backblaze liet weten dat veel klanten erg verontrust waren. Hun oplossing voor diegenen die de update al gedownload heeft? Maak een map aan die je de naam ‘.adobedontdeletemybzvol’ meegeeft. Zo wordt deze dummy-map verwijderd in plaats van de volgende op je pc. Simpel, maar effectief, en ook bruikbaar voor wie geen gebruiker is van Backblaze.
Intussen heeft Adobe gereageerd. De foutieve update betrof versie 3.5.0.206 en werd donderdag vrijgegeven. Zodra Adobe op de hoogte was van de vergissing, werd de verspreiding van de update effectief stilgelegd. Gisteren werd dan ook een nieuwe update voorgesteld die het probleem zou moeten oplossen.
Vorige week kreeg bedrijf Backblaze, verstrekker van cloudoplossingen, opeens te maken met talloze gebruikers die bepaalde data niet meer terugvonden. Vreemd genoeg werd het probleem niet door Backblaze zelf, maar door Adobe Creative Cloud veroorzaakt.
Door een bug in de laatste update van Adobe Creative Cloud voor OS X, werd data in de root directory verwijderd zonder dialoog of waarschuwing. Het ging telkens om de eerste map in alfabetische volgorde. Wanneer gebruikers de update installeerden – of wanneer de update automatisch geïnstalleerd werd – en daarna inlogden, werd de data zonder pardon gewist. Door stom toeval viel het probleem bij Backblaze-gebruikers vooral op omdat de root-map waar hun data wordt opgeslagen ‘.bzvol’ heet en dus veelal eerst in de root directory te vinden is. Backblaze liet weten dat veel klanten erg verontrust waren. Hun oplossing voor diegenen die de update al gedownload heeft? Maak een map aan die je de naam ‘.adobedontdeletemybzvol’ meegeeft. Zo wordt deze dummy-map verwijderd in plaats van de volgende op je pc. Simpel, maar effectief, en ook bruikbaar voor wie geen gebruiker is van Backblaze.
Intussen heeft Adobe gereageerd. De foutieve update betrof versie 3.5.0.206 en werd donderdag vrijgegeven. Zodra Adobe op de hoogte was van de vergissing, werd de verspreiding van de update effectief stilgelegd. Gisteren werd dan ook een nieuwe update voorgesteld die het probleem zou moeten oplossen.