Raketlanding Falcon 9 op boot eindigt in explosie
Eind vorig jaar slaagde SpaceX er voor het eerst in de eerste trap van zijn raket gecontroleerd te laten landen. Met name het recupereren van de dure raketmotoren vervat in deze trap, moet commerciële ruimtevluchten een pak goedkoper maken. Toch was de CEO van SpaceX, Elon Musk, nog niet geheel tevreden. De geslaagde landing gebeurde namelijk op Cape Canaveral en niet op een landingsschip, wat het uiteindelijke doel van SpaceX is.
Kantelende raket
Gisteren werd de Falcon 9 wederom de ruimte in gestuurd, waarna de raket op een schip diende te landen. Het eerste deel van de missie verliep zonder problemen. De lancering van de raket verliep vlekkeloos en de Jason-3-satelliet, welke moet helpen bij het voorspellen van onder andere orkanen, werd succesvol in een baan rond de aarde gebracht.
Ook de landingsfase van de missie leek in eerste instantie een positief einde te kennen. De raket daalde namelijk terug richting het autonome schip in de Stille Oceaan, waarna het succesvol vertraagde en op nog geen anderhalve meter van het middelpunt van het schip tot stilstand kwam. Hierna viel het toestel echter omver, met een spectaculaire explosie tot gevolg.
Ijs
In eerste instantie dacht SpaceX dat een te hoge snelheid voor de mislukte landing had gezorgd. Uit verdere inspectie van de verkregen data bleek echter dat één van de vier landingspoten niet was vergrendeld, waardoor de raket omkantelde. Hoogstwaarschijnlijk had er zich ijs gevormd rond de poot door condensatie van de mist, waardoor het vergrendelingsmechanisme niet naar behoren werkte.
Brandstofbesparingen
Ondanks de derde mislukte poging om de Falcon 9 op een schip te doen landen, blijft SpaceX verder werken aan schiplandingen. Niet alle missies zijn immers geschikt om de raket terug op vaste grond te laten landen. Het terugsturen van een raket richting een landingsbaan kost erg veel extra brandstof, wat in veel gevallen niet beschikbaar is. Aangezien een schip kan bewegen, is deze extra brandstof echter niet langer nodig.
Eind vorig jaar slaagde SpaceX er voor het eerst in de eerste trap van zijn raket gecontroleerd te laten landen. Met name het recupereren van de dure raketmotoren vervat in deze trap, moet commerciële ruimtevluchten een pak goedkoper maken. Toch was de CEO van SpaceX, Elon Musk, nog niet geheel tevreden. De geslaagde landing gebeurde namelijk op Cape Canaveral en niet op een landingsschip, wat het uiteindelijke doel van SpaceX is.
Kantelende raket
Gisteren werd de Falcon 9 wederom de ruimte in gestuurd, waarna de raket op een schip diende te landen. Het eerste deel van de missie verliep zonder problemen. De lancering van de raket verliep vlekkeloos en de Jason-3-satelliet, welke moet helpen bij het voorspellen van onder andere orkanen, werd succesvol in een baan rond de aarde gebracht.
Ook de landingsfase van de missie leek in eerste instantie een positief einde te kennen. De raket daalde namelijk terug richting het autonome schip in de Stille Oceaan, waarna het succesvol vertraagde en op nog geen anderhalve meter van het middelpunt van het schip tot stilstand kwam. Hierna viel het toestel echter omver, met een spectaculaire explosie tot gevolg.
Ijs
In eerste instantie dacht SpaceX dat een te hoge snelheid voor de mislukte landing had gezorgd. Uit verdere inspectie van de verkregen data bleek echter dat één van de vier landingspoten niet was vergrendeld, waardoor de raket omkantelde. Hoogstwaarschijnlijk had er zich ijs gevormd rond de poot door condensatie van de mist, waardoor het vergrendelingsmechanisme niet naar behoren werkte.
Brandstofbesparingen
Ondanks de derde mislukte poging om de Falcon 9 op een schip te doen landen, blijft SpaceX verder werken aan schiplandingen. Niet alle missies zijn immers geschikt om de raket terug op vaste grond te laten landen. Het terugsturen van een raket richting een landingsbaan kost erg veel extra brandstof, wat in veel gevallen niet beschikbaar is. Aangezien een schip kan bewegen, is deze extra brandstof echter niet langer nodig.