Google voegt virtueel geluid toe aan Cardboard
Met de lancering van de Oculus Rift is virtual reality in een stroomversnelling gekomen. Verschillende fabrikanten proberen nog op de trein te springen met hun variant van een VR-bril en ook de HTC Vive is in aantocht. Google weet zich al langer van zijn concurrenten te onderscheiden door het aanbieden van een betaalbare VR-bril. Zijn kartonnen brilletje gaat al over de toonbank voor slechts tien euro en is daardoor erg populair geworden.
[related_article id=”175749″]Toch is er momenteel een grote ontbrekende factor die ervoor zorgt dat een VR-ervaring nog steeds niet levensecht aandoet. De beelden die je bekijkt komen dan misschien wel levensecht over, het bijhorende geluid is verre van realistisch. Er wordt immers geen rekening gehouden met de plaats vanwaar een geluid afkomstig is en ook de akoestische eigenschappen van de ruimte waarin je je bevindt worden niet ingecalculeerd.
Met vernieuwde software hoopt Google je wel volledig onder te kunnen dompelen in een virtuele wereld. Deze software laat namelijk spatiale audio toe. Hierdoor lijkt het alsof geluid afkomstig is van een bepaald punt, in plaats van uit je linker- of rechteroortje. Vogelgezang zal opklinken van boven je hoofd en het gerinkel van een telefoon die achter je staat, zal van achter je rug hoorbaar zijn. Bovendien kunnen ontwikkelaars definiëren hoe groot een ruimte is en uit welke materialen deze bestaat, zodat het geluid aangepast wordt aan de eigenschappen van deze ruimte.
Met de lancering van de Oculus Rift is virtual reality in een stroomversnelling gekomen. Verschillende fabrikanten proberen nog op de trein te springen met hun variant van een VR-bril en ook de HTC Vive is in aantocht. Google weet zich al langer van zijn concurrenten te onderscheiden door het aanbieden van een betaalbare VR-bril. Zijn kartonnen brilletje gaat al over de toonbank voor slechts tien euro en is daardoor erg populair geworden.
[related_article id=”175749″]Toch is er momenteel een grote ontbrekende factor die ervoor zorgt dat een VR-ervaring nog steeds niet levensecht aandoet. De beelden die je bekijkt komen dan misschien wel levensecht over, het bijhorende geluid is verre van realistisch. Er wordt immers geen rekening gehouden met de plaats vanwaar een geluid afkomstig is en ook de akoestische eigenschappen van de ruimte waarin je je bevindt worden niet ingecalculeerd.
Met vernieuwde software hoopt Google je wel volledig onder te kunnen dompelen in een virtuele wereld. Deze software laat namelijk spatiale audio toe. Hierdoor lijkt het alsof geluid afkomstig is van een bepaald punt, in plaats van uit je linker- of rechteroortje. Vogelgezang zal opklinken van boven je hoofd en het gerinkel van een telefoon die achter je staat, zal van achter je rug hoorbaar zijn. Bovendien kunnen ontwikkelaars definiëren hoe groot een ruimte is en uit welke materialen deze bestaat, zodat het geluid aangepast wordt aan de eigenschappen van deze ruimte.