Test

Dit is een popup

Nieuws

EU-landen kunnen 16-jarigen van sociale media weren

Na een lange reeks debatten, is het Europese Parlement overeengekomen over de nieuwe regels rond digitale privacy. Bedrijven riskeren hoge boetes, wanneer ze niet aan de wetgeving voldoen.

Facebook-Child-Gamers1

De Europese Unie is tot een overeenkomst gekomen over een nieuwe wetgeving rond digitale privacy. Door de nieuwe regels krijgen Europeanen in de eerste plaats meer macht over hun persoonlijke data. Bedrijven die gebruikersdata misbruiken of ‘het recht om vergeten te worden’ negeren, riskeren boetes die kunnen oplopen tot 4 procent van hun globale omzet. Ook is men verplicht binnen de 72 uur na een gegevenslek de nationale autoriteiten te verwittigen. Zelfs wanneer organisaties hun datamanagement uitbesteden aan derden, kunnen zij verantwoordelijk gesteld worden bij eventuele overtredingen.

“De regelgeving geeft de controle over persoonlijke data terug aan de mensen. Bedrijven zullen niet langer data mogen vrijgeven zonder de expliciete toestemming van de persoon in kwestie,” schrijft Jan Philipp Albrecht in een persmededeling.

Ook de leeftijd waarop minderjarigen hun digitale toestemming mogen geven, is verhoogd. Vroeger moesten ouders van Europese kinderen jonger dan 13 jaar toestemming geven voor het gebruiken van sociale media. Het Europese Parlement wilde deze leeftijd echter opkrikken naar 16 jaar, maar kwam hierover niet tot een overeenkomst. Als compromis mogen EU-landen de leeftijd waarop minderjarigen digitale toestemmingen mogen geven zelf beslissen. Deze leeftijd moet wel tussen de 13 en 16 jaar liggen.

Het Europese Parlement zal de nieuwe regelgeving donderdag officieel bevestigen. Hierna hebben EU-lidstaten twee jaar de tijd om hun wetten aan te passen om aan de nieuwe regels te voldoen.

Facebook-Child-Gamers1

De Europese Unie is tot een overeenkomst gekomen over een nieuwe wetgeving rond digitale privacy. Door de nieuwe regels krijgen Europeanen in de eerste plaats meer macht over hun persoonlijke data. Bedrijven die gebruikersdata misbruiken of ‘het recht om vergeten te worden’ negeren, riskeren boetes die kunnen oplopen tot 4 procent van hun globale omzet. Ook is men verplicht binnen de 72 uur na een gegevenslek de nationale autoriteiten te verwittigen. Zelfs wanneer organisaties hun datamanagement uitbesteden aan derden, kunnen zij verantwoordelijk gesteld worden bij eventuele overtredingen.

“De regelgeving geeft de controle over persoonlijke data terug aan de mensen. Bedrijven zullen niet langer data mogen vrijgeven zonder de expliciete toestemming van de persoon in kwestie,” schrijft Jan Philipp Albrecht in een persmededeling.

Ook de leeftijd waarop minderjarigen hun digitale toestemming mogen geven, is verhoogd. Vroeger moesten ouders van Europese kinderen jonger dan 13 jaar toestemming geven voor het gebruiken van sociale media. Het Europese Parlement wilde deze leeftijd echter opkrikken naar 16 jaar, maar kwam hierover niet tot een overeenkomst. Als compromis mogen EU-landen de leeftijd waarop minderjarigen digitale toestemmingen mogen geven zelf beslissen. Deze leeftijd moet wel tussen de 13 en 16 jaar liggen.

Het Europese Parlement zal de nieuwe regelgeving donderdag officieel bevestigen. Hierna hebben EU-lidstaten twee jaar de tijd om hun wetten aan te passen om aan de nieuwe regels te voldoen.

businesseueuropese parlementprivacysociale mediawetgeving

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!