Klagen op Twitter kan verkeersveiligheid verhogen
De winter staat voor de deur en de bijhorende temperatuurverlaging brengt verdeling onder de mensen. Sommigen hopen namelijk op een witte kerst, terwijl anderen de verkeersproblemen nu al vrezen. Om iedereen veilig op zijn bestemming te krijgen tijdens sneeuw- en hagelbuien, maken verkeersspecialisten gebruik van modellen die verkeersdata en weersinformatie analyseren. Deze methode werkt, maar is niet altijd even accuraat. Is er recent een strooiauto gepasseerd of heeft er zich een ijslaagje gevormd op het wegdek? Dergelijke vragen zijn moeilijk te beantwoorden voor de specialisten.
Een groep onderzoekers van de universiteit van Buffalo heeft echter een originele manier gevonden om het probleem van de baan te helpen. Aangezien Twitter voor velen een uitlaatklep voor vervelende weersomstandigheden biedt, geeft het sociale medium namelijk veel inzichten. “Het maakt niet uit of iemand tweet over de mooie sneeuw of een weg waar niet gestrooid is; Twitter-gebruikers kunnen voor veel lokale data zorgen die we kunnen gebruiken om het verkeer beter aan te sturen tijdens moeilijke weersomstandigheden,” legt Adel Sadek, de leider van de studie, uit.
Tijdens de studie werden meer dan 360.000 tweets in de Buffalo-Niagara-regio van december 2013 geanalyseerd. Hiertussen konden de onderzoekers ruwweg 3.000 tweets over het weer vinden door gebruik te maken van kernwoorden als ‘sneeuw’ en ‘smelten’. Indien het aantal relevante tweets op een bepaald tijdstip een drempelwaarde bereikte, kon van een ‘Twitter weather event’ worden gesproken. Doordat de tweets gps-coördinaten bevatten, konden de wetenschappers de exacte locaties waar slechte weersomstandigheden waren in kaart brengen.
De winter staat voor de deur en de bijhorende temperatuurverlaging brengt verdeling onder de mensen. Sommigen hopen namelijk op een witte kerst, terwijl anderen de verkeersproblemen nu al vrezen. Om iedereen veilig op zijn bestemming te krijgen tijdens sneeuw- en hagelbuien, maken verkeersspecialisten gebruik van modellen die verkeersdata en weersinformatie analyseren. Deze methode werkt, maar is niet altijd even accuraat. Is er recent een strooiauto gepasseerd of heeft er zich een ijslaagje gevormd op het wegdek? Dergelijke vragen zijn moeilijk te beantwoorden voor de specialisten.
Een groep onderzoekers van de universiteit van Buffalo heeft echter een originele manier gevonden om het probleem van de baan te helpen. Aangezien Twitter voor velen een uitlaatklep voor vervelende weersomstandigheden biedt, geeft het sociale medium namelijk veel inzichten. “Het maakt niet uit of iemand tweet over de mooie sneeuw of een weg waar niet gestrooid is; Twitter-gebruikers kunnen voor veel lokale data zorgen die we kunnen gebruiken om het verkeer beter aan te sturen tijdens moeilijke weersomstandigheden,” legt Adel Sadek, de leider van de studie, uit.
Tijdens de studie werden meer dan 360.000 tweets in de Buffalo-Niagara-regio van december 2013 geanalyseerd. Hiertussen konden de onderzoekers ruwweg 3.000 tweets over het weer vinden door gebruik te maken van kernwoorden als ‘sneeuw’ en ‘smelten’. Indien het aantal relevante tweets op een bepaald tijdstip een drempelwaarde bereikte, kon van een ‘Twitter weather event’ worden gesproken. Doordat de tweets gps-coördinaten bevatten, konden de wetenschappers de exacte locaties waar slechte weersomstandigheden waren in kaart brengen.