Gewapend tegen het noodlot met de cloud
Data is cruciaal in de huidige economie. Het wegvallen van uw bedrijfsdata is dan ook terecht een ramp die een enorme negatieve impact kan hebben, en vraagt om een gedegen Disaster Recovery Plan(DRP) om dat op te vangen. Tot voor kort betekende dat voornamelijk investeringen in fysieke kopieën en hardware, maar net zoals met applicaties komt ook voor DRP steeds meer de cloud in het vizier als platform bij uitstek. Op het Businessmeetsit seminar Business Continuity en Cloud lieten verschillende sprekers hun licht schijnen over de mogelijkheden, en de uitdagingen.
Peter Witsenburg, oprichter van het Belgium Cloud initiatief, verzamelde enkele opvallende feiten over het gebruik van de cloud om crisissen af te wenden. Zo ziet een bedrijf zich gemiddeld 13 keer per jaar geconfronteerd met ongeplande downtime, samen goed voor 17 uur aan tijd die verloren gaat. “Elk verloren uur kost een bedrijf ongeveer 70.000 dollar volgens studies,” zegt Witsenburg.
Disaster recovery-as-a-service
“De populariteit van de cloud voor disaster recovery-as-a-service groeit. Mensen hebben meer vertrouwen gekregen in het bewaren van gegevens in de cloud,” stelt Witsenburg. “Bovendien spelen de verwachtingen van de hedendaagse consument verder in op die trend: ze willen diensten de klok rond kunnen raadplegen. De cloud is zeer flexibel en biedt een snelle time-to-market voor ondernemingen, en heeft daarbovenop het potentieel om veel kostenefficiënter te zijn.”
“Aan de andere kant zijn er nog altijd vraagtekens te plaatsen bij de veiligheid van het bewaren van data in virtuele opslagplaatsen. Ook over de eigendom van die data is nog niet alle regelgeving opgeklaard, kijk maar naar het opblazen van Safe Harbor door de EU. Verder schatten bedrijven de integratieproblemen die een cloud-oplossing met zich mee kan brengen nogal eens verkeerd in.”
Witsenburg stelt dat informatie cruciaal is als je als bedrijf de stap naar de cloud overweegt. “Durf je kandidaat-cloudprovider vragen te stellen, zodat je weet waar je aan toe bent. Een cloudprovider met meerdere datacenters, die meerdere redundante circuits kan aanbieden, krijgt natuurlijk de voorkeur, maar er zijn daarnaast nog veel andere aspecten waar je als bedrijf op moet letten. Hoe is hun netwerk uitgebouwd? Wie zijn hun andere klanten? Mag je als bedrijf zelf back-uppen, of ligt dat compleet in handen van de provider? Wat zijn hun certificaten? dat allemaal en meer zijn zaken die je beter op voorhand bespreekt.”
Goud
Connective liet niets aan het toeval over bij hun overstap naar de cloud: zij namen Altogee als partner in de arm om die omschakeling efficiënt te laten verlopen. Voor hen ging het niet om DRP, maar een complete migratie naar een SaaS-platform. “We voelden als digitaal documentenplatform de nood om mee te evolueren, en onze klanten vroegen ook specifiek naar een cloudoplossing,” vertelt Magali Biron, Marketing en Presales verantwoordelijke bij Connective.
Altogee hielp hen bij het selecteren van een geschikte cloud provider, het plannen van de nieuwe cloudarchitectuur en het uittekenen van het migratietraject. Dat een goede partner goud waard is voor business continuity, bewees het bedrijf door de korte doorlooptijd die het hele omschakelingsproject uiteindelijk nodig had. “Op een paar maanden tijd waren al onze data naar de cloud versluist en konden we onze klanten een betere en snellere service bieden dan voorheen,” stelt Ariane Stoffels, COO van Connective.
Eenvoudiger werken
Niet alleen de financiële verantwoordelijken binnen een organisatie profiteren van de efficiëntie van de cloud. Ook de IT-afdeling wint er heel wat bij om Disaster Recovery via de cloud te bewerkstelligen. Kristof Poppe, IT Manager bij investeringsmaatschappij Gimv, getuigt over de vereenvoudiging die de migratie van hun back-upsystemen naar Veeam met zich meebracht: “Dankzij onze overstap van een eigen datacenter naar de cloud is het back-ups maken van bestanden zo veel simpeler geworden. Bovendien hoef ik niet meer om extra budget te bedelen telkens als we onverwachts meer storage nodig hebben.” De keuze voor Veeam maakte Gimv onder andere omwille van de eenvoudige set-up en ingebruikname van de DR-site. Het feit dat Veeam de IT’ers van Gimv toelaat om de back-ups op hun server te testen, was ook een belangrijk aspect.
Staar u niet blind op technologie
Met een goed voorbereidde DRP staat u alvast sterker in uw schoenen mocht het noodlot toch toeslaan. Kiran Van Ursel waarschuwt echter: “Een crisis is niet alleen bezworen als je de technologie terug draaiende krijgt. Ook communicatie is van levensbelang voor een bedrijf.” Van Ursel is Business Development medewerker bij Verso, dat met Audience een cloudplatform en tools levert voor een van de meest ondergewaardeerde communicatievormen bij bedrijven: de presentatie. Dankzij Audience kunnen werknemers op de baan ten alle tijden en overal over hun presentaties beschikken, en hebben ze altijd de meest recente info bij de hand om met klanten te communiceren. “Audience biedt meer controle, meer interactie, en een high availablity service,” betoogt Van Ursel. “Alle bedrijfsafdelingen profiteren daarvan.”
De cloud en daar voorbij
Is back-uppen op de cloud het eindpunt voor een uitgewerkt noodplan? Bij Transics menen ze van niet. “Wij werken vanwege het belang van telematica voor ons bedrijf al vele jaren in de cloud. Twee jaar geleden hebben we ons systeem vernieuwd en zijn we overgestapt naar een private cloud gehost door Sunguard,” zegt Koen Uyttenhove. “Bij die oefening hebben we ook nagedacht over wat we verwachten van onze provider.” Uyttenhove valt Peter Witsenburg bij over het belang van het kennen van uw cloud provider, en gaat zelfs verder: “Betrek je provider bij het ontwikkelingsproces van een nieuw project. Zoek samen naar manieren om de service nog beter op je behoeftes te laten aansluiten. Zo kan je uiteindelijk als bedrijf je veel beter concentreren op je core business.”
Uyttenhove ziet daarnaast veel potentieel in Ciscos Intercloud, dat bedrijven nog meer mogelijkheden biedt om het beste cloudplatform te selecteren voor hun workloads en back-ups. “Het laat toe om op een transparante manier een keuze te maken, in real-time, met één partner die alles regelt.”
Of u als bedrijf nu kiest voor on-premise of de cloud als orgelpunt voor uw DRP, Peter Witsenburg heeft nog een laatste, belangrijk advies: “Zorg altijd dat je een plan B achter de hand hebt, wat er ook gebeurt.”
Data is cruciaal in de huidige economie. Het wegvallen van uw bedrijfsdata is dan ook terecht een ramp die een enorme negatieve impact kan hebben, en vraagt om een gedegen Disaster Recovery Plan(DRP) om dat op te vangen. Tot voor kort betekende dat voornamelijk investeringen in fysieke kopieën en hardware, maar net zoals met applicaties komt ook voor DRP steeds meer de cloud in het vizier als platform bij uitstek. Op het Businessmeetsit seminar Business Continuity en Cloud lieten verschillende sprekers hun licht schijnen over de mogelijkheden, en de uitdagingen.
Peter Witsenburg, oprichter van het Belgium Cloud initiatief, verzamelde enkele opvallende feiten over het gebruik van de cloud om crisissen af te wenden. Zo ziet een bedrijf zich gemiddeld 13 keer per jaar geconfronteerd met ongeplande downtime, samen goed voor 17 uur aan tijd die verloren gaat. “Elk verloren uur kost een bedrijf ongeveer 70.000 dollar volgens studies,” zegt Witsenburg.
Disaster recovery-as-a-service
“De populariteit van de cloud voor disaster recovery-as-a-service groeit. Mensen hebben meer vertrouwen gekregen in het bewaren van gegevens in de cloud,” stelt Witsenburg. “Bovendien spelen de verwachtingen van de hedendaagse consument verder in op die trend: ze willen diensten de klok rond kunnen raadplegen. De cloud is zeer flexibel en biedt een snelle time-to-market voor ondernemingen, en heeft daarbovenop het potentieel om veel kostenefficiënter te zijn.”
“Aan de andere kant zijn er nog altijd vraagtekens te plaatsen bij de veiligheid van het bewaren van data in virtuele opslagplaatsen. Ook over de eigendom van die data is nog niet alle regelgeving opgeklaard, kijk maar naar het opblazen van Safe Harbor door de EU. Verder schatten bedrijven de integratieproblemen die een cloud-oplossing met zich mee kan brengen nogal eens verkeerd in.”
Witsenburg stelt dat informatie cruciaal is als je als bedrijf de stap naar de cloud overweegt. “Durf je kandidaat-cloudprovider vragen te stellen, zodat je weet waar je aan toe bent. Een cloudprovider met meerdere datacenters, die meerdere redundante circuits kan aanbieden, krijgt natuurlijk de voorkeur, maar er zijn daarnaast nog veel andere aspecten waar je als bedrijf op moet letten. Hoe is hun netwerk uitgebouwd? Wie zijn hun andere klanten? Mag je als bedrijf zelf back-uppen, of ligt dat compleet in handen van de provider? Wat zijn hun certificaten? dat allemaal en meer zijn zaken die je beter op voorhand bespreekt.”
Goud
Connective liet niets aan het toeval over bij hun overstap naar de cloud: zij namen Altogee als partner in de arm om die omschakeling efficiënt te laten verlopen. Voor hen ging het niet om DRP, maar een complete migratie naar een SaaS-platform. “We voelden als digitaal documentenplatform de nood om mee te evolueren, en onze klanten vroegen ook specifiek naar een cloudoplossing,” vertelt Magali Biron, Marketing en Presales verantwoordelijke bij Connective.
Altogee hielp hen bij het selecteren van een geschikte cloud provider, het plannen van de nieuwe cloudarchitectuur en het uittekenen van het migratietraject. Dat een goede partner goud waard is voor business continuity, bewees het bedrijf door de korte doorlooptijd die het hele omschakelingsproject uiteindelijk nodig had. “Op een paar maanden tijd waren al onze data naar de cloud versluist en konden we onze klanten een betere en snellere service bieden dan voorheen,” stelt Ariane Stoffels, COO van Connective.
Eenvoudiger werken
Niet alleen de financiële verantwoordelijken binnen een organisatie profiteren van de efficiëntie van de cloud. Ook de IT-afdeling wint er heel wat bij om Disaster Recovery via de cloud te bewerkstelligen. Kristof Poppe, IT Manager bij investeringsmaatschappij Gimv, getuigt over de vereenvoudiging die de migratie van hun back-upsystemen naar Veeam met zich meebracht: “Dankzij onze overstap van een eigen datacenter naar de cloud is het back-ups maken van bestanden zo veel simpeler geworden. Bovendien hoef ik niet meer om extra budget te bedelen telkens als we onverwachts meer storage nodig hebben.” De keuze voor Veeam maakte Gimv onder andere omwille van de eenvoudige set-up en ingebruikname van de DR-site. Het feit dat Veeam de IT’ers van Gimv toelaat om de back-ups op hun server te testen, was ook een belangrijk aspect.
Staar u niet blind op technologie
Met een goed voorbereidde DRP staat u alvast sterker in uw schoenen mocht het noodlot toch toeslaan. Kiran Van Ursel waarschuwt echter: “Een crisis is niet alleen bezworen als je de technologie terug draaiende krijgt. Ook communicatie is van levensbelang voor een bedrijf.” Van Ursel is Business Development medewerker bij Verso, dat met Audience een cloudplatform en tools levert voor een van de meest ondergewaardeerde communicatievormen bij bedrijven: de presentatie. Dankzij Audience kunnen werknemers op de baan ten alle tijden en overal over hun presentaties beschikken, en hebben ze altijd de meest recente info bij de hand om met klanten te communiceren. “Audience biedt meer controle, meer interactie, en een high availablity service,” betoogt Van Ursel. “Alle bedrijfsafdelingen profiteren daarvan.”
De cloud en daar voorbij
Is back-uppen op de cloud het eindpunt voor een uitgewerkt noodplan? Bij Transics menen ze van niet. “Wij werken vanwege het belang van telematica voor ons bedrijf al vele jaren in de cloud. Twee jaar geleden hebben we ons systeem vernieuwd en zijn we overgestapt naar een private cloud gehost door Sunguard,” zegt Koen Uyttenhove. “Bij die oefening hebben we ook nagedacht over wat we verwachten van onze provider.” Uyttenhove valt Peter Witsenburg bij over het belang van het kennen van uw cloud provider, en gaat zelfs verder: “Betrek je provider bij het ontwikkelingsproces van een nieuw project. Zoek samen naar manieren om de service nog beter op je behoeftes te laten aansluiten. Zo kan je uiteindelijk als bedrijf je veel beter concentreren op je core business.”
Uyttenhove ziet daarnaast veel potentieel in Ciscos Intercloud, dat bedrijven nog meer mogelijkheden biedt om het beste cloudplatform te selecteren voor hun workloads en back-ups. “Het laat toe om op een transparante manier een keuze te maken, in real-time, met één partner die alles regelt.”
Of u als bedrijf nu kiest voor on-premise of de cloud als orgelpunt voor uw DRP, Peter Witsenburg heeft nog een laatste, belangrijk advies: “Zorg altijd dat je een plan B achter de hand hebt, wat er ook gebeurt.”