Test

Dit is een popup

Kia Soul EV getest: Laatbloeier

Voordelen
DC-poort
zetel- en stuurverwarming
aangename rijervaring
Nadelen
uiterlijk niet voor iedereen
vervelende waarschuwingen
prijs
Aanbevolen prijs: €32.995
Waar te koop?
Totaalscore 7
Kia waagt zich wat later op de markt van elektrische wagens dan zijn conccurentie. De autofabrikant laat zich echter niet kennen en weet meteen een degelijke elektrische auto aan te bieden.

De Kia Soul EV is de eerste elektrische wagen die Kia uitbrengt. Zoals de naam al doet vermoeden, heeft Kia zijn heil gezocht bij de Kia Soul, welke het autobedrijf al langer aan de man brengt. De Soul EV lijkt qua uiterlijk dan ook erg hard op de niet-elektrische variant, welke volgens de autofabrikant een ‘fris en funky’ uiterlijk heeft. Zelf kan het uiterlijk me niet bekoren en vind ik de wagen zelfs ronduit lelijk, al lijken de meningen hierover nogal verdeeld te zijn.

kia-soul-ev-16_0

Verstopte poorten

Het grootste verschil tussen het uiterlijk van beide wagens is te vinden aan de voorzijde van de auto, waar de grille heeft plaatsgemaakt voor een gesloten klep. Deze klep kan openklappen door binnenin de wagen op een knopje te duwen en herbergt een AC- en DC-poort. De AC-poort kan je gebruiken met één van de bijgeleverde kabels die aan een gewoon stopcontact of een publieke laadpaal met Mennekes Type 2-poort gekoppeld kunnen worden. Het volledig opladen via een stopcontact zal ongeveer 14 uur duren, terwijl het laden aan een laadpaal slechts 6 à 7 uur in beslag neemt.

Elektrische wagens met twee oplaadpoorten zijn schaars en de extra poort is dan ook één van de grootste voordelen aan de Kia Soul EV. De DC-poort kan namelijk aan een CHAdeMO-lader worden gekoppeld, welke gelijkstroom levert aan 100 kW en daardoor een stuk sneller werkt. Tijdens het testen slaagde ik er op deze manier in 70 procent van de batterij op een klein half uur op te laden. Groot minpunt aan de technologie is dat er jammer genoeg erg weinig van dergelijke laders te vinden zijn.

Onrealistisch bereik

In zijn documentatie belooft Kia een bereik van 212 km. Net als bij vele andere elektrische wagens is dit ruimschoots overdreven. Het maximaal aantal kilometers dat ik op het dashboard heb zien verschijnen, was 148 km en het verste dat ik met de wagen heb kunnen rijden was een magere 140 km. Die 140 km heb ik overigens alleen gehaald door de verwarming uit te schakelen en tegen een slakkengang van 90 km/h op de autostrade te rijden.

Om de actieradius van de wagen op te krikken heeft Kia een handige ‘Brake’-functie aan de Soul EV toegevoegd. Wanneer je de koppeling op ‘B’ zet, zal een maximale hoeveelheid energie worden geregenereerd bij het vertragen. Ook laat de functie toe gebruik te maken van slechts één pedaal, aangezien de wagen erg hard afremt bij het loslaten van het gaspedaal.

IMAG0048 (Small)

Gezaag

Wanneer het bereik van de Soul EV onder de 25 procent zakt, zal een waarschuwingstoon doorheen je favoriete radioprogramma klinken en een bericht op de boordcomputer verschijnen. Dit bericht verdwijnt pas wanneer je op de ‘OK’-knop duwt en zorgt ervoor dat je tijdelijk beroofd bent van visuele aanwijzingen op het navigatiesysteem. Op zich is hier niets mis mee, ware het niet dat dit fenomeen zich naar het irritante toe herhaalt.

Doordat ik op een bepaald moment van een berg aan het rijden was, kon de batterij namelijk regelmatig energie regenereren en steeg ik verscheidene keren terug boven de 25 procent. De boordcomputer zag zijn kans schoon om mij de volgende minuten om de haverklap te waarschuwen dat ik een laadpunt moest gaan zoeken, waarna ik het waarschuwingsbericht telkens handmatig van het display moest verwijderen. Ook wanneer de lading van de batterij gewoon verder zakt, zal je nog verscheidene keren worden gewaarschuwd. Uiteindelijk zal een oranje schildpad zijn intrede op je dashboard maken, welke het alarm gelukkig wel het zwijgen oplegt.

Boordcomputer

In de boordcomputer van de Kia zit een lange lijst met oplaadpunten waar je in tijden van nood naar kan navigeren. In deze lijst staat er jammer genoeg niet bij vermeld om wat voor type oplaadpunt het gaat en verschillende van de laders bleken tijdens mijn testperiode gewoonweg niet te bestaan. Met het navigatiesysteem zelf heb ik echter geen enkel probleem gehad en je krijgt zelfs een waarschuwing indien je plaats van bestemming zich verder bevindt dan de huidige lading van je batterij aankan.

Verder kan je op de boordcomputer niet alleen in de gaten houden hoeveel de motor van de auto verbruikt, maar ook hoeveel de klimaatfuncties en andere elektronica van je batterij vragen. Dit is met name handig wanneer je merkt dat je batterij iets te snel leegloopt en je de boosdoener, wat hoogstwaarschijnlijk de verwarming is, wil uitschakelen.

2015-kia-soul-ev-drivers-1047x698 (Small)

Conclusie

Al bij al is de Kia Soul EV een degelijke elektrische wagen, dat momenteel voornamelijk te kampen heeft met algemene problemen van de nog vrij nieuwe technologie. De weinig laadpalen in België en dan met name de snelladers zorgen ervoor dat de wagen niet voor iedereen is. Ook de instapkost van 32.995 euro zal niet iedereen kunnen bekoren. Hier staat wel tegenover dat je zowel zetel- als stuurverwarming, een ruime wagen en een unieke look krijgt, al zal dit niet bij iedereen voldoende zijn om de prijs te verantwoorden.

De Kia Soul EV is de eerste elektrische wagen die Kia uitbrengt. Zoals de naam al doet vermoeden, heeft Kia zijn heil gezocht bij de Kia Soul, welke het autobedrijf al langer aan de man brengt. De Soul EV lijkt qua uiterlijk dan ook erg hard op de niet-elektrische variant, welke volgens de autofabrikant een ‘fris en funky’ uiterlijk heeft. Zelf kan het uiterlijk me niet bekoren en vind ik de wagen zelfs ronduit lelijk, al lijken de meningen hierover nogal verdeeld te zijn.

kia-soul-ev-16_0

Verstopte poorten

Het grootste verschil tussen het uiterlijk van beide wagens is te vinden aan de voorzijde van de auto, waar de grille heeft plaatsgemaakt voor een gesloten klep. Deze klep kan openklappen door binnenin de wagen op een knopje te duwen en herbergt een AC- en DC-poort. De AC-poort kan je gebruiken met één van de bijgeleverde kabels die aan een gewoon stopcontact of een publieke laadpaal met Mennekes Type 2-poort gekoppeld kunnen worden. Het volledig opladen via een stopcontact zal ongeveer 14 uur duren, terwijl het laden aan een laadpaal slechts 6 à 7 uur in beslag neemt.

Elektrische wagens met twee oplaadpoorten zijn schaars en de extra poort is dan ook één van de grootste voordelen aan de Kia Soul EV. De DC-poort kan namelijk aan een CHAdeMO-lader worden gekoppeld, welke gelijkstroom levert aan 100 kW en daardoor een stuk sneller werkt. Tijdens het testen slaagde ik er op deze manier in 70 procent van de batterij op een klein half uur op te laden. Groot minpunt aan de technologie is dat er jammer genoeg erg weinig van dergelijke laders te vinden zijn.

Onrealistisch bereik

In zijn documentatie belooft Kia een bereik van 212 km. Net als bij vele andere elektrische wagens is dit ruimschoots overdreven. Het maximaal aantal kilometers dat ik op het dashboard heb zien verschijnen, was 148 km en het verste dat ik met de wagen heb kunnen rijden was een magere 140 km. Die 140 km heb ik overigens alleen gehaald door de verwarming uit te schakelen en tegen een slakkengang van 90 km/h op de autostrade te rijden.

Om de actieradius van de wagen op te krikken heeft Kia een handige ‘Brake’-functie aan de Soul EV toegevoegd. Wanneer je de koppeling op ‘B’ zet, zal een maximale hoeveelheid energie worden geregenereerd bij het vertragen. Ook laat de functie toe gebruik te maken van slechts één pedaal, aangezien de wagen erg hard afremt bij het loslaten van het gaspedaal.

IMAG0048 (Small)

Gezaag

Wanneer het bereik van de Soul EV onder de 25 procent zakt, zal een waarschuwingstoon doorheen je favoriete radioprogramma klinken en een bericht op de boordcomputer verschijnen. Dit bericht verdwijnt pas wanneer je op de ‘OK’-knop duwt en zorgt ervoor dat je tijdelijk beroofd bent van visuele aanwijzingen op het navigatiesysteem. Op zich is hier niets mis mee, ware het niet dat dit fenomeen zich naar het irritante toe herhaalt.

Doordat ik op een bepaald moment van een berg aan het rijden was, kon de batterij namelijk regelmatig energie regenereren en steeg ik verscheidene keren terug boven de 25 procent. De boordcomputer zag zijn kans schoon om mij de volgende minuten om de haverklap te waarschuwen dat ik een laadpunt moest gaan zoeken, waarna ik het waarschuwingsbericht telkens handmatig van het display moest verwijderen. Ook wanneer de lading van de batterij gewoon verder zakt, zal je nog verscheidene keren worden gewaarschuwd. Uiteindelijk zal een oranje schildpad zijn intrede op je dashboard maken, welke het alarm gelukkig wel het zwijgen oplegt.

Boordcomputer

In de boordcomputer van de Kia zit een lange lijst met oplaadpunten waar je in tijden van nood naar kan navigeren. In deze lijst staat er jammer genoeg niet bij vermeld om wat voor type oplaadpunt het gaat en verschillende van de laders bleken tijdens mijn testperiode gewoonweg niet te bestaan. Met het navigatiesysteem zelf heb ik echter geen enkel probleem gehad en je krijgt zelfs een waarschuwing indien je plaats van bestemming zich verder bevindt dan de huidige lading van je batterij aankan.

Verder kan je op de boordcomputer niet alleen in de gaten houden hoeveel de motor van de auto verbruikt, maar ook hoeveel de klimaatfuncties en andere elektronica van je batterij vragen. Dit is met name handig wanneer je merkt dat je batterij iets te snel leegloopt en je de boosdoener, wat hoogstwaarschijnlijk de verwarming is, wil uitschakelen.

2015-kia-soul-ev-drivers-1047x698 (Small)

Conclusie

Al bij al is de Kia Soul EV een degelijke elektrische wagen, dat momenteel voornamelijk te kampen heeft met algemene problemen van de nog vrij nieuwe technologie. De weinig laadpalen in België en dan met name de snelladers zorgen ervoor dat de wagen niet voor iedereen is. Ook de instapkost van 32.995 euro zal niet iedereen kunnen bekoren. Hier staat wel tegenover dat je zowel zetel- als stuurverwarming, een ruime wagen en een unieke look krijgt, al zal dit niet bij iedereen voldoende zijn om de prijs te verantwoorden.

Connected Carkiasoul ev

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!