Test

Dit is een popup

Leuvense zonnewagen begint sterk ondanks lekke band

Op het WK voor zonnewagens in Australië is het Belgische team sterk begonnen. Ondanks een lekke band zit het Punch Powertrain Solar Team nog in de kopgroep.

Gisteren ging in Australië het wereldkampioenschap voor zonnewagens van start. De KU Leuven stuurt ieder jaar een team studenten in, die met hun zelfgebouwde zonnewagen strijden voor de titel. Dit jaar is het de beurt aan het Punch Powertrain Solar Team. Begin juli stelde het team de nieuwe wagen nog plechtig voor in het bijzijn van ZDNet en Koning Filip.

zonnewagen (1) (Medium)

Kwalificatie

Na een uitstekende kwalificatie, die de Belgen de vierde startpositie opleverde, reed de Punch One geruime tijd op de tweede plaats. De race gaat in totaal over een traject van 3.000 kilometer, verdeeld over verschillende etappes. Deze eerste rit was 622 kilometer lang, maar in tegenstelling tot een klassieke race mag piloot Bert Longin van de Punch One niet zomaar vol gas geven. De winnaar is de wagen die zijn krachten het efficiëntste doseert. Ook wanneer er een wolk voor de zon komt gaat de race immers door.

zonnewagen

Na de ietwat hectische start, waarbij de 45 deelnemers zich meteen in het drukke stadsverkeer moesten wagen, klommen de Belgen naar plaats twee, in achtervolging van de concurrenten uit Michigan. Plots ging het echter mis: “Ik weet eigenlijk niet goed wat er gebeurde, maar plots kwam er iets in de wielkast terecht. Dat is dan mee rond gesleurd in de wielkast en heeft een lekke band veroorzaakt”, vertelt Longin.

Snelle vervanging

Vorig jaar kreeg het team van de KU Leuven met twee lekke banden te maken, en dus had dit team goed geoefend op het wisselen van een band. Op tien minuten was de klus geklaard maar dat volstond voor drie andere wagens om de Punch One voorbij te steken. Uiteindelijk scheurde de zonnemobiel als vijfde over de eindstreep. Jarno Van Helemen, team manager, is tevreden. “Het goede nieuws is dat de vijf eerste teams vlak bij elkaar zitten. Als we geen platte band hadden, stonden we waarschijnlijk nu op de tweede plaats. Morgen is er een nieuwe dag en we hebben er veel vertrouwen in dat we de andere gaan bijhalen.”

20151018_PPST08_124 (Medium)

De Australische race geld als een mooie demonstratie van wat er mogelijk is met zonne-energie en een flinke dosis vernuft. Voortbouwend op de schouders van hun collega’s maakte het Punch Powertrain Solar Team een wagen die een gemiddelde snelheid van 95 km/u moet halen over de hele race, tegenover 80 km/u vorig jaar.

Gisteren ging in Australië het wereldkampioenschap voor zonnewagens van start. De KU Leuven stuurt ieder jaar een team studenten in, die met hun zelfgebouwde zonnewagen strijden voor de titel. Dit jaar is het de beurt aan het Punch Powertrain Solar Team. Begin juli stelde het team de nieuwe wagen nog plechtig voor in het bijzijn van ZDNet en Koning Filip.

zonnewagen (1) (Medium)

Kwalificatie

Na een uitstekende kwalificatie, die de Belgen de vierde startpositie opleverde, reed de Punch One geruime tijd op de tweede plaats. De race gaat in totaal over een traject van 3.000 kilometer, verdeeld over verschillende etappes. Deze eerste rit was 622 kilometer lang, maar in tegenstelling tot een klassieke race mag piloot Bert Longin van de Punch One niet zomaar vol gas geven. De winnaar is de wagen die zijn krachten het efficiëntste doseert. Ook wanneer er een wolk voor de zon komt gaat de race immers door.

zonnewagen

Na de ietwat hectische start, waarbij de 45 deelnemers zich meteen in het drukke stadsverkeer moesten wagen, klommen de Belgen naar plaats twee, in achtervolging van de concurrenten uit Michigan. Plots ging het echter mis: “Ik weet eigenlijk niet goed wat er gebeurde, maar plots kwam er iets in de wielkast terecht. Dat is dan mee rond gesleurd in de wielkast en heeft een lekke band veroorzaakt”, vertelt Longin.

Snelle vervanging

Vorig jaar kreeg het team van de KU Leuven met twee lekke banden te maken, en dus had dit team goed geoefend op het wisselen van een band. Op tien minuten was de klus geklaard maar dat volstond voor drie andere wagens om de Punch One voorbij te steken. Uiteindelijk scheurde de zonnemobiel als vijfde over de eindstreep. Jarno Van Helemen, team manager, is tevreden. “Het goede nieuws is dat de vijf eerste teams vlak bij elkaar zitten. Als we geen platte band hadden, stonden we waarschijnlijk nu op de tweede plaats. Morgen is er een nieuwe dag en we hebben er veel vertrouwen in dat we de andere gaan bijhalen.”

20151018_PPST08_124 (Medium)

De Australische race geld als een mooie demonstratie van wat er mogelijk is met zonne-energie en een flinke dosis vernuft. Voortbouwend op de schouders van hun collega’s maakte het Punch Powertrain Solar Team een wagen die een gemiddelde snelheid van 95 km/u moet halen over de hele race, tegenover 80 km/u vorig jaar.

Connected Cargroene energiepunch powertrain solar teamzonnewagen

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!