Vulkan API geeft Android beeldboost
Appontwikkelaars die meer controle wilde hebben over de graphics in het Android besturingssysteem zien hun gebeden beantwoord: Google heeft aangekondigd dat het mobiele besturingssysteem Vulkan gaat ondersteunen, een low-overhead 3D graphics renderende API.
Vulkan is ontworpen door de Khronos Group, een non-profit consortium van bedrijven die opensource APIs bouwen voor het omzetten van computer graphics, zoals OpenGL en WebGL. Zodra Google de nieuwe Vulkan APIs integreert, kunnen ontwikkelaars ervoor kiezen om deze te gebruiken of te blijven bij het traditionele OpenGL ES.
Waarom zouden die ontwikkelaars voor Vulkan opteren in plaats van technologieën die zich al bewezen hebben? Allereerst zal de nieuwe API meer app controle geven over de GPU van een toestel, wat betere prestaties en meer efficiëntie oplevert volgens Google. Bovendien is Vulkan ontworpen met mobiele processors als richtsnoer.
Niet alle Androidtoestellen zullen daarvan profiteren. Ouderen en zwakkeren vallen uit de boot: Vulkan zal werken op high-end smartphones en tablets uit 2014 en later, draaiend op Nvidia Tegra K1, Qualcomm’s 400 GPU-reeks, ARMs 600, 700 of 800 Mali GPU of Imagination Technologies PowerVR Serie 6.
Voor Apple zou dat iPhone 5S en later zijn, maar die smartphones werken uiteraard op iOS. Deze kregen vorig jaar al een gelijkaardige update met de Metalsoftware.
Wanneer Vulkan beschikbaar zal zijn, heeft Google op dit moment nog niet vrijgegeven.
Appontwikkelaars die meer controle wilde hebben over de graphics in het Android besturingssysteem zien hun gebeden beantwoord: Google heeft aangekondigd dat het mobiele besturingssysteem Vulkan gaat ondersteunen, een low-overhead 3D graphics renderende API.
Vulkan is ontworpen door de Khronos Group, een non-profit consortium van bedrijven die opensource APIs bouwen voor het omzetten van computer graphics, zoals OpenGL en WebGL. Zodra Google de nieuwe Vulkan APIs integreert, kunnen ontwikkelaars ervoor kiezen om deze te gebruiken of te blijven bij het traditionele OpenGL ES.
Waarom zouden die ontwikkelaars voor Vulkan opteren in plaats van technologieën die zich al bewezen hebben? Allereerst zal de nieuwe API meer app controle geven over de GPU van een toestel, wat betere prestaties en meer efficiëntie oplevert volgens Google. Bovendien is Vulkan ontworpen met mobiele processors als richtsnoer.
Niet alle Androidtoestellen zullen daarvan profiteren. Ouderen en zwakkeren vallen uit de boot: Vulkan zal werken op high-end smartphones en tablets uit 2014 en later, draaiend op Nvidia Tegra K1, Qualcomm’s 400 GPU-reeks, ARMs 600, 700 of 800 Mali GPU of Imagination Technologies PowerVR Serie 6.
Voor Apple zou dat iPhone 5S en later zijn, maar die smartphones werken uiteraard op iOS. Deze kregen vorig jaar al een gelijkaardige update met de Metalsoftware.
Wanneer Vulkan beschikbaar zal zijn, heeft Google op dit moment nog niet vrijgegeven.