In deze slimme Zara-winkel kan je enkel online bestellen
In Londen opende Zara de deuren van een nieuwe conceptstore. In de winkel is er geen traditionele kassa of een voorraadruimte: alle klanten kopen hun kleren online via de schermen die in de winkel beschikbaar zijn.
Via de webshop
Op het eerste zicht lijkt de winkel op alle andere Zara-filialen: op de 200 vierkante meter aan winkelvloer vinden bezoekers zowel mannen- als vrouwenmode. Wat de pop-up wel bijzonder maakt, is dat elke aankoop verloopt via de webshop. Een kledingstuk dat voor 14 uur gekocht is, wordt diezelfde dag nog thuis geleverd. Het bestellen gebeurt via tablets die in de winkel beschikbaar zijn: klanten kunnen kiezen of ze online betalen, of via de draadloze betaalterminals.
Slimme spiegels
Bovendien zijn de pashokjes van de pop-up uitgerust met slimme spiegels. Elke spiegel is uitgerust met een touchscreen die nieuwe kledingstukken aanbeveelt op basis van de smaak van de bezoeker. Staat een bezoeker in het pashokje met een blouse, dan kan het systeem broeken, rokken of accessoires aanraden die daarmee samengaan. Om zo’n aanbeveling op te roepen, wordt de RFID-tag in de kleding gescand. Elk stuk is uitgerust met zo’n chip: de informatie die erop staat, verklapt onder andere om welk kledingstuk het gaat en welke maat het is.
CEO van Zara-moeder Inditex, Pablo Isla, noemt de winkel “een mijlpaal in onze strategie van het integreren van de winkels met de online wereld.”
Renovatie
Het filiaal zal nog te bezoeken zijn tot mei, in het Westfield Stratford-winkelcentrum. Deels moet de pop-up de bezoeker voorbereiden op de heropening van de flagshipstore in het Londense centrum. Die winkel wordt momenteel gerenoveerd en uitgebreid. De grootste vernieuwing wordt de komst van een afhaalzone voor online bestelde pakjes. Daar vinden klanten een pakjesautomaat waar ze hun pakjes op kunnen vragen via hun smartphone, zonder aan te schuiven aan de kassa. Een gelijkaardig concept werd al getest in een Spaanse Zara-winkel.
In Londen opende Zara de deuren van een nieuwe conceptstore. In de winkel is er geen traditionele kassa of een voorraadruimte: alle klanten kopen hun kleren online via de schermen die in de winkel beschikbaar zijn.
Via de webshop
Op het eerste zicht lijkt de winkel op alle andere Zara-filialen: op de 200 vierkante meter aan winkelvloer vinden bezoekers zowel mannen- als vrouwenmode. Wat de pop-up wel bijzonder maakt, is dat elke aankoop verloopt via de webshop. Een kledingstuk dat voor 14 uur gekocht is, wordt diezelfde dag nog thuis geleverd. Het bestellen gebeurt via tablets die in de winkel beschikbaar zijn: klanten kunnen kiezen of ze online betalen, of via de draadloze betaalterminals.
Slimme spiegels
Bovendien zijn de pashokjes van de pop-up uitgerust met slimme spiegels. Elke spiegel is uitgerust met een touchscreen die nieuwe kledingstukken aanbeveelt op basis van de smaak van de bezoeker. Staat een bezoeker in het pashokje met een blouse, dan kan het systeem broeken, rokken of accessoires aanraden die daarmee samengaan. Om zo’n aanbeveling op te roepen, wordt de RFID-tag in de kleding gescand. Elk stuk is uitgerust met zo’n chip: de informatie die erop staat, verklapt onder andere om welk kledingstuk het gaat en welke maat het is.
CEO van Zara-moeder Inditex, Pablo Isla, noemt de winkel “een mijlpaal in onze strategie van het integreren van de winkels met de online wereld.”
Renovatie
Het filiaal zal nog te bezoeken zijn tot mei, in het Westfield Stratford-winkelcentrum. Deels moet de pop-up de bezoeker voorbereiden op de heropening van de flagshipstore in het Londense centrum. Die winkel wordt momenteel gerenoveerd en uitgebreid. De grootste vernieuwing wordt de komst van een afhaalzone voor online bestelde pakjes. Daar vinden klanten een pakjesautomaat waar ze hun pakjes op kunnen vragen via hun smartphone, zonder aan te schuiven aan de kassa. Een gelijkaardig concept werd al getest in een Spaanse Zara-winkel.