Test

Dit is een popup

CEO’s roepen op: ‘Kies voor Belgische webshops’

Vijf Belgische CEO’s roepen de consument op dit eindejaar bewust online te kopen. Het moet gedaan zijn met de geldstroom naar het buitenland, klinkt het in een open brief.

De Belgische consument is aan het shoppen geslagen, en elk jaar wordt dat steeds meer online gedaan. Dat zorgt ervoor dat een deel van de koopjes over de grens gebeurt: bij buitenlandse spelers zoals Amazon, bol.com of Zalando. Nederlandse online retailer Coolblue beleefde gisteren nog het drukste moment ooit.

De vanzelfsprekendheid waarmee Belgische consumenten naar zulke buitenlandse webshops grijpen is nefast voor de Belgische handelaar, menen vijf CEO’s van Belgische bedrijven met eigen webshop. Bart Claes (CEO JBC), Frans Colruyt (COO Colruyt), Grete Remen (CEO Damhert), Wouter Torfs (CEO Torfs) en Luc Van Mol (CEO ZEB) leggen in een open brief uit waarom de Belg dit eindejaar beter dichter bij huis kijken tijdens de jacht op cadeautjes.

‘Chauvinistischer’

‘Van al die bestellingen op buitenlandse sites blijft geen of nauwelijks toegevoegde waarde in ons land: geen vennootschapsbelasting, geen tewerkstelling onder goede sociale omstandigheden en geen investeringen die onze economie doen draaien,’ schrijft het gezelschap.

‘Wie bij Belgische webwinkels bestelt, draagt eigenlijk zorg voor zijn eigen buurt,’ licht Wouter Torfs toe in Het Nieuwsblad. ’Je creëert tewerkstelling in België en het is nog ecologisch ook. Want de pakjes moeten niet uit Duitsland of Nederland komen.’ Om op te boksen tegen de buitenlandse grootmachten, mag de Belgische webshop best wat ‘chauvinistischer’ uit de hoek komen, staat verder in de brief te lezen.

Twinkle100

Volgens cijfers van Comeos stroomt zo’n 53,7 procent van de online omzet in België naar het buitenland. Onder andere kiest de Belg voor buitenlandse webshop vanwege de snelle bezorgtijden, de lage verzendingskosten of het grote aanbod. Veel inheemse webshops worstelen met het aanbieden van zulke lokkertjes, o.a. door de complexe regels rond nachtwerk en de hoge loonkosten, waardoor de consument zijn gading zoekt bij andere e-commercespelers.

De open brief kwam er naar aanleiding van de Twinkle100: de top honderd van grootste online retailers in België. Daarin wordt duidelijk dat minder dan één derde van de honderd webshops van origine Belgisch is. De eerste Belgische webshop in de top honderd is Vente-Exclusive: die vinden we op plaats zes, voorafgegaan door o.a. Amazon, Coolblue en bol.com.

 

LEES OOK: [Opinie] Waarom Belgen niet bij Belgen kopen

 

De Belgische consument is aan het shoppen geslagen, en elk jaar wordt dat steeds meer online gedaan. Dat zorgt ervoor dat een deel van de koopjes over de grens gebeurt: bij buitenlandse spelers zoals Amazon, bol.com of Zalando. Nederlandse online retailer Coolblue beleefde gisteren nog het drukste moment ooit.

De vanzelfsprekendheid waarmee Belgische consumenten naar zulke buitenlandse webshops grijpen is nefast voor de Belgische handelaar, menen vijf CEO’s van Belgische bedrijven met eigen webshop. Bart Claes (CEO JBC), Frans Colruyt (COO Colruyt), Grete Remen (CEO Damhert), Wouter Torfs (CEO Torfs) en Luc Van Mol (CEO ZEB) leggen in een open brief uit waarom de Belg dit eindejaar beter dichter bij huis kijken tijdens de jacht op cadeautjes.

‘Chauvinistischer’

‘Van al die bestellingen op buitenlandse sites blijft geen of nauwelijks toegevoegde waarde in ons land: geen vennootschapsbelasting, geen tewerkstelling onder goede sociale omstandigheden en geen investeringen die onze economie doen draaien,’ schrijft het gezelschap.

‘Wie bij Belgische webwinkels bestelt, draagt eigenlijk zorg voor zijn eigen buurt,’ licht Wouter Torfs toe in Het Nieuwsblad. ’Je creëert tewerkstelling in België en het is nog ecologisch ook. Want de pakjes moeten niet uit Duitsland of Nederland komen.’ Om op te boksen tegen de buitenlandse grootmachten, mag de Belgische webshop best wat ‘chauvinistischer’ uit de hoek komen, staat verder in de brief te lezen.

Twinkle100

Volgens cijfers van Comeos stroomt zo’n 53,7 procent van de online omzet in België naar het buitenland. Onder andere kiest de Belg voor buitenlandse webshop vanwege de snelle bezorgtijden, de lage verzendingskosten of het grote aanbod. Veel inheemse webshops worstelen met het aanbieden van zulke lokkertjes, o.a. door de complexe regels rond nachtwerk en de hoge loonkosten, waardoor de consument zijn gading zoekt bij andere e-commercespelers.

De open brief kwam er naar aanleiding van de Twinkle100: de top honderd van grootste online retailers in België. Daarin wordt duidelijk dat minder dan één derde van de honderd webshops van origine Belgisch is. De eerste Belgische webshop in de top honderd is Vente-Exclusive: die vinden we op plaats zes, voorafgegaan door o.a. Amazon, Coolblue en bol.com.

 

LEES OOK: [Opinie] Waarom Belgen niet bij Belgen kopen

 

beveiligingexploithackjeepwagen

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!