Solar Impulse 2 haalt tocht rond de wereld niet
Het zonnevliegtuig Solar Impulse 2 is gestrand in Hawaii. Het toestel kampt met batterijproblemen en zal pas ten vroegste begin 2016 opnieuw de lucht in gaan. De Solar Impulse 2 is een vliegtuig dat helemaal op zonne-energie werkt. Overdag laadt de zon de batterijen op en voorziet ze stroom voor de propellers, ’s nachts blijft het vliegtuig dankzij de batterijen in de lucht.
Twee weken geleden brak het vliegtuig nog een wereldrecord. Piloot André Borschberg vloog vijf dagen en nachten helemaal alleen aan één stuk van Japan naar Hawaii. Een dergelijke solovlucht was ongezien. Nu blijkt net die recordvlucht nefast te zijn geweest voor het vliegtuig. De batterijen zijn tegen de verwachtingen in overhit, en geraakten onherstelbaar beschadigd.
Te warm
De klim naar kruishoogte bij het opstijgen vanuit Japan ligt aan de basis van de problemen. De steile klim in combinatie met de geïsoleerde batterijbehuizing zorgde er voor dat de dingen hun hitte niet kwijt konden. Het team zegt de temperatuurproblemen bij tropische klimaten onderschat te hebben.
De reparaties zullen duren tot de lente van 2016. Gedurende die tijd zal de Solar Impulse, die vorig jaar aan z’n reis begin in Abu Dhabi, wil in Hawaii blijven staan. Technisch gezien is de reis om de wereld in twaalf etappes dus niet onderbroken, maar een totaal succes kunnen we de onderneming toch moeilijk noemen. Solar Impulse 2 moest nog vijf keer vliegen om z’n wereldreis af te maken en zo het eerste vliegtuig te zijn dat helemaal op zonne-energie de wereld rondvloog.
Succesvolle demonstratie
Toch kan het avontuur een succes genoemd worden. De vlucht van Japan naar Hawaii was de belangrijkste. Tijdens die vijf dagen durende uitdaging werd duidelijk dat vliegen op zonne-energie wel degelijk mogelijk is, zelfs voor lange tijd en over lange afstanden. Een passagiersvliegtuig met zonnepanelen zit er nog niet meteen aan te komen, maar andere toepassingen bedenken is eenvoudig. Waarom zou je immers een satelliet lanceren als een vliegtuig net zo goed toertjes om de aarde kan blijven vliegen.
Borschberg en zijn co-ondernemer Bertrand Piccard zijn optimistisch over het oplossen van de problemen. Zij hopen de reis volgend jaar nog te kunnen afwerken.
Geïnteresseerd in wetenschappelijke nieuwtjes? Schrijf je dan in op onze wetenschapsnieuwsbrief en maak kans op een Blu-ray van Interstellar, inclusief digitale download in hoge kwaliteit.
Het zonnevliegtuig Solar Impulse 2 is gestrand in Hawaii. Het toestel kampt met batterijproblemen en zal pas ten vroegste begin 2016 opnieuw de lucht in gaan. De Solar Impulse 2 is een vliegtuig dat helemaal op zonne-energie werkt. Overdag laadt de zon de batterijen op en voorziet ze stroom voor de propellers, ’s nachts blijft het vliegtuig dankzij de batterijen in de lucht.
Twee weken geleden brak het vliegtuig nog een wereldrecord. Piloot André Borschberg vloog vijf dagen en nachten helemaal alleen aan één stuk van Japan naar Hawaii. Een dergelijke solovlucht was ongezien. Nu blijkt net die recordvlucht nefast te zijn geweest voor het vliegtuig. De batterijen zijn tegen de verwachtingen in overhit, en geraakten onherstelbaar beschadigd.
Te warm
De klim naar kruishoogte bij het opstijgen vanuit Japan ligt aan de basis van de problemen. De steile klim in combinatie met de geïsoleerde batterijbehuizing zorgde er voor dat de dingen hun hitte niet kwijt konden. Het team zegt de temperatuurproblemen bij tropische klimaten onderschat te hebben.
De reparaties zullen duren tot de lente van 2016. Gedurende die tijd zal de Solar Impulse, die vorig jaar aan z’n reis begin in Abu Dhabi, wil in Hawaii blijven staan. Technisch gezien is de reis om de wereld in twaalf etappes dus niet onderbroken, maar een totaal succes kunnen we de onderneming toch moeilijk noemen. Solar Impulse 2 moest nog vijf keer vliegen om z’n wereldreis af te maken en zo het eerste vliegtuig te zijn dat helemaal op zonne-energie de wereld rondvloog.
Succesvolle demonstratie
Toch kan het avontuur een succes genoemd worden. De vlucht van Japan naar Hawaii was de belangrijkste. Tijdens die vijf dagen durende uitdaging werd duidelijk dat vliegen op zonne-energie wel degelijk mogelijk is, zelfs voor lange tijd en over lange afstanden. Een passagiersvliegtuig met zonnepanelen zit er nog niet meteen aan te komen, maar andere toepassingen bedenken is eenvoudig. Waarom zou je immers een satelliet lanceren als een vliegtuig net zo goed toertjes om de aarde kan blijven vliegen.
Borschberg en zijn co-ondernemer Bertrand Piccard zijn optimistisch over het oplossen van de problemen. Zij hopen de reis volgend jaar nog te kunnen afwerken.
Geïnteresseerd in wetenschappelijke nieuwtjes? Schrijf je dan in op onze wetenschapsnieuwsbrief en maak kans op een Blu-ray van Interstellar, inclusief digitale download in hoge kwaliteit.