Belgische consument blijft verknocht aan cash
Uit een onderzoek van de Bank for International Settlements blijkt dat de Belgische consument trouw blijft aan contant geld. Dat meldt De Tijd. Gemiddeld betaalde de Belg vorig jaar 150 keer met een elektronisch betaalmiddel zoals bankkaart of smartphone. Tegenover andere Europese landen scoren we daarmee opvallend laag.
In Frankrijk haalde men vorig jaar gemiddeld 165 de kaart of telefoon boven, in Nederland al 229 keer. Koploper is Zweden met gemiddeld 317 digitale betalingen. Alleen Duitsland scoort lager dan ons land, met een gemiddeld van slechts 49.
Uit de studie blijkt bovendien dat België bezaaid is met geldautomaten. In ons land zijn er ongeveer vijf keer zoveel automaten per inwoner als in Nederland. Als we kijken naar de betaalterminals in de winkel, zijn dat er veel minder: ongeveer de helft van het Nederlandse aantal per inwoner.
Enkel cash
Dat we in België halsstarrig blijven vasthouden aan cashgeld, lijkt dan ook te wijten aan het hoge aantal ondernemingen die elektronische betalingen nog niet aanvaarden. Er blijft een grote groep kleine zelfstandigen bestaan die enkel cash aanvaarden, bijvoorbeeld omdat ze het aanbieden van een andere betaalmogelijkheid te duur vinden.
‘Een betaalterminal kopen kost al snel 800 tot 900 euro en dan zijn er nog de onderhoudskosten,’ zegt Lieven Cloots van Unizo in De Tijd. Bovenop de initiële investering van een terminal, wordt de handelaar ook transactiekosten per betaling aangerekend. Die tarieven zijn in de afgelopen jaren flink gedaald, maar de kosten blijven een groot struikelblok, zo blijkt.
Mobiel betalen
Desondanks blijft het aantal betaalopties voor Belgische handelaars stijgen. Enkele dagen geleden kondigde Bancontact nog aan dat het mobiel betalen mogelijk maakte voor elke Belg, en dit jaar werd ook Android Pay gelanceerd in ons land. Voor beide oplossingen is echter een betaalterminal nodig. Payconiq, de mobiele betaaloplossing waarvoor KBC, ING en Belfius de krachten bundelden, is een voorbeeld van een betaaloptie waarbij geen terminal aan te pas komt: het betalen gebeurt volledig via de smartphone van de consument.
Uit een onderzoek van de Bank for International Settlements blijkt dat de Belgische consument trouw blijft aan contant geld. Dat meldt De Tijd. Gemiddeld betaalde de Belg vorig jaar 150 keer met een elektronisch betaalmiddel zoals bankkaart of smartphone. Tegenover andere Europese landen scoren we daarmee opvallend laag.
In Frankrijk haalde men vorig jaar gemiddeld 165 de kaart of telefoon boven, in Nederland al 229 keer. Koploper is Zweden met gemiddeld 317 digitale betalingen. Alleen Duitsland scoort lager dan ons land, met een gemiddeld van slechts 49.
Uit de studie blijkt bovendien dat België bezaaid is met geldautomaten. In ons land zijn er ongeveer vijf keer zoveel automaten per inwoner als in Nederland. Als we kijken naar de betaalterminals in de winkel, zijn dat er veel minder: ongeveer de helft van het Nederlandse aantal per inwoner.
Enkel cash
Dat we in België halsstarrig blijven vasthouden aan cashgeld, lijkt dan ook te wijten aan het hoge aantal ondernemingen die elektronische betalingen nog niet aanvaarden. Er blijft een grote groep kleine zelfstandigen bestaan die enkel cash aanvaarden, bijvoorbeeld omdat ze het aanbieden van een andere betaalmogelijkheid te duur vinden.
‘Een betaalterminal kopen kost al snel 800 tot 900 euro en dan zijn er nog de onderhoudskosten,’ zegt Lieven Cloots van Unizo in De Tijd. Bovenop de initiële investering van een terminal, wordt de handelaar ook transactiekosten per betaling aangerekend. Die tarieven zijn in de afgelopen jaren flink gedaald, maar de kosten blijven een groot struikelblok, zo blijkt.
Mobiel betalen
Desondanks blijft het aantal betaalopties voor Belgische handelaars stijgen. Enkele dagen geleden kondigde Bancontact nog aan dat het mobiel betalen mogelijk maakte voor elke Belg, en dit jaar werd ook Android Pay gelanceerd in ons land. Voor beide oplossingen is echter een betaalterminal nodig. Payconiq, de mobiele betaaloplossing waarvoor KBC, ING en Belfius de krachten bundelden, is een voorbeeld van een betaaloptie waarbij geen terminal aan te pas komt: het betalen gebeurt volledig via de smartphone van de consument.