Online omzet Hema groeit met 40 procent
Uit de kwartaalcijfers van Hema blijkt een flinke groei. De netto omzet steeg in het tweede kwartaal met 3,3 procent tot 287 miljoen euro. De groei is deels te danken aan een succesvol online luik: de omzet uit de webshop groeide maar liefst met 40 procent op jaarbasis.
Duitse groei
In België en Luxemburg steeg de omzet met 2,7 procent. Grootste groeier was Duitsland, waar de netto omzet met 22,2 procent de lucht inging, gevolgd door Frankrijk met een groei van 17,4 procent. In Nederland werd slechts een groei van 0,7 procent opgetekend, maar de thuismarkt blijft goed voor het grootste deel van de inkomsten.
CEO van Hema, Tjeerd Jegen, blikt tevreden terug. ‘Het afgelopen kwartaal is alweer het tiende kwartaal op rij waarin de like-for-likeconsumentenomzet is gegroeid. We weten meer klanten te trekken doordat we blijven investeren in het aantrekkelijker maken van ons assortiment, onze winkels en online activiteiten. […] Klanten weten ons online goed te vinden en de omzet blijft zich positief ontwikkelen.’
Verlies
Ondanks de schijnbaar mooie resultaten lijdt Hema nog steeds verlies. Dit kwartaal bedroeg dat verlies netto zo’n 29 miljoen euro, meer dan drie keer zoveel als de 9,6 miljoen het jaar daarvoor. Het grotere verlies wordt toegeschreven aan een herfinanciering van de schuld, wat Hema in het totaal 20,1 miljoen euro kostte. Zonder die kosten zou het verlies met 5 procent zijn teruggedrongen, wordt verklaard in het persbericht.
Overname
Naast de kwartaalcijfers maakt het bedrijf bekend dat het opnieuw in de etalage wordt gezet. Moederbedrijf Lion Capital en Hema onderzoeken de ‘strategische opties voor de toekomst’, waarbij een verkoop niet wordt uitgesloten. Indien het inderdaad tot een overname komt, worden er geen banen geschrapt of winkels gesloten, meldt Jegen aan Het Parool. De CEO plant ook zelf zijn rol als directeur te behouden.
https://www.twinkle.be/nieuws/168507/hema-treedt-op-chinese-hema/
Uit de kwartaalcijfers van Hema blijkt een flinke groei. De netto omzet steeg in het tweede kwartaal met 3,3 procent tot 287 miljoen euro. De groei is deels te danken aan een succesvol online luik: de omzet uit de webshop groeide maar liefst met 40 procent op jaarbasis.
Duitse groei
In België en Luxemburg steeg de omzet met 2,7 procent. Grootste groeier was Duitsland, waar de netto omzet met 22,2 procent de lucht inging, gevolgd door Frankrijk met een groei van 17,4 procent. In Nederland werd slechts een groei van 0,7 procent opgetekend, maar de thuismarkt blijft goed voor het grootste deel van de inkomsten.
CEO van Hema, Tjeerd Jegen, blikt tevreden terug. ‘Het afgelopen kwartaal is alweer het tiende kwartaal op rij waarin de like-for-likeconsumentenomzet is gegroeid. We weten meer klanten te trekken doordat we blijven investeren in het aantrekkelijker maken van ons assortiment, onze winkels en online activiteiten. […] Klanten weten ons online goed te vinden en de omzet blijft zich positief ontwikkelen.’
Verlies
Ondanks de schijnbaar mooie resultaten lijdt Hema nog steeds verlies. Dit kwartaal bedroeg dat verlies netto zo’n 29 miljoen euro, meer dan drie keer zoveel als de 9,6 miljoen het jaar daarvoor. Het grotere verlies wordt toegeschreven aan een herfinanciering van de schuld, wat Hema in het totaal 20,1 miljoen euro kostte. Zonder die kosten zou het verlies met 5 procent zijn teruggedrongen, wordt verklaard in het persbericht.
Overname
Naast de kwartaalcijfers maakt het bedrijf bekend dat het opnieuw in de etalage wordt gezet. Moederbedrijf Lion Capital en Hema onderzoeken de ‘strategische opties voor de toekomst’, waarbij een verkoop niet wordt uitgesloten. Indien het inderdaad tot een overname komt, worden er geen banen geschrapt of winkels gesloten, meldt Jegen aan Het Parool. De CEO plant ook zelf zijn rol als directeur te behouden.
https://www.twinkle.be/nieuws/168507/hema-treedt-op-chinese-hema/