YouTube voert betaalde kanalen af
Google schrapt een van de verdienmodellen die het aan gebruikers aanbiedt: het gaat betaalde kanalen uitfaseren. Volgens de zoekgigant was er te weinig animo voor de abonnementsformule die kanalen zoals Sesame Workshop en NatGeo Kids gebruikten.
Kijkers bepalen
YouTube lanceerde de optie in 2013 als een alternatieve manier voor videomakers om geld te verdienen aan hun video’s. Makers konden zelf het bedrag bepalen dat abonnees maandelijks neertelden om hun content te zien. Sinds gisteren is het niet meer mogelijk om een dergelijk kanaal aan te maken, zo staat op de website te lezen. Bestaande betalende kanalen zullen tot 1 december blijven doorlopen, waarna ze privé worden gemaakt.
In plaats van de betaalde kanalen schuift YouTube het sponsor-model naar voren, waarbij de kijkers bepalen hoeveel geld ze doneren aan videomakers. “We vinden het belangrijk om onze middelen te richten op het verbeteren van deze programma’s. Daarom hebben we besloten te stoppen met betaalde content en abonnementen op betaalde kanalen,” verklaart het platform. Sponsoring is momenteel enkel beschikbaar voor videomakers die aangesloten zijn bij Youtube Gaming, maar het platform test momenteel de uitrol van het model naar alle gebruikers uit.
Een belangrijke kanttekening: het stopzetten van de abonnementsformule voor individuele gebruikers heeft geen invloed op YouTube Red. Deze betalende formule die nieuwe content van verschillende makers groepeert blijft onveranderd bestaan.
Google schrapt een van de verdienmodellen die het aan gebruikers aanbiedt: het gaat betaalde kanalen uitfaseren. Volgens de zoekgigant was er te weinig animo voor de abonnementsformule die kanalen zoals Sesame Workshop en NatGeo Kids gebruikten.
Kijkers bepalen
YouTube lanceerde de optie in 2013 als een alternatieve manier voor videomakers om geld te verdienen aan hun video’s. Makers konden zelf het bedrag bepalen dat abonnees maandelijks neertelden om hun content te zien. Sinds gisteren is het niet meer mogelijk om een dergelijk kanaal aan te maken, zo staat op de website te lezen. Bestaande betalende kanalen zullen tot 1 december blijven doorlopen, waarna ze privé worden gemaakt.
In plaats van de betaalde kanalen schuift YouTube het sponsor-model naar voren, waarbij de kijkers bepalen hoeveel geld ze doneren aan videomakers. “We vinden het belangrijk om onze middelen te richten op het verbeteren van deze programma’s. Daarom hebben we besloten te stoppen met betaalde content en abonnementen op betaalde kanalen,” verklaart het platform. Sponsoring is momenteel enkel beschikbaar voor videomakers die aangesloten zijn bij Youtube Gaming, maar het platform test momenteel de uitrol van het model naar alle gebruikers uit.
Een belangrijke kanttekening: het stopzetten van de abonnementsformule voor individuele gebruikers heeft geen invloed op YouTube Red. Deze betalende formule die nieuwe content van verschillende makers groepeert blijft onveranderd bestaan.