Gedigitaliseerde Vlaamse kmo’s koesteren meer ambities
Vlaamse kmo’s met een digitale inslag zijn meer gericht op groei dan hun concurrenten die nog maar weinig zijn gedigitaliseerd. Dat is een van de conclusies van onderzoek van software-aanbieder en -ontwikkelaar Teamleader, dat een enquête liet uitvoeren bij Vlaamse ondernemingen tot 50 medewerkers – met uitzondering van eenmanszaken.
Digitale kloof
Specifiek stelt de studie vast dat er zoiets als een digitale kloof bestaat wat het de groeiambities van Vlaamse kmo’s betreft: bedrijven die al gedigitaliseerd zijn, koesteren vaak meer groeiplannen dan bedrijven die digitalisering negeren. 6 op de 10 gedigitaliseerde bedrijven wil groeien, terwijl dat bij niet of weinig gedigitaliseerde bedrijven maar bij 4 op 10 het geval is.
“Digitalisering is een kans voor ondernemers om hun omzet te verhogen, bezig te zijn met de
echte prioriteiten en de kosten substantieel te verlagen,” verklaart Duco Sickinghe, CEO bij Fortino Capital. “Digitalisering is een pijler voor de toekomst: als tijdrovend werk is geautomatiseerd, rest er meer tijd om na te denken over die volgende stap.”
Belangrijkste beslissing
Digitalisering is maar één van de parameters waarvan de studie vaststelt dat ze een rol speelt bij het ambitieniveau van de gemiddelde Vlaamse kmo. Een andere parameter die ook duidelijk doorweegt is gender: vrouwelijke ondernemers zijn minder happig op groei dan mannelijke. Als verklaring waarom bedrijven op hun status quo blijven zitten, wordt het vaakst de reden van te weinig mankracht aangehaald (30 procent). Op plaats twee en drie van meest aangevoerde argumenten staan tijd (27 procent) en financiële middelen (24 procent).
De impact van digitalisering komt ook uit een andere vaststelling van onderzoek naar voren: gevraagd naar de belangrijkste verandering die ondernemers in het verleden al hebben doorgevoerd, zet het grootste deel (78 procent) van de ondernemers ‘digitalisering’ op nummer één, vóór grootschalige investeringen of het lanceren van een nieuw product.
Vlaamse kmo’s met een digitale inslag zijn meer gericht op groei dan hun concurrenten die nog maar weinig zijn gedigitaliseerd. Dat is een van de conclusies van onderzoek van software-aanbieder en -ontwikkelaar Teamleader, dat een enquête liet uitvoeren bij Vlaamse ondernemingen tot 50 medewerkers – met uitzondering van eenmanszaken.
Digitale kloof
Specifiek stelt de studie vast dat er zoiets als een digitale kloof bestaat wat het de groeiambities van Vlaamse kmo’s betreft: bedrijven die al gedigitaliseerd zijn, koesteren vaak meer groeiplannen dan bedrijven die digitalisering negeren. 6 op de 10 gedigitaliseerde bedrijven wil groeien, terwijl dat bij niet of weinig gedigitaliseerde bedrijven maar bij 4 op 10 het geval is.
“Digitalisering is een kans voor ondernemers om hun omzet te verhogen, bezig te zijn met de
echte prioriteiten en de kosten substantieel te verlagen,” verklaart Duco Sickinghe, CEO bij Fortino Capital. “Digitalisering is een pijler voor de toekomst: als tijdrovend werk is geautomatiseerd, rest er meer tijd om na te denken over die volgende stap.”
Belangrijkste beslissing
Digitalisering is maar één van de parameters waarvan de studie vaststelt dat ze een rol speelt bij het ambitieniveau van de gemiddelde Vlaamse kmo. Een andere parameter die ook duidelijk doorweegt is gender: vrouwelijke ondernemers zijn minder happig op groei dan mannelijke. Als verklaring waarom bedrijven op hun status quo blijven zitten, wordt het vaakst de reden van te weinig mankracht aangehaald (30 procent). Op plaats twee en drie van meest aangevoerde argumenten staan tijd (27 procent) en financiële middelen (24 procent).
De impact van digitalisering komt ook uit een andere vaststelling van onderzoek naar voren: gevraagd naar de belangrijkste verandering die ondernemers in het verleden al hebben doorgevoerd, zet het grootste deel (78 procent) van de ondernemers ‘digitalisering’ op nummer één, vóór grootschalige investeringen of het lanceren van een nieuw product.