Google past AdWords aan om Apple-blokkade op te vangen
Google brengt deze maand veranderingen aan in hoe het conversies bijhoudt en rapporteert in AdWords. De aanpassingen gebeuren om te anticiperen op de komende update van Apple Safari, waarbij Intelligent Tracking Prevention (ITP) in werking zal treden op de browser.
Intelligent Tracking Prevention
ITP is erop gericht om te voorkomen dat cookies het surfgedrag van gebruikers over verschillende websites kunnen volgen en registreren. Het gaat specifiek over tracker cookies die door derden op een website zijn geplaatst, bijvoorbeeld via een advertentie. Apple introduceert ITP om de privacy van Safari-gebruikers beter af te schermen.
Onder het mechanisme zal een cookie van een derde partij maar 24 uur meer actief kunnen zijn in de browser, nadien worden ze geblokkeerd. De enige uitzondering hierop zijn cookies die nodig zijn voor de authentificatie van gebruikers. Na 30 dagen wordt een cookie definitief geweigerd door de browser, ongeacht zijn functie.
Mobiele problemen
ITP is erop gericht om het ongecontroleerd verzamelen van gebruikersdata tegen te gaan, maar doorkruist tegelijkertijd ook de mogelijkheid voor advertentieplatformen om de prestaties van hun marketingcampagnes te volgen. Een conversie die later dan 24 uur gebeurt nadat iemand op een advertentie heeft geklikt (en zo een cookie ontving) in Safari, zou op deze manier verloren gaan. Vooral voor mobiele advertenties stelt dit problemen. Apple Safari is goed voor een derde van alle opzoekingen via smartphones en tablets.
Nieuwe cookie
“We brengen een update uit voor onze meetinstrumenten, die consistent zijn met Apples aanbevelingen voor de attributie van advertenties,” vertelt Google-woordvoerder Chi Hea Cho aan Search Engine Land. Concreet: om de impact van ITP te neutraliseren, komt Google met een nieuwe Google Analytics cookie die voldoet aan de voorwaarden om niet geblokkeerd te worden door de technologie. In plaats van dat de Analytics-cookie gehost wordt via Googles servers zoals nu het geval is, zal de nieuwe cookie op naam van het domein van de adverteerder komen te staan. Hierdoor transformeert het in een ‘first party’ cookie, en omzeilt het de restricties op trackers van derden. “Deze veranderingen zijn gebouwd om te werken voor alle browsers, maar zijn getimed om zich aan te passen aan de nieuwe instellingen die Apple introduceert,” aldus Google.
AdWords-Gebruikers die hun account gelinkt hebben aan hun profiel op Google Analytics, zullen automatisch gebruik maken van de nieuwe cookie als ze de autotagging-functie hebben ingeschakeld. Voor gebruikers die geen gelinkte accounts hebben of die de nieuwe cookies niet willen gebruiken, zal AdWords schattingen maken over het aantal conversies via Safari op basis van statistische modellen.
Google brengt deze maand veranderingen aan in hoe het conversies bijhoudt en rapporteert in AdWords. De aanpassingen gebeuren om te anticiperen op de komende update van Apple Safari, waarbij Intelligent Tracking Prevention (ITP) in werking zal treden op de browser.
Intelligent Tracking Prevention
ITP is erop gericht om te voorkomen dat cookies het surfgedrag van gebruikers over verschillende websites kunnen volgen en registreren. Het gaat specifiek over tracker cookies die door derden op een website zijn geplaatst, bijvoorbeeld via een advertentie. Apple introduceert ITP om de privacy van Safari-gebruikers beter af te schermen.
Onder het mechanisme zal een cookie van een derde partij maar 24 uur meer actief kunnen zijn in de browser, nadien worden ze geblokkeerd. De enige uitzondering hierop zijn cookies die nodig zijn voor de authentificatie van gebruikers. Na 30 dagen wordt een cookie definitief geweigerd door de browser, ongeacht zijn functie.
Mobiele problemen
ITP is erop gericht om het ongecontroleerd verzamelen van gebruikersdata tegen te gaan, maar doorkruist tegelijkertijd ook de mogelijkheid voor advertentieplatformen om de prestaties van hun marketingcampagnes te volgen. Een conversie die later dan 24 uur gebeurt nadat iemand op een advertentie heeft geklikt (en zo een cookie ontving) in Safari, zou op deze manier verloren gaan. Vooral voor mobiele advertenties stelt dit problemen. Apple Safari is goed voor een derde van alle opzoekingen via smartphones en tablets.
Nieuwe cookie
“We brengen een update uit voor onze meetinstrumenten, die consistent zijn met Apples aanbevelingen voor de attributie van advertenties,” vertelt Google-woordvoerder Chi Hea Cho aan Search Engine Land. Concreet: om de impact van ITP te neutraliseren, komt Google met een nieuwe Google Analytics cookie die voldoet aan de voorwaarden om niet geblokkeerd te worden door de technologie. In plaats van dat de Analytics-cookie gehost wordt via Googles servers zoals nu het geval is, zal de nieuwe cookie op naam van het domein van de adverteerder komen te staan. Hierdoor transformeert het in een ‘first party’ cookie, en omzeilt het de restricties op trackers van derden. “Deze veranderingen zijn gebouwd om te werken voor alle browsers, maar zijn getimed om zich aan te passen aan de nieuwe instellingen die Apple introduceert,” aldus Google.
AdWords-Gebruikers die hun account gelinkt hebben aan hun profiel op Google Analytics, zullen automatisch gebruik maken van de nieuwe cookie als ze de autotagging-functie hebben ingeschakeld. Voor gebruikers die geen gelinkte accounts hebben of die de nieuwe cookies niet willen gebruiken, zal AdWords schattingen maken over het aantal conversies via Safari op basis van statistische modellen.