Test

Dit is een popup

Netflix in Vlaanderen: het eerste rapport

Na de hype nu de naakte feiten. Het Gentse onderzoekscentrum iMinds heeft een eerste evaluatierapport gepubliceerd over Netflix in Vlaanderen.

Netflix Logo

Heeft Netflix nu potten gebroken in het Vlaamse televisielandschap? De knappe koppen bij het Gentse onderzoekscentrum iMinds zochten het uit. Het rapport van de Amerikaanse streamingdienst na zijn eerste schooljaar oogt zeker niet slecht, maar de onderzoekers zien nog ruimte voor verbetering.

Kind en gezin

iMinds heeft een voorzichtige schatting gemaakt van het aantal Netflix-abonnees in Vlaanderen. Op basis van hun onderzoek ramen ze dat er tussen de 60.000 en de 100.000 betalende accounts zijn. Definitieve en onderbouwde cijfers hopen ze in december te kunnen publiceren.

Bij de start van de dienst in september, verwachtte iMinds vooral dat jonge digital natives op de kar zouden springen. Die voorspelling is grotendeels uitgekomen, maar verrassend genoeg toonde hun enquête ook een aanzienlijk aandeel van gezinnen met kinderen die gebruik maken van Netflix. Bij die laatste speelde vooral het gebruiksgemak van de dienst een grote rol, naast het aanbod aan jeugdfilms en –series.

Klappen

De grootste frustratie onder huidige en ex-Netflixgebruikers is de beperkte en al wat oudere content. “Het aanbod aan series en vooral films is op zijn zachtst gezegd nog niet optimaal,” stelt het iMinds rapport. “Heel wat Vlaamse Netflixadopters percipiëren dit in Vlaanderen als ver achterop lopend in vergelijking met andere landen. Verder zit er een groot tijdsinterval tussen de release van een film of serie en het moment waarop die op Netflix verschijnt, waardoor het aanbod verouderd overkomt.”

Een andere interessante vaststelling van de onderzoekers was dat, ondanks het feit dat Netflix vooral de digitale generatie aanspreekt, zij nog altijd zeer traditioneel via de TV kijken naar de content op de streamingdienst. Wat op zijn beurt de aankoop van mediastreamers stimuleerde, met Google Chromecast voorop.

Tot slot ziet het ernaar uit dat de klassieke Vlaamse zenders weinig te vrezen hebben van Netflix. Kijkers beschouwen de dienst eerder als een aanvulling op het bestaande televisieaanbod dan een vervanging ervan. Betaalpakketten voor films en series aangeboden door lokale operatoren, zoals Rex & Rio van Telenet, kregen dan weer wel klappen te verduren van de Amerikaanse nieuwkomer.

Op de website van iMinds vind je het volledige Netflix-rapport.

Netflix Logo

Heeft Netflix nu potten gebroken in het Vlaamse televisielandschap? De knappe koppen bij het Gentse onderzoekscentrum iMinds zochten het uit. Het rapport van de Amerikaanse streamingdienst na zijn eerste schooljaar oogt zeker niet slecht, maar de onderzoekers zien nog ruimte voor verbetering.

Kind en gezin

iMinds heeft een voorzichtige schatting gemaakt van het aantal Netflix-abonnees in Vlaanderen. Op basis van hun onderzoek ramen ze dat er tussen de 60.000 en de 100.000 betalende accounts zijn. Definitieve en onderbouwde cijfers hopen ze in december te kunnen publiceren.

Bij de start van de dienst in september, verwachtte iMinds vooral dat jonge digital natives op de kar zouden springen. Die voorspelling is grotendeels uitgekomen, maar verrassend genoeg toonde hun enquête ook een aanzienlijk aandeel van gezinnen met kinderen die gebruik maken van Netflix. Bij die laatste speelde vooral het gebruiksgemak van de dienst een grote rol, naast het aanbod aan jeugdfilms en –series.

Klappen

De grootste frustratie onder huidige en ex-Netflixgebruikers is de beperkte en al wat oudere content. “Het aanbod aan series en vooral films is op zijn zachtst gezegd nog niet optimaal,” stelt het iMinds rapport. “Heel wat Vlaamse Netflixadopters percipiëren dit in Vlaanderen als ver achterop lopend in vergelijking met andere landen. Verder zit er een groot tijdsinterval tussen de release van een film of serie en het moment waarop die op Netflix verschijnt, waardoor het aanbod verouderd overkomt.”

Een andere interessante vaststelling van de onderzoekers was dat, ondanks het feit dat Netflix vooral de digitale generatie aanspreekt, zij nog altijd zeer traditioneel via de TV kijken naar de content op de streamingdienst. Wat op zijn beurt de aankoop van mediastreamers stimuleerde, met Google Chromecast voorop.

Tot slot ziet het ernaar uit dat de klassieke Vlaamse zenders weinig te vrezen hebben van Netflix. Kijkers beschouwen de dienst eerder als een aanvulling op het bestaande televisieaanbod dan een vervanging ervan. Betaalpakketten voor films en series aangeboden door lokale operatoren, zoals Rex & Rio van Telenet, kregen dan weer wel klappen te verduren van de Amerikaanse nieuwkomer.

Op de website van iMinds vind je het volledige Netflix-rapport.

imindsnetflixontspanningvlaanderen

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!