Test

Dit is een popup

Nieuws

Transparante Samsungvrachtwagen moet levens redden

Samsung experimenteert met doorkijk-vrachtwagens. Die moeten het aantal verkeersongevallen ten gevolge van voorbijstekende wagens drastisch terugdringen.

samsung doorkijk vrachtwagen

In  België en Nederland zijn we brede autostrades gewoon waar voorbij steken geen probleem is (als we al niet in de file staan), maar grote delen van de wereld kunnen alleen maar dromen van een dergelijke weginfrastructuur. Zelfs buiten West-Europa zijn er nog heel wat belangrijke verbindingswegen die slechts twee rijstroken hebben, één voor iedere rijrichting.

Gevaarlijk inhalen

Zowel vrachtwagens als bussen en personenwagens moeten over diezelfde weg, zodat auto’s moeten voorbij steken. Dat is een bijzonder gevaarlijk manoeuvre op drukke wegen met tegenliggend verkeer, niet in het minst omdat een chauffeur eerst met z’n wagen moet piepen achter de vrachtwagen om te zien of de kust veilig is. Dat zorgt helaas voor heel wat accidenten en verkeersdoden. In Europa spant Roemenië de kroon als het op wegdoden aan komt, maar aan de andere kant van de oceaan kunnen ze er ook wat van.

Een proefproject van Samsung in Argentinië moet aantonen hoe de wegen veiliger kunnen worden. Volgens Samsung zouden er al heel wat minder accidenten gebeuren wanneer een automobilist kan zien wat er zich voor een vrachtwagen afspeelt. Daarom richtte de Koreaanse elektronicagigant zijn trucks uit met een draadloze camera vooraan, en vier grote schermen achteraan.

Dag en nacht

Op de schermen kan verkeer achter de vrachtwagen zien wat de camera vooraan opneemt. Zo is het meteen duidelijk of een inhaalmanoeuvre veilig dan wel dodelijk zal zijn. De infraroodfunctie van de gebruikte camera zorgt er voor dat het systeem ook ’s nachts werkt.

Voorlopig evalueert Samsung het proefproject in Argentinië. Of het systeem wordt doorgevoerd in andere landen, en of het ooit commercieel beschikbaar zal zijn, is onduidelijk. In de praktijk zou het systeem het verkeer ongetwijfeld aanzienlijk veiliger maken, maar de kans dat het ooit en masse wordt uitgerold waar het nodig is, lijkt ons klein. De landen waarin veel verkeersdoden vallen op smalle wegen zijn niet altijd de rijkste landen. Iedereen daar verplichten om z’n vrachtwagen uit te rusten met schermen en een camera zal dan ook niet van een leien dakje lopen.

Dat maakt van Samsungs transparante vrachtwagen meer een markettingstunt, maar wel een interessante. Het merk toont aan hoe een relatief veilige integratie van bestaande technologie het verkeer een stuk veiliger kan maken.

samsung doorkijk vrachtwagen

In  België en Nederland zijn we brede autostrades gewoon waar voorbij steken geen probleem is (als we al niet in de file staan), maar grote delen van de wereld kunnen alleen maar dromen van een dergelijke weginfrastructuur. Zelfs buiten West-Europa zijn er nog heel wat belangrijke verbindingswegen die slechts twee rijstroken hebben, één voor iedere rijrichting.

Gevaarlijk inhalen

Zowel vrachtwagens als bussen en personenwagens moeten over diezelfde weg, zodat auto’s moeten voorbij steken. Dat is een bijzonder gevaarlijk manoeuvre op drukke wegen met tegenliggend verkeer, niet in het minst omdat een chauffeur eerst met z’n wagen moet piepen achter de vrachtwagen om te zien of de kust veilig is. Dat zorgt helaas voor heel wat accidenten en verkeersdoden. In Europa spant Roemenië de kroon als het op wegdoden aan komt, maar aan de andere kant van de oceaan kunnen ze er ook wat van.

Een proefproject van Samsung in Argentinië moet aantonen hoe de wegen veiliger kunnen worden. Volgens Samsung zouden er al heel wat minder accidenten gebeuren wanneer een automobilist kan zien wat er zich voor een vrachtwagen afspeelt. Daarom richtte de Koreaanse elektronicagigant zijn trucks uit met een draadloze camera vooraan, en vier grote schermen achteraan.

Dag en nacht

Op de schermen kan verkeer achter de vrachtwagen zien wat de camera vooraan opneemt. Zo is het meteen duidelijk of een inhaalmanoeuvre veilig dan wel dodelijk zal zijn. De infraroodfunctie van de gebruikte camera zorgt er voor dat het systeem ook ’s nachts werkt.

Voorlopig evalueert Samsung het proefproject in Argentinië. Of het systeem wordt doorgevoerd in andere landen, en of het ooit commercieel beschikbaar zal zijn, is onduidelijk. In de praktijk zou het systeem het verkeer ongetwijfeld aanzienlijk veiliger maken, maar de kans dat het ooit en masse wordt uitgerold waar het nodig is, lijkt ons klein. De landen waarin veel verkeersdoden vallen op smalle wegen zijn niet altijd de rijkste landen. Iedereen daar verplichten om z’n vrachtwagen uit te rusten met schermen en een camera zal dan ook niet van een leien dakje lopen.

Dat maakt van Samsungs transparante vrachtwagen meer een markettingstunt, maar wel een interessante. Het merk toont aan hoe een relatief veilige integratie van bestaande technologie het verkeer een stuk veiliger kan maken.

camerasamsungschermtransparantvrachtwagen

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!